This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw houten dek: Padoek/Padouk?
Ik heb nu een teak dek. Echter heeft de vorige eigenaar deze gelakt :'(

Nu met de hitte is het rubber gescheurd en gekrompen en moet het dek vervangen worden (water liep zo de boot in).

I.p.v. Teak zit ik nu te denken aan padoek.
Code:
                           Padoek        Teak
Gemiddelde volumieke massa 750 kg/m³     630-680 kg/m³
Radiale krimp              0,3 - 0,4%    0,5 - 0,6%
Tangentiale krimp          0,5%          0,9 - 1%
Werken                     0,8 - 0,9%    1,4 - 1,6%
Buigsterkte                121 N/mm²     100 N/mm²
Elasticiteitsmodulus       13.000 N/mm²  10.700 N/mm²
Druksterkte                63 N/mm²      58 N/mm²
Schuifsterkte              12,2 N/mm²    13 N/mm²
Hardheid (Janka)           6.860 N       4.450 N

Voordelen: goedkoper, sterker en FSC
Nadeel: iets zwaarder

Iemand al ervaring met dit mooie roder zilvergrijzende hout?
Antwoord
Ehhh?

Wat is er nu slecht, het rubber of het teak?
Wat is de dikte van het teak? En de breedte?
Hoe is de constructie: is het teak op triplex/staal/plastic of is het teak op spanten?
Hoe is er gerubberd? Wat is de naadvorm?
Hoe is de bevestiging op de ondergrond: schroeven, kit, lijm?

Kortom: voor een degelijk antwoord zijn er meer gegevens nodig. Foto?
Teak is niet zómaar slecht, het kan heel wat hebben.

Trouwens: padoek is mooi hard hout dat wel glad wordt bij scheepsgebruik. Kit-hechting kan lastig zijn. Let op kruisdraad en spint.

Groet!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Hoi Wim,

het is teak gelijmd op multiplex.
Het multiplex zit geschroefd op een stalen rand (niet het hele dak is staal).
Het rubber tussen de teak deklatten is gekrompen en daardoorheen loopt het water op het multiplex.
Het multiplex is nu gedelamineerd.

Aangezien ik alle gelijmde teak latten moet losmaken om bij de schoeven te kunnen komen, denk ik dat er hier en daar wel wat zal sneuvelen.

Vandaar dat ik overweeg om gewoon een nieuw dek te maken.
En aangezien ik allemaal voordelen zie in padoek gaat mijn vraag daar dus over.

(31-07-2018, 22:20)Berghout-2 schreef: padoek is mooi hard hout dat wel glad wordt bij scheepsgebruik.
Het huidige dek is door de lak ook glad. Kan jij aangeven hoeveel gladder dit is t.o.v. Teak en Gelakt?

(31-07-2018, 22:20)Berghout-2 schreef: Let op kruisdraad en spint.
Goed punt, huidige leveranciers die ik sprak wisten niet eens of ze het kwartiergezaagd konden leveren.
Antwoord
Tja, het lijkt er op dat dit dek ooit slecht gelegd is. Jammer, maar jij zit nu met de gebakken peren.
Bij een goed gelegd en gekit dek zou dit niet gebeurd zijn, het inwateren van het multiplex noch het lekken van het rubber.

Padoek is ongeveer net zo glad als azobe. Behoorlijk glad dus.

Padoek is ook vrij stijf. Als de latten zijdelings gebogen moeten worden, met het lijfhout meelopend, dan is dat heel lastig/onmogelijk.
Het verlijmen op de ondergrond vereist een goede voorbereiding en nauwkeurige werkwijze, waarbij de dikte van de padoek toplaag niet te groot moet worden gekozen.
Ook het kitten moet, net zoals bij teak, zeer zorgvuldig geschieden met goed gebruik van primer.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)