Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schroefgaten in roer opvullen
In mijn (houten) roer zitten schroefgaten voor de bevestiging van de vlaggenstokhouder. Nu heeft het roer ooit een ontmoeting gehad met de kademuur, waardoor de vlaggestokhouder er wat hard uit is gerukt. De schroefgaten zijn nu eigenlijk wat te ruim. Iemand een idee hoe ik deze het beste kan opvullen? Ik zie wel allerlei middeltjes van Bison en Alebastine, maar of dat nu zo'n fraaie oplossing is...
Antwoord
Heb je een foto?

Ik denk bij dit soort dingen vaak aan epoxy.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Een oplossing met epoxy is mogelijk, maar als je de zelfde gaten weer wilt gebruiken om de masthouder in vast te schroeven niet gewenst, epoxy word n.l te hard om in te schroeven en is te broos om in te tappen ( uitgaande van een standaard hars met vul middel ).
Ik zou de gaten uit boren met een scherpe houtboor rond 10 tot de benodigde diepte dit gat op vullen met een rond stokje van het zelfde materiaal als het roer. Het stokje kun je maken met een speciale lange proppen boor, maarja die moet je maar net hebben, je kunt het ook draaien met behulp van je boor maschiene ( gaat prima met kleine opjecten ) en vervolgens in lijmen met een goed vullende lijm.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Epoxy zat ik idd ook aan te denken, maar dat is inderdaad erg hard en er moeten wel weer (nieuwe) schroeven in gedraaid kunnen worden. Of ik zou hem iets hoger of lager moeten monteren, dat zou kunnen. Foto maken is nu wat lastig, zal ik doen als ik een keer wat makkelijker bij de achterkant kan komen.
Antwoord
Je kunt het op de manier van Hereditas aanpakken met rondhout uit de bouwmarkt. Dat het ander hout is maakt waarschijnlijk niet uit omdat de vlaggenstokhouder er toch weer op gemonteerd wordt.

edit: Ik lees net dat de gaten wat te ruim zijn, is groter schroeven gebruiken een optie?

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(02-05-2013, 19:14)Pylk schreef: Je kunt het op de manier van Hereditas aanpakken met rondhout uit de bouwmarkt. Dat het ander hout is maakt waarschijnlijk niet uit omdat de vlaggenstokhouder er toch weer op gemonteerd wordt.

edit: Ik lees net dat de gaten wat te ruim zijn, is groter schroeven gebruiken een optie?

Denk dat ze dan een beetje lomp groot worden. Van het weekend kan ik er hopelijk goed bij, dan ga ik er eens rustig voor zitten.
Antwoord
@Doc_nl: Anders varen we van het weekend even rond je roer met de Ostara Tongue

Het idee van uitboren en opvullen met soortgelijk hout lijkt mij het fraaiste.
Bij gebrek aan proppenboor zou je even kunnen informeren bij de oude secretaris van Maartensgat, of bij de dhz zaak een stukje rondhout kopen van het juiste materiaal.
Dat hebben ze ook in eiken. (bij de Gamma in Papecity on the river in ieder geval).

Of vullen met bison 2 componenten lijm, (in ieder geval te koop bij de oranje bouwmarkt in Alblasserdam) en daar wat zaagsel doorheen mixen. Resultaat blijft wel altijd wat gelig...
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
http://www.wezooz.nl/video-bouwen/deurkl...llen-boren

Zelf geen ervaring mee, maar lijkt op de oplossing die door Ferry wordt aangedragen..
Antwoord
Heb je de vlaggenstokhouder al weer gemonteerd?

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Nee nog niet, konden er niet heel handig bij, dus dat moet nog even wachten. Komend weekend nog maar eens kijken als we in de Biesbosch liggen
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)