Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reparatie Houten Lelieschouw
#1
Beste Leden,

Ik heb onlangs voor mijn scouting vereniging een houten lelieschouw aangeschaft (de eerste eenheidsboten voor scouting) met zeilnummer 2.

Dit is de tot zover bekend nog oudste die bestaat en is gebouwd in 1949 mijn doel is deze met zijn 70e verjaardag weer in de vaart te hebben.
Ik heb hem overgekocht van iemand waar hij al 11 jaar in een loods lag om opgeknapt te worden. Nu loop ik echter tegen het volgende probleem aan,
De bodem planken zijn door uitdroging aardig gekrompen er zit ongeveer een spleet van 1,5 tot 2cm tussen. Nu had ik ergens gelezen dat het hout eerst weer moet uitzetten (door vocht) voor deze verder afgewerkt kan worden met breeuwen en verven. Nu is mijn vraag kan ik dit doen door de boot in een takel te hangen en een paar dagen in het water te laten bungelen of moet dit anders? En zo ja is het hout hierna niet te vochtig voor bewerking? Met stalen vletten en schouwen kan ik mezelf goed redden maar hout is nieuw voor mij. 
Houtsoort is Iroko

Alle tips zijn dus van harte welkom.


Met vriendelijke groet,

Ruben Lindeman
Antwoord
#2
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#3
1.5 tot 2 cm zal niet meer dichttrekken door de zwelling van het hout. Beter is het om hier latten tussen te lijmen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
#4
Gaaf zeg !!

Ik heb zelf vorig jaar zomer een oude houten schouw gekocht met ongeveer hetzelfde probleem. Belangrijkste les: dat dichttrekken daar moet je de tijd voor nemen. De eerste drie dagen gaat het hard, de daaropvolgende drie weken gaat het nog steeds snel. En daarna zegt men wel dat het dichttrekken zo lang duurt als de helft van de tijd dat de boot op het droge heeft gelegen. Dat zou in jou geval 5,5 jaar zijn en dat zal wel niet. Maar neem de tijd.

Heb ik niet gedaan. De boot meteen in het water gemikt en varen met die handel. Dus ik heb me wezenloos gepompt en gehoosd.

Kortom: neem de tijd. Dat in die takels hangen is een goed plan.
Antwoord
#5
(07-06-2018, 6:44)Bruinvisch schreef: 1.5 tot 2 cm zal niet meer dichttrekken door de zwelling van het hout. Beter is het om hier latten tussen te lijmen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Altijd fijn: tegenstrijdige adviezen.
Ik zeg: lijm er géén latten in! Als het hout gaat zwellen na de tewaterlating, heeft het geen ruimte meer en zal de boot kapot worden gedrukt als je er latten (of epoxy of sikaflex o.i.d.) tussen hebt gezet.

Gewoon: het hout weer nat laten worden en je zult aangenaam verrast zijn hoe de naden dan weer breeuwbaar geworden zijn. (Er zal natuurlijk altijd wel een plekkie zijn waar je wat moet improviseren, maar dat is de uitzondering op de regel).

Afgelopen maanden had ik een vergelijkbaar klusje: een uitgedroogde oude houten grundel met duimbrede naden. Omdat er ter plekke geen gelegenheid was om de boot in het water te laten bungelen, heeft de eigenaar vlak en kimmen aan de binnenkant bedekt met ouwe dekens en die dagelijks natgespoten.
Anderhalve week geleden heb ik 'm dichtgebreeuwd, en hij drijft!

Groet!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#6
Over wat voor hout hebben we het? De eigenaar geeft aan dat zijn boot van Iroko is Dit is een veel stabielere houtsoort dan bv eiken en dus zal het niet tot nauwelijks dichttrekken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
#7
Scherp Bruinvisch.

