This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
GTL Schudden van de motor bij laag toerental.
Normaal bij mijn motor is dat de motor 5 minuten moet draaien voordat hij warm genoeg is om ook bij een laag toerental probleemloos te draaien. Ben ik te vroeg met een laag toerental dan ' schudt' de motor op zijn motorsteunen. Dat is al jaren zo.
Nu ben ik dit jaar voor het eerst volledig op GTL als brandstof overgestapt (geen water, schoner en beter voor de motor volgens de deskundigen), maar nu heb ik na 1 uur varen nog af en toe het probleem van een 'schuddende' motor bij een laag toerental. Weet iemand of dat door GTL zou kunnen komen ? En zo ja, is dat door een instelling aan te passen?
Antwoord
hoe exact heb je je toerental gemeten met diesel en gtl?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
(15-04-2018, 20:16)Elswout schreef: Normaal bij mijn motor is dat de motor 5 minuten moet draaien voordat hij warm genoeg is om ook bij een laag toerental probleemloos te draaien.  Ben ik te vroeg met een laag toerental dan ' schudt'  de motor op zijn motorsteunen.   Dat is al jaren zo.
Nu ben ik dit jaar voor het eerst volledig op GTL als brandstof overgestapt  (geen water, schoner en beter voor de motor volgens de deskundigen), maar nu heb ik  na 1 uur varen nog af en toe het probleem van een 'schuddende' motor bij een laag toerental.   Weet iemand of dat door GTL  zou kunnen komen ?   En zo ja,  is dat door een instelling aan te passen?

Waarschijnlijk heeft dit verschijnsel niets te maken met de brandstofkeuze, maar is het stationair-toerental iets te laag.
Bij de meeste motoren is dit toerental heel eenvoudig iets hoger af te stellen, tot net boven de "schudgrens".
Trouwens, verstandige keus om op GTL te varen!

Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Hoe is het met je motorsteunen?
Antwoord
GTL inderdaad naast minder milieubelasting ook totaal rookvrij en bijna geen geur.
In mijn werk in de gezondheidszorg kan ik 'het toerental' van mensen prima bijstellen maar met het toerental van een motor heb ik nog nooit iets gedaan. Onderhoud van de motor is tot nu toe verzorgd door de werf. Hoe stel je het bij dan ? (vetus 33 pk).
Antwoord
(16-04-2018, 10:27)Elswout schreef: GTL inderdaad naast minder milieubelasting ook totaal rookvrij en bijna geen geur.  
In mijn werk in de gezondheidszorg kan ik 'het toerental' van mensen prima bijstellen maar met het toerental van een motor heb ik nog nooit iets gedaan.  Onderhoud van de  motor is tot nu toe verzorgd door de werf.   Hoe stel je het bij dan ?  (vetus 33 pk).

Tja, je kunt het proberen met wat testosteron of amfetamine toevoegen aan de brandstof.

Maar serieus: hoe het specifiek bij die Vetusmotor zit, dat weet ik niet. Meestal zit er op de brandstofpomp een hendeltje, waar de gaskabel op bevestigd is. Dat hendeltje leunt in rust meestal tegen een stelboutje, dat eenvoudig te verstellen is.
Echter, het kan zijn dat het stelmechanisme bij Vetus op een ander plek zit.
Hoe dan ook, moeilijk is het niet.

Groet!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Hallo,

Wij zijn vanaf juli 2017 overgegaan op GTL. 

Reden hiervoor:
- veiligheid in de zin van minder kans op bacteriegroei (kleinere kans op verstopte filters) doordat er geen bio-bestanddelen aan GTL toegevoegd worden;
- Rokende motor heb ik geen ervaring mee, maar minder stank wanneer je de motor aan hebt met de wind van achter lijkt mij ook een voordeel;
(eigenlijk moet je dan natuurlijk de lappen omhoog hebben)
- Ze zeggen dat het een behoud voor de motor is m.b.t. vervuiling (roet een andere aanslag).  

Inmiddels heb ik rond 80 liter (+/- 40 uren) verbruikt zonder merkbaar verschil. Het klopt dat je minder uitlaatstank ervaart maar daar hadden we niet vaak last van.

Lijkt mij dus gezien de geringe kosten toename een meer dan prima alternatief en een aanrader.
Vaak heeft het schip meer diepgang dan de schipper.  Rolleyes
Antwoord
Wij varen al 3-4 jaar zoveel mogelijk op GTL, alleen maar voordelen zoals eerder genoemd. Geen centje pijn.
Alleen hier niet verkrijgbaar....

Antwoord
(16-04-2018, 17:04)WADnWIND schreef: Wij varen al 3-4 jaar zoveel mogelijk op GTL, alleen maar voordelen zoals eerder genoemd. Geen centje pijn.
Alleen hier niet verkrijgbaar....

Even oversteken naar Lelystad, bij Flevomarina hebben ze het tegenwoordig
Antwoord
Dan lijkt het erop dat het toerental iets verhoogd moet worden. Met het additief testosteron lijkt me dat de motor nog meer gaat schudden dus maar kijken hoe we het toerental anders kunnen verhogen. Aangezien niemand hier verder last van heeft zal het wel niets met GTL te maken hebben inderdaad. In het boekje van Vetus vind ik er een instelschroef bij de brandstofpomp waarmee het minimun aantal toeren is in te stellen. Gaan we dat de volgende keer bekijken.
Dank voor de info
Antwoord
Ik herhaal de vraag, hoe is het met de motorsteunen? Zijn ze nog heel, staat de motor nog netjes op alle vier te steunen? Wij hadden ook last van een schuddende motor bij stationair toerental. bleek uiteindelijk aan de steunen te liggen. Nieuwe geplaatst, probleem opgelost. Omdat je aangeeft dat het probleem erger lijkt te zijn geworden, kan er iets met de steunen langzaam erger worden.

Als je dit oplost door het stationair toerental te verhogen is weliswaar het schudden weg maar klapt de motor ook met een te hoog toerental in de voor of achteruit.
Antwoord
De motorsteunen zijn in 2011 vervangen en het schudden de eerste minuten is ook daarna op blijven treden. Dat is in 6 jaar onveranderd en nu opeens aan het begin van het nieuwe seizoen treedt het meer op en toch gelijktijdig met het volledig draaien op GTL. Vorig jaar was GTL nog gemengd met shell diesel v-power wat ook geen water bevat maar 5 % GTL. Toen geen probleem.
Goed punt overigens om terughoudend te zijn met het opvoeren van het toerental ivm de keerkoppeling.
Antwoord
Net de tank voor het eerst afgevuld met GTL.
Ik ben benieuwd of ik verschil ga merken.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Zekers!

Ik heb net ook weer de tank opgetopt met GTL.

Antwoord
Geen rook bij meer vermogen dan de schroef aan kan en geen verlaagt toerental bij stationair.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)