01-07-2018, 21:33
Ik ben sinds kort in het bezit van een Bouke de Vreis Tjotter wie kan mij wat meer vertellen over de zeil eigen schappen etc ik zeil zelf met Botters en heb de tjotter er bij voor de fun.
Gr Fred
Gr Fred
Tjotter
|
01-07-2018, 21:33
Ik ben sinds kort in het bezit van een Bouke de Vreis Tjotter wie kan mij wat meer vertellen over de zeil eigen schappen etc ik zeil zelf met Botters en heb de tjotter er bij voor de fun.
Gr Fred
02-07-2018, 21:29
Welkom Fred,
Leuk een bootje om te spelen er bij. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat je hierbij ook je eigen gewicht nodig hebt om de boot lekker in balans te laten varen. Je kan contact opnemen met http://www.friesetjottervloot.nl/ Veel plezier Huitema Zeeschouw 9m Aphrodite Aalsmeer 9m Huitema Aphrodite
Op het Leekstermeer struint er eentje rond, er is een facebookpagina van.
04-07-2018, 18:19
Prachtige bootjes!
Ligt ze al in het water of moet er nog wat aan gebeuren? Bolschipper
22-07-2018, 22:39
Wie heeft ervaring het zeilen met een tjotter wat mij opvalt dat bij een wat meer wind de giek gaat doorbuigen waardoor er ruimte in het achterlijk achterlijk onstaat. De gafel optopen helpt wel maar bij wat meer wind onstaat het zelfde probleem. Het gaat op een bouke de vries tjotter de giek lijkt mij orgineel.
23-07-2018, 10:38
Als de giek buigt, wordt het zeil boller en krijg je meer helling.
Foute boel dus, giek lijkt dus te dun. Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
01-09-2018, 20:40
(01-07-2018, 21:33)?HK172 schreef: Ik ben sinds kort in het bezit van een Bouke de Vreis Tjotter wie kan mij wat meer vertellen over de zeil eigen schappen etc ik zeil zelf met Botters en heb de tjotter er bij voor de fun. Wij hebben ook een Bouke de Vries tjotter gehad. In het begin hadden we wat moeite met veel wind omdat de tjotter erg scheef ging en de giek door het water sleurde. Ook zagen we bij een zusterscheepje dat zij zelfs voor een tjotter wel erg veel verlijerde met iedere golf die haar optilde. Wij hebben toen ca. 80 kg extra ballast onder de vlonders aangebracht en de zeileigenschappen verbeterden aanzienlijk. Eigenlijk was het daarna gewoon goed. Ook leuk is, dat je dan een beetje kan spelen met de trim voor- of achterover. Ik had haar het lieftst wat voorover, dan zeilde ze hoger aan de wind, maar dan namen we wel weer meer water over. westlander drieling "Marie"
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|