This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn 'nieuwe' tweedehands mast
#1
Beste forummers,

Een tijd geleden heb ik een vraag gesteld over een goede tweedhands mast die ik op de kop kon tikken voor mijn Gipon Grundel 6.65. De vorige eigenaar is zijn schip aan het ombouwen tot motorboot i.v.m. zijn gezondheid, en ik heb mast zwaarden en giek van hem overgenomen. 

Naar nu blijkt is zijn mast helaas net niet passend: 
1. Hij is een halve millimeter breder dan de mastkoker en dus 1-2 cm breder dan de huidige mast. 
2. De mastbout zit een paar cm hoger.

Blijkbaar is er een klein verschil tussen de inboard en outboard versie van de 6.65 grundels. Wat betreft de lengte zie ik geen groot probleem: hoewel de mast 5 cm langer is heb ik tevens de verstaging overgenomen. Sowieso overweeg ik de verstaging op mijn schip te vervangen dus mocht e.e.a. niet goed uitkomen dan is dat geen bezwaar. 

Blijft over de dikte van de mast en lokatie van de mastbout.

De eerste vraag die ik heb is hoeveel ruimte er minimaal tussen de mast en de mastkoker moet zitten. Uiteraard snap ik dat het strijken van de mast moeilijk gaat als de mast te krap in de koker zit (en mogelijk de lak beschadigd). Zijn er nog andere redenen waarom er een minimale tussenruimte tussen mast en mastkoker moet zitten?
Antwoord
#2
Ik heb net ook een mast overgenomen zie  Und jetzt???? Mastrot, Wim van Scheepstimmerij 't Berghout heeft mij goede adviezen gegeven. Hij gaf aan dat de mast ongeveer 2 mm speling moet hebben, maar je moet op de mastkoker meten, niet op de oude mast! Meet alle afmetingen inclusief afwijkingen, hoeken en scheefheid.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#3
(05-09-2018, 10:33)Joris schreef: Beste forummers,

Een tijd geleden heb ik een vraag gesteld over een goede tweedhands mast die ik op de kop kon tikken voor mijn Gipon Grundel 6.65. De vorige eigenaar is zijn schip aan het ombouwen tot motorboot i.v.m. zijn gezondheid, en ik heb mast zwaarden en giek van hem overgenomen. 

Naar nu blijkt is zijn mast helaas net niet passend: 
1. Hij is een halve millimeter breder dan de mastkoker en dus 1-2 cm breder dan de huidige mast. 
2. De mastbout zit een paar cm hoger.

Blijkbaar is er een klein verschil tussen de inboard en outboard versie van de 6.65 grundels. Wat betreft de lengte zie ik geen groot probleem: hoewel de mast 5 cm langer is heb ik tevens de verstaging overgenomen. Sowieso overweeg ik de verstaging op mijn schip te vervangen dus mocht e.e.a. niet goed uitkomen dan is dat geen bezwaar. 

Blijft over de dikte van de mast en lokatie van de mastbout.

De eerste vraag die ik heb is hoeveel ruimte er minimaal tussen de mast en de mastkoker moet zitten. Uiteraard snap ik dat het strijken van de mast moeilijk gaat als de mast te krap in de koker zit (en mogelijk de lak beschadigd). Zijn er nog andere redenen waarom er een minimale tussenruimte tussen mast en mastkoker moet zitten?

Met dank aan de voorzet van Pylk trap ik 'm erin!
Een mast hoort steun te hebben van de koker en moet