Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk vermogen heeft mijn nieuwe motor nodig?
Zo de kogel is door de kerk: de Farymann P30 zou groot onderhoud krijgen deze maand.
Ik vertrouwde hem niet echt meer, bij de werf deelde men dat idee. De carterdruk die ze constateerden, noodzaakte tot revisie, ware het niet dat deze motortjes antiek zijn en reserveonderdelen niet meer leverbaar. "Een leuk project voor een hobbyist", wist men mij te vertellen. En dat is het nu: ene Frank gaat hem opknappen en als reserve voor een euroslepertje gebruiken.

Ik moet nu dus op zoek naar een andere motor. De oude had een vermogen van 22 pk, wat ik wel wat ruim bemeten vond voor een schouw van 7.5 bij 2,4 en 0,8 m diepgang. We draaiden nooit op vol vermogen.

Wat adviseren jullie? Welk vermogen is verstandig 15 pk, kan het lichter of moet het toch zwaarder?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Voor een dieseltje is belasting toch wel een ding. Bolster had een 42 pk diesel en die werd nooit opengedraaid.  Dat was toen we dat wel deden een niet heel prettige ervaring.  Wat een zwarte rommel kwam er uit de uitlaat, een grote zwarte wolk. We hoorden anderen spreken over onze rookwolk zonder dat ze ons herkenden.  Dat wil je niet als natuurliefhebber Smile Dus als je zelf al vindt dat je 22 pk overbemeten is neem iets minder maar neem wel zoveel dat je met stroming ook nog uit de voeten kunt.
Antwoord
Je kunt je ook nog afvragen of je een twee of driecilinder motor neemt. De driecilinder zou wat rustiger moeten lopen maar zal ook groter zijn. Bij Sole bijvoorbeeld is de Mini17 een tweecilinder en de een stap grotere Mini29 een driecilinder.
Slim lijkt in ieder geval iets te kiezen dat bij je huidige schroef past, als je teveel in vermogen terug gaat zit daar een risico.

Wij hebben recent een nieuwe motor gekozen en daarvoor kundig advies van Bakker in IJlst gehad. Zij hadden een compleet verhaal over de hele aandrijflijn in plaats van alleen de motor. (zoals een paar anderen...) Volgens mij zitten die bij jou in de buurt.
Antwoord
Bakker IJlst zijn prima vaklui!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Ik heb een zeeschouw van 8,5 bij 3,4 (de plaete) met 14 pk, wat mij betreft ruim voldoende, ook op het wad!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)