This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kluiver
De losse trommel met losse wartel bovenin is bedoeld voor zeilen met een staaldraad in het voorlijk. De leuvers kunnen er dan uit. Anders draait het wel wat raar.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Ze zijn er ook voor stagzeilen met leuvers

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Dat rolt wel beroerd

Antwoord
(26-06-2018, 4:19)WADnWIND schreef: Dat rolt wel beroerd

Je moet de stag goed strak spannen.
Verder geeft het juist meer volume om op te rollen.
Maar ideaal is het nooit zonder rolfok profiel.
Tenzij je maar 4m2 hoeft of zo, zoals bij een laser2000, catamaran of valkje.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Fokroller gekocht, zal mij benieuwen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
Tja, ik kan het toch niet laten..
Ik weet er zijn preciezen en rekkelijken, maar gaat bovenstaande toch niet wat erg ver? Mijn (tegen)geluid wil toch wel pleiten voor behoud van de traditie die verweven is met de platbodem. En dat geldt m.i. dan niet alleen voor de wijze waarmee deze schepen gezeild worden, maar ook voor de tuigage. Echter... gelukkig is elke schipper baas op zijn eigen schip..

Voor wat het waard is..
Veel zeilplezier!

Grundel Wieke Mare
Antwoord
Dit forum is niet een verlengstuk van de SSRP of de VSRP.  De regels die deze clubs hanteren zijn de hunne en kunnen we niet altijd beïnvloeden op dit forum.  Toch zijn er in het verleden wel regels soepeler geworden  bij deze organisaties.  Rol kluivers kan ik me prima voorstellen.  Als dit leidt tot meer gebruik van kluivers zou ik voor stemmen.  Dat zorgt er voor dat meer liefhebbers toch een dergelijk zeil blijven gebruiken.  Dat lijkt me een goede zaak.  Maar zoals al aangegeven, dat is niet aan mij.
Antwoord
Het is m.i. een verkeerde viesie om alles te bevriezen zoals het is.
Ik beschouw de ontwikkeling van de platbodem nog steeds gaande. Ik zeg dit om dat b.v. charter schepen varen in de geest van, maar wel met eigentijdse aanpassingen, waarmee de ontwikkeling dus nog steeds voort gaat.

Het is een misvatting om te denken dat het vroeger 200 jaar hetzelfde ging, onzin. Elke scheepsbouwer en schipper/eigenaar bracht weer naar eigen inzichten verbetering aan door de eeuwen heen.
Ik ben dan ook principieel tegen de SSRP of de VSRP omdat die er niets van begrijpen hoe de maatschappelijke verantwoorde voortgang in elkaar steekt. Ze houden uiterst krampachtig vast aan regeltjes, die vroeger in ieder geval niet bestonden, beetje sneu.

Dus Dynema bakstagen, zwaardvallen, kunststof kabbellatten en strijkklampen, RVS bolders, elektrische lieren etc. etc. zijn volledig geoorloofd in de geest van historie!
Vergeet niet hoeveel economische nijverheid verloren is gegaan op zee door het ontbreken van moderne materialen en technieken. Daardoor kunnen wij relatief zorgeloos rondvaren.

traveller is mooi, maar rolkluiver is ook prima.........

Sterker nog, nog vroegerer hadden visserschepen vaak geen kluiverboom, al die kluiverboompjes op de jachtenplatbodems zijn vaak een soort van potsierlijke fallus; ze worden zelden gebruikt. Maar zitten in de haven vaak in de weg Wink

Zo, dat ben ik weer ff kwijt....

Antwoord
Ook ik dacht er over om de kluiver met een rolsysteem te installeren. Toen vond ik dit artikel: schrooflijntje, lijntje dat aan het midden van het voorlijk van de kluiver is gesplitst. Bij gehesen kluiver is het eind vastgezet op de voorstag. Met dit lijntje kun je de kluiver snel in de luwte van de fok trekken, tijdens het strijken.

Werkt perfect
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)