This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk vermogen heeft mijn nieuwe motor nodig?
#1
Zo de kogel is door de kerk: de Farymann P30 zou groot onderhoud krijgen deze maand.
Ik vertrouwde hem niet echt meer, bij de werf deelde men dat idee. De carterdruk die ze constateerden, noodzaakte tot revisie, ware het niet dat deze motortjes antiek zijn en reserveonderdelen niet meer leverbaar. "Een leuk project voor een hobbyist", wist men mij te vertellen. En dat is het nu: ene Frank gaat hem opknappen en als reserve voor een euroslepertje gebruiken.

Ik moet nu dus op zoek naar een andere motor. De oude had een vermogen van 22 pk, wat ik wel wat ruim bemeten vond voor een schouw van 7.5 bij 2,4 en 0,8 m diepgang. We draaiden nooit op vol vermogen.

Wat adviseren jullie? Welk vermogen is verstandig 15 pk, kan het lichter of moet het toch zwaarder?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#2
Voor een dieseltje is belasting toch wel een ding. Bolster had een 42 pk diesel en die werd nooit opengedraaid.  Dat was toen we dat wel deden een niet heel prettige ervaring.  Wat een zwarte rommel kwam er uit de uitlaat, een grote zwarte wolk. We hoorden anderen spreken over onze rookwolk zonder dat ze ons herkenden.  Dat wil je niet als natuurliefhebber Smile Dus als je zelf al vindt dat je 22 pk overbemeten is neem iets minder maar neem wel zoveel dat je met stroming ook nog uit de voeten kunt.
Antwoord
#3
Je kunt je ook nog afvragen of je een twee of driecilinder motor neemt. De driecilinder zou wat rustiger moeten lopen maar zal ook groter zijn. Bij Sole bijvoorbeeld is de Mini17 een tweecilinder en de een stap grotere Mini29 een driecilinder.
Slim lijkt in ieder geval iets te kiezen dat bij je huidige schroef past, als je teveel in vermogen terug gaat zit daar een risico.

Wij hebben recent een nieuwe motor gekozen en daarvoor kundig advies van Bakker in IJlst gehad. Zij hadden een compleet verhaal over de hele aandrijflijn in plaats van alleen de motor. (zoals een paar anderen...) Volgens mij zitten die bij jou in de buurt.
Antwoord
#4
Bakker IJlst zijn prima vaklui!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#5
Ik heb een zeeschouw van 8,5 bij 3,4 (de plaete) met 14 pk, wat mij betreft ruim voldoende, ook op het wad!
Antwoord
#6
Volgens mij is ergens ( door Jan Kooijman?) de volgende richtlijn beschreven: het aantal pk's voor de motor is ca 3 x de tonnage van je schip + 3.
Jammer dat je afscheid moet nemen van de P 30. Wij hebben eenzelfde motor drie jaren gelden gereviseerd, waar overigens veel speurwerk voor onderdelen aan vooraf ging. Oerbetrouwbare motor die Farymann P 30!

Een goed vaarseizoen gewenst,

Klaas de Jong
Wieke Mare - Grundel
Antwoord
#7
(22-04-2018, 8:56)Klaas de Jong schreef: .....Jammer dat je afscheid moet nemen van de P 30. Wij hebben eenzelfde motor drie jaren gelden gereviseerd, waar overigens veel speurwerk voor onderdelen aan vooraf ging. Oerbetrouwbare motor die Farymann P 30!...

Dat was dus het probleem: onderdelen zijn niet meer te krijgen of moeten zelf gemaakt worden. De monteur gaf aan dat dat een te kostbare zaak zou worden met een te hoog risico op problemen: Exit Farymann. En of het een betrouwbare motor is: tja hij liep meestal wel, maar er waren te vaak en te veel problemen en probleempjes die het vaargenot danig in de weg zaten.
De jonge vent die hem heeft gekocht, gaat hem reviseren, dat heeft hij ook al gedaan met de Farymann P30 die in zijn Eurosleper staat. Als je zelf in de gelegenheid bent om een revisie uit te voeren, dan kan het een leuk project zijn.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#8
Volgens mij is de vuistregel, 3 pk per ton voor een zeiler, en 5 pk voor een motorboot. Heb zelf 13 PK voor zo'n 3 ton, en nooit het idee gehad dat dat te weinig was. Harder dan je rompsnelheid kun je toch niet, alhoewel je een zeeschouw misschien nog wel in plané kunt krijgen. Big Grin

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#9
https://www.youtube.com/watch?v=GstbNHjEoXI

met genoeg pk inderdaad, haha!
Antwoord
#10
wij hebben 12pk 1cilinder yanmar in onze grundel van 7,5 meter ca 4,5 ton. motor kan het prima doen. motor hangt samen met schroef en keerkoppeling en rompvorm en waterverplaatsing. dit kunnen ze prima berekenen om tot een juiste motor te komen.
Antwoord
#11
Goede vraag. Als je nog even wacht heb je 50 meningen en 50 verschillende antwoorden.

Het hangt erg af van je vaargebied en manier van varen. Is het haven uit, zeilen op, motor uit, dan is 15 PK meer dan zat.
Voor ons is het vaak een paar uur varen voor we kunnen (lees: mogen) zeilen, over een rivier die best stevig kan stromen, afhankelijk van het tij, en van de rivier afvoer van "boven". Ik ben dus erg blij met onze 27PK.
Minder zou ik hier niet willen. Wanneer dit niet mijn vaarwater was maar het zuid-Hollands plassen gebied of Friesland, dan zou 20 PK ruim voldoende zijn. (voor onze 8,5 meter).
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)