Berichten: 539
Topics: 38
Lid sinds: Dec 2013
05-05-2018, 21:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-05-2018, 0:12 door Fred.)
Vorige maand heb ik de Aimée opgehaald van haar winterligplaats, en na starten en een poosje lopen weggevaren. Na een paar honderd meter ging er een alarm af dat na een beetje verdraaien van de sleutel stopte. Toen ik kort daarna even moest aanmeren merkte ik dat bij starten het alarm gelijk weer af ging, en bij terugdraaien van de sleutel, zodat het alarm stopte de sleutel in stand off stond. Het rode lampje dat brandde was van de temperatuur. [url=http://www.mevowatersport.nl/images/mevo/afb2611.jpg]Lampje linksboven. Er kwam voldoende water uit de uitlaat, koelvloeistof niveau was goed, en de olie was ook op peil. Toch maar niet verder varen. De andere morgen bleek het alarm al af te gaan bij koude motor. Na telefonisch overleg en overleg bij nabijgelegen watersportwinkel tot de conclusie gekomen dat er waarschijnlijk met de sensoren iets mis was. Ik ben daarna van Kropswolde naar boven in Groningen gevaren, en via Lauwersmeer en Friesland weer zonder problemen in Hoogeveen aangekomen. Onderweg had ik al een keer de draad van de sensor in de uitlaat los genomen, maar dat had geen effect, en thuis heb ik op de PC opgezocht waar de andere sensor zit; daar ook de draad van los genomen, maar ook dat had geen effect.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe het opgelost kan worden.
Motor is een Vetus 13 pk.
Groet, Jack.
Berichten: 1.082
Topics: 108
Lid sinds: Sep 2014
05-05-2018, 22:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-05-2018, 22:44 door WADnWIND.)
Als het een "old school" alarm is, wordt het alarm gemaakt tegen massa. Dus alarm is sluiting naar massa. Geen alarm is open temp contact.
Zo werken de VDO alarmen en sensoren.
Kan dus een los getrilde draad zijn die tegen het motorblok hangt. Zo'n schuifje b.v.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek
Berichten: 539
Topics: 38
Lid sinds: Dec 2013
(05-05-2018, 22:39)WADnWIND schreef: Als het een "old school" alarm is, wordt het alarm gemaakt tegen massa. Dus alarm is sluiting naar massa. Geen alarm is open temp contact.
Zo werken de VDO alarmen en sensoren.
Kan dus een los getrilde draad zijn die tegen het motorblok hangt. Zo'n schuifje b.v.
Klonk me in eerst instantie in de oren als een mogelijke oplossing, maar dan hadden volgens beide lampjes links moeten branden bij alarm.
Groet, Jack.
Berichten: 1.082
Topics: 108
Lid sinds: Sep 2014
Ik ken jou motor en paneel niet. Maar waarom 2 lampjes? En niet 1?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek
Berichten: 539
Topics: 38
Lid sinds: Dec 2013
07-05-2018, 10:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-05-2018, 10:02 door popeye.)
(06-05-2018, 20:52)WADnWIND schreef: Ik ken jou motor en paneel niet. Maar waarom 2 lampjes? En niet 1?
Dit is het instrumentenpaneel, en twee lampjes? Ja zo heb ik de hele zaak nieuw aangeleverd gekregen. De onderste links voor de buitenwater temperatuur bij de uitlaat, (Zit in de uitlaatbocht waar de uitlaatslang op zit aangesloten) en 1 voor de koelvloeistof. ( zit voor op de motor)
Groet, Jack.
Berichten: 1.082
Topics: 108
Lid sinds: Sep 2014
Aha, 1 lampje tegelijktoch, of beide tegelijk aan?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek
Berichten: 539
Topics: 38
Lid sinds: Dec 2013
Linksboven alleen. Wanneer het een losse draad zou zijn zouden ze beiden moeten branden volgens mij.
Groet, Jack.
Berichten: 839
Topics: 47
Lid sinds: Nov 2012
07-05-2018, 20:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-05-2018, 20:04 door Ferry.)
Wij hadden dat vorig jaar, op een of andere manier vocht in de sensor. Sensor vervangen, probleem opgelost.
Gebeurde als de motor nog net niet op 80 graden was, terwijl de sensor pas bij 90 moest gaan jengelen.
Vastgesteld door het draadje bij de sensor los te nemen.
[Edit]
Wij varen met een Volvo, was dus een massa probleem, maar dan in de sensor.
Met vetus blokken ben ik niet zo bekend, maar zou me niet verbazen als het iets in deze richting is.
Heb je de handboeken toevallig van dat blok, daar zit vaak ook een soort storingssleutel in.
[/Edit]
Berichten: 1.082
Topics: 108
Lid sinds: Sep 2014
Een VDO sensor maakt contact naar massa. Als de draad los is doetie nooit meer wat.
Als er 1 draad los is, heeft dat maar invloed op 1 lampjs.
Als die losse draad sluiting maakt tegen het blok o.i.d gaat er maar 1 lampje branden.
Ik ken het schema van vetus niet
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek
Berichten: 539
Topics: 38
Lid sinds: Dec 2013
08-05-2018, 9:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-05-2018, 9:37 door popeye.)
(07-05-2018, 20:45)WADnWIND schreef: Een VDO sensor maakt contact naar massa. Als de draad los is doetie nooit meer wat.
Als er 1 draad los is, heeft dat maar invloed op 1 lampjs.
Als die losse draad sluiting maakt tegen het blok o.i.d gaat er maar 1 lampje branden.
Ik ken het schema van vetus niet
Het zijn sensoren met 1 draad. Heb ze los van elkaar los gehad. Geen effect. Ik ben op internet ergens een stukje elektronica tegengekomen - wat ik niet terug kan vinden - dat onderdeel uitmaakt van het alarmsysteem. Ik vermoed dat dat aan/in het instrumentenpaneel zit. Eens kijken of ik daarvan de aansluitingen om kan wisselen, en zien wat er dan gebeurt?!
Groet, Jack.
Berichten: 1.082
Topics: 108
Lid sinds: Sep 2014
De andere (min) draad is de massa van het motorblok, vandaar dat je maar 1 draad aan de sensoren vindt.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek
|