This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelwater verwarming
Vandaag is het gelukt, na toch diverse weekenden knutselen: verwarming op de motor.
Nog een heel gevecht voordat je alles op een rij hebt, al het fitwerk hebt liggen, gaten boren etc. etc. Maar het werkt.
Ik heb helaas nog geen foto van het fitwerk rondom de motor.

De beide CV leidingen hebben een afsluiter. In oorspronklijke koelwater leiding, daar waar een radiateur past voor de motor, zit een 1 1/2" kortsluit (shunt)kraan. Aan weerzijde de CV leidingen.

In de zomer dus leidingen dicht en shunt kraan open. De ventilatoren krijgen elk een toeren regeling met regelknop.Die 80x80mm ventilatoren doen ruim 100m3 per uur, dat is erg veel. Dan kan je dus rustig dimmen.
De 1e keer deed het niks! Uiteindelijk met een boormachine pompje en extra spoelkranen de lucht er uit via slangen en bakje koelvloeistof. 
Er zit bijna 20 meter leiding in en 2 warmte wisselaars. In het vooronder moet ik nog extra ontluchtings kraantjes maken.

Het 1 1/2" fitwerk zit met vlas en steamsealent gefit. Het kleinere werk als expiriment met van die fit zooi uit een flesje. Volgens de beschrijving kan dat er puur op, 72 uur drogen en gaan. NOT! Lekken dus.
Vandaag dus alles schoongemaakt, die troep er uit en met teflon gefit. Moest wel weer het hele systeem afgetapt worden [Afbeelding: angry.png]
Dat "hep2o" leiding spul is wel extreem makkelijk, perfect!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Dat is wel even knutselen! Ziet er goed uit hoor. Houdt dat in dat je alleen verwarming hebt tijdens gebruik van de motor?
Antwoord
Ja, inderdaad, alleen tijdens motoren. In de haven hebben we een elektrische kachel. het is ook voornamelijk bedoeld tijdens voor en najaar, wanneer het minder uitnodigt tot fanatiek zeilen. Dat fanatiek zeilen was vroeger, nu wordt het langzaam meer een comfortabel vervoersmiddel Wink

Het hele verhaal zat al een paar jaar in m'n hoofd, nu maar uitgevoerd.

Probleem is dat ik het grote gaten zagen voor de luchtslangen van b.v. een webasto niet zie zitten door het interieur heen, grote lompe gaten. Ook de herrie van zo'n webasto is irritant. En een groot gat in de romp voor de uitlaat wordt hem ook niet.

Een diesel kachel in de roef is wel heel gezellig en erg goed warm, maar dan moet het interieur ook aangepast worden en weer een groot gat in het dak en roet op het dek....

Antwoord
Kan mij voorstellen dat het in voor- en najaar best lekker is tijdens het varen! Voor in de havens heb ikminderdaad ook een klein elektrisch kacheltje
Antwoord
Voor mijn vriendin dan... :p
Antwoord
Dit is de warmte wisselaar die ik gebruikt heb:

https://www.t7design.co.uk/products/heat...r-12v.html

Antwoord
Mooi hoor!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)