This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electrisch varen
Beste platbodemvaarders.
Ik heb me eens georienteerd op electrisch varen.
Stel dat onze vetus motor van 33 pk het zou begeven en ik voor vervanging zou moeten zorgen. Een nieuwe motor kost 8523 euro en dan komt het inbouwen er nog bij (2000?) . Tesamen 11000 euro.
Wat kun je met dat bedrag als je electrisch zou willen varen? De voordelen zijn evident: schoner, betrouwbaarder, heerlijk rustig en mogelijk op de lange termijn een betere inruilwaarde.
Nadelen: wellicht duurder en een beperkte actieradius.

Ik heb daartoe een vraag uitgezet aan ‘ de stille boot’ en zij gaven me de volgende kostenpost in een reactie:
- electromotor van 10 kW 5350
- accupakket C20 (8 accu’s (lood)) 400 Ah 5635
- inbouw en montage + kleinmateriaal 3000
Totaal 13985

Opties:
- zonnepanelen of windmolen 2000
- waterworldmotor (schroef levert energie
bij zeilen) pas leverbaar eind 2018 6000 (ipv eerst genoemde electromotor)
- noodaggregaat op benzine 2500

Kortom: pittige totaalprijs van 18000 euro

Mijn vraag is : wat vinden jullie ervan en wie heeft ervaring met electrisch varen op een platbodem.
Antwoord
Er zijn al ellenlange discussie(s) op het zeilersforum, ik raad je aan die ook te lezen. De prijzen van dergelijke juweliers zijn ook te hoog, zeker als je handig bent. Elektrisch heeft als enigste voordeel dat het stil is.
Ik heb 150 liter diesel en vaar daar 70 uur op. Om dat te halen met accu,s heb je op 48 volt 14,5 Kilo AH nodig.
Op een 230V 16A aansluiting kan je per 12 uur op 48 volt maat 900 AH laden. Dat is dus al geen optie, buiten het feit dat je dus in het hoog seizoen zelden een 16A stopcontact vindt dat vrij is.
Laat staan plaats, gewicht en prijs voor 14,5 Kilo AH.

Terugleveren via de schroef, panelen en windmolentje zijn natuurlijk een druppel.

Elektrisch varen en rijden zijn niet volwassen en zijn een tijdelijke modegril, prima voor bootjes in de polder en sloepen.
Ik zie waterstof als een beter alternatief en dan in combinatie met accu's en een brandstof cel op waterstof.

Trouwens een super silent Honda genetratortje kost de helft van wat daar staat, de stille klonen zijn nog goedkoper. B.V. 2000VA .
Ik heb een honda EU10 van 1000VA voor nood.

Voorlopig maar even verder op GTL.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
dank voor je visie.
Ik ga de discussie bekijken
Antwoord
Andere optie is een diesel met een elektromotor voor erbij (hybride). Prima om even de box uit te varen en dan gelijk de zeilen te hijsen. Voor de lange afstanden gewoon dieselen en voor de korte stukjes kan het elektrisch (even de sluis door, etc). Of als je door een stukje natuurgebied wilt zoeven, maar dan ben je wel beperkt qua actieradius natuurlijk.

Ik weet dat oa Drinkwaard dit levert https://www.drinkwaard.com/producten/hyb...ndrijving/
Antwoord
Ook mogelijk natuurlijk, ik plukte de volgende text van internet:

Hybride varen
het beste van beide
Bij hybride varen beschikt u zowel over een elektromotor als een brandstofmotor. Er zijn twee vormen, parallel hybride en serie hybride.

Serie hybride
Bij een serie hybride installatie vaart u volledig elektrisch. De hoofdaandrijving is dus een elektromotor. De brandstofmotor heeft in dit geval de vorm van een generator. Deze generator zorgt voor stroom voor de aandrijving en / of om de accu's op te laden. Deze vorm van hybride wordt ook wel dieselelektrisch genoemd. Een principe wat ook in grote schepen, treinen en auto's, zoals de Chevrolet Volt, wordt toegepast.

Parallel hybride
In een parallel hybride opstelling heeft u twee motoren op de schroefas. Dus u heeft een brandstofmotor en naast deze motor is een elektromotor geïnstalleerd welke dezelfde schroefas aandrijft. De accu's voeden de elektromotor en de dynamo op de brandstofmotor kan de accu's weer bijladen.
Antwoord
Nadeel daarvan is dat óf je een b.v. 2KVA generator hebt, terwijl je 10KW nodig hebt, óf toch een 30KVA generator.
Uiteindelijk heb je dubbel gewicht en ruimte.

Zij willen wel verkopen en praten je alles aan.

Realiteitszin komt eerst; het is nog niet volwassen.

In mijn ogen is elektrisch met lithium accu's en een brandstofcel op waterstof de beste combinatie, maar nog onbetaalbaar.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Zou goed kunnen, maar jammer want schoon en stil varen lijkt me heerlijk. Geduld maar dan.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)