Maar toch vraag ik me dan af, die spleten zijn ontstaan door werking/uitdroging, ondanks het feit dat Iroko een stabiele houtsoort is. Als het krimpen kan, dan kan het toch ook uitzetten?
Antwoord
#8
Allen hartelijk dank voor het advies,
Ik denk dat ik de boot eerst zo veel mogelijk ga laten dichtrekken en dan maar is kijken hoe groot de kier blijft.
Als het hout uitgezet is en er blijft een grote kier over kan hier altijd nog een latje tussen.

Nu mijn 2e vraag is het hout nog goed te bewerken als het nat is?
Voor het onderwaterschip gebruik ik een teervervanger en het bovenwaterschip een lak op olie basis omdat Iroko vettig is van naturen en gewone lak kan afstoten.
Maar het lijkt me dat ik eerst even moet wachten met lakken als de buitenste laag nog drijfnat is.
Antwoord
#9
Of het oppervlak droog moet zijn staat op de pot en/of de fabrieksinfo op internet.
Antwoord
#10
Wat een mooi project heb je onder handen genomen, ik ben reuze benieuwd naar het resultaat en of het je uiteindelijk gelukt is. Ik ben op het moment aan het kijken voor een kachel aan boord van mijn boot zoals een Vaillant, omdat ik in de winter ook graag zou willen varen. Ik ben niet per se een doe-het-zelver dus ik vind het leuk om te zien hoe anderen zo’n project aanpakken. Ben je inmiddels al te water gegaan en is alles verlopen zoals je gehoopt had?
Antwoord
#11
(22-11-2022, 17:50)bellancahighland schreef: Houten vloer is de beste optie voor het bedekken, maar er zijn problemen


De laatste post is al meer dan 4jaar oud.
Maar welkom op het forum.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#12
(05-06-2018, 14:02)Ruben Lindeman schreef: Beste Leden,

Ik heb onlangs voor mijn scouting vereniging een houten lelieschouw aangeschaft (de eerste eenheidsboten voor scouting) met zeilnummer 2.

Dit is de tot zover bekend nog oudste die bestaat en is gebouwd in 1949 mijn doel is deze met zijn 70e verjaardag weer in de vaart te hebben.
Ik heb hem overgekocht van iemand waar hij al 11 jaar in een loods lag om opgeknapt te worden. Nu loop ik echter tegen het volgende probleem aan,
De bodem planken zijn door uitdroging aardig gekrompen er zit ongeveer een spleet van 1,5 tot 2cm tussen. Nu had ik ergens gelezen dat het hout eerst weer moet uitzetten (door vocht) voor deze verder afgewerkt kan worden met breeuwen en verven. Nu is mijn vraag kan ik dit doen door de boot in een takel te hangen en een paar dagen in het water te laten bungelen of moet dit anders? En zo ja is het hout hierna niet te vochtig voor bewerking? Met stalen vletten en schouwen kan ik mezelf goed redden maar hout is nieuw voor mij. 
Houtsoort is Iroko

Alle tips zijn dus van harte welkom.


Met vriendelijke groet,

Ruben Lindeman
Beste Ruben,
Mijn kleinzoon zit bij de scoutinggroep in Zoetermeer en kwam met de mededeling dat ze Lelieschouw 2 in bruikleen hebben, maar hij moet (weer) gerepareerd worden.  
Ik heb zelf zeilen geleerd in stalen lelieschouwen, we hadden de 21 en de 42 bij Oranje Blauw in Rotterdam.  
Het gevolg is dat ik nog steeds met m'n kont op een platbodem zit, de hoogaars Reymerswale.
Wat betreft Lelieschouw 2, het is de laatste houten, en ik zou zeggen alles aan doen om hem te behouden, in mijn opinie is het een monument.  
Ik kan op dit moment niet helpen door tijdgebrek, (werk + opknappen zwaarden, roer en rondhouten) maar ik kan wel adviezen regelen van een expert, en misschien later bijdragen met hand en spandiensten.
Laat ff weten wat nu het probleem is dan probeer ik wel te helpen.
Groeten,
Koen van Klei.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)