Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukh DV20
Na vorig seizoen te hebben ingezet met een gebroken mast, heb ik hetzelfde seizoen afgesloten met motorpech: water in de carter; in het beste geval de koppakking. Helaas ben ik er ondertussen achter gekomen dat de motor in het verleden vorstschade heeft opgelopen, al dan niet 'vakkundig' gerepareerd. Ik zou dan ook het zekere voor het onzekere willen nemen en ben zoek gegaan naar een ruilmotor.

Ik heb een Bukh DV20 ruilmotor gevonden, volledig in orde.
De eigenaar wil ook mijn oude motor overnemen. 
Probleem is dat de ruilmotor een ander type keerkoppeling heeft dan de mijne (zie foto). Dit model is een 6 a 7 cm langer dan mijn keerkoppeling (BW7).
Mijn oude overzetten lijkt me niet zo’n goed plan omdat de gaten voor de motorsteun aan 1 zijde helemaal uitgesleten zijn (geen schroefdraad meer).

optie 1: de schroefas inkorten…geen idee of dat kan
optie 2: een 2de hands keerkoppeling BW7 kopen en die monteren

Graag jouw mening.

Alvast bedankt,
Gert

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Wat van belang is, is de overbreng verhouding vooruit en achteruit.
B.v. 1: 2,5 vooruit en 1: 2,01 achteruit.

Dit zijn voorbeeld waarden van mijn koppeling.

je moet dat dus eerst te weten zien te komen, om zo te bepalen of je schroef te groot, goed of te klein is?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Naast de input van W&W die natuurlijk de basis is even een antwoord op jouw vraag over schroefas inkorten. Ja, normaal gesproken is dat mogelijk. Ik denk te zien dat de schroefas met een soort klembus aan de keerkoppeling zit dus het zou zelfs in de boot kunnen.
De enige "maar" is de afstand tussen gland en motor. Zo te zien heb je geen homokineet (python drive bijv.) of zo. De motor staat op rubbers en kan dus bewegen, de schroefas heeft bij de gland geen bewegingsruimte meer. Dit verschil wordt geabsorbeerd in de flexibele koppeling en een beetje in de as.

Als ik het mij goed herinner is de vuistregel dat dat stukje as minimaal 25 keer de diameter van de as moet zijn. Als je daar niet aan kan voldoen (zeker als je dus nog een stukje af moet zagen..) zul je eens moeten kijken naar een zeer flexibele koppeling. Als ik de foto zie denk ik dat je sowieso eens moet overwegen om ook een nieuwe flexibele koppeling te plaatsen.
Antwoord
Flexibele koppeling moet er altijd tussen als de motor op rubbers staat!!!!
Anders hangt het motorblok soms aan de schroefas en loopt het drukpakkingbus uit.

Antwoord
Als ik het goed zie is er ook wel een flexibele koppeling maar hij lijkt me niet meer de nieuwste. Kans is dus groot dat de flexibiliteit een heel eind weg is. Vandaar mijn opmerking om vervanging te overwegen.
Antwoord
Het lijkt op een bullflex, ik heb ook zo'n ding.

Antwoord
Bedankt voor de reacties. Ga dan toch de oude keerkoppeling overplaatsen op de ruilmotor. De schroefdraad is hersteld en hij is helemaal nagekeken. Nu hopen dat de montagebouten bij de ruilmotor (ook een Bukh DV20) op dezelfde plaats zitten. Het blijft nog even spannend.
De opmerking over de flexibele koppeling is ook wel terecht vrees ik (gezien de staat van de oude motor vermoed ik dat dat ding nog nooit vervangen is). Als we dan toch aan't sleutelen zijn kan dat er nog wel even bij. Ik snak ondertussen al wel naar een seizoensopenend zeiltochtje. Nog even doorbijten;-)
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)