This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ondergang dreigt voor drijvend erfgoed
http://www.scheepspost.info/ondergang-dr...d-erfgoed/

Ondergang dreigt voor drijvend erfgoed
11 juli 2018 wd
Ze zijn de drijvende geschiedenis van Friesland. Houten ronde en platbodemjachten. Maar de historische vloot is in handen van senioren en de volgende generatie heeft weinig trek in het dure onderhoud van de scheepjes. Monumenten belanden in de kachel. Ondergang dreigt.
Het zijn juweeltjes. De Friese jachten, tjotters, boeiers, Staverse jollen en schouwtjes. Strak in de lak scheren ze over de Friese meren. De varende monumenten van soms dik honderd jaar oud vertellen een belangrijk stuk Friese geschiedenis. Maar het maritieme erfgoed is in gevaar, stelt Ineke Verkaaik vicevoorzitter van de stichting stamboek Ronde en Platbodemjachten (SSRP).
Langzaamaan verdwijnen de houten scheepjes van de Friese wateren. Ze liggen te verkrotten op de wal, worden doormidden gezaagd en opgestookt of belanden bij opkopers uit Duitsland en Engeland.

Zo’n 600 scheepjes varen er nu nog rond, schat Verkaaik. Dat lijkt een hoop, ,,maar het is heel kwetsbaar’’. De historische houten scheepjes zijn veelal in handen van eigenaren op leeftijd. Liefhebbers die de jachten vaak al hun halve leven in bezit hebben en al hun vrije tijd erin stoppen. Om ermee te varen, maar ook voor het onderhoud. ,,Zo’n scheepje kost veel tijd en geld’’, zegt Ineke Verkaaik van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten. ,,Het is veelal een uit de hand gelopen hobby.’’

Maar de eigenaren worden alsmaar grijzer en ouder en de senioren krijgen moeite met varen op de krappe zeilschepen. De schepen worden vaak doorgegeven aan de volgende generatie. Maar die heeft steeds minder trek in peperdure jachtjes, zegt Verkaaik. ,,Die hebben drukke banen, gezinnen en een vol sociaal leven.’’
Een weekend meevaren met pa en ma is leuk, maar zodra die de boot willen doorgeven aan hun kinderen zijn ze minder happig. ,,In het dure onderhoud hebben ze geen trek. Dat is gedoe.’’ ,,Eartiids gie de boat oer fan heit op soan, mar dat bart hieltyd minder’’, beaamt Meindert Seffinga van het Fries Scheepvaart Museum in Sneek.
Een Fries jachtje kost jaarlijks zo tussen de 5000 en 10.000 euro om hem in de vaart te houden. Aan winter- en zomerstalling, onderhoud, liggeld, toeristenbelasting. Verkaaik: ,,En dan moet het nog net mooi weer zijn ook in de vakantie. De jongere generatie koopt veel liever een goedkoop vliegticket. Voor 50 euro ben je in Spanje.’’
Lees het uitgebreide artikel op de bron: LC plus
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
https://link.marktplaats.nl/m1282656477
en
https://link.marktplaats.nl/m1302845859
Sad

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
@Pylk die zijn al jaren te koop volgens mij.

3 jaar geleden heeft iemand nog een Grundel gekocht voor € 2000. De mensen waren oud en hij lag al 2 jaar te rotten in de haven.
Als boten liefhebber moest ik haast huilen om de staat er van "wie koopt nou zoiets waar 1000'en euro's in moet?"

Zo ook een schouw, volledig omgebouwd met 230V omdat meneer 24/7 aan de zuurstof moest.

Ik heb het op een andere manier meegemaakt met mijn Opa. De beste man kon niet meer lopen, of ik zijn rijbewijs wilde verlengen bij de gemeente.
Toen kwam ik er al achter dat het ook een soort trots is.
Door ouderdom raken ze veel kwijt wat hun dierbaar is: boot, auto, mobiliteit, etc. etc.
En dan gaat het mis, het verval zit er in en vervolgens kost het een nieuwe eigenaar te veel tijd/werk die er niet is (tenzij je met pensioen bent),

Erg jammer!
Antwoord
Dat de plat- en rondbodemvloot in gevaar komt door vergrijzing is wel bekend.  Volgens mij geldt dat voor een groot deel van de watersport en is dus veel breder dan friesland. Dat is jammer maar helaas niet te voorkomen.  De jonge generatie wil niet elke vrije minuut en/of elke vrij besteedbare euro uitgeven aan een boot.

Registreren bij een NDC site is voor mij geen optie.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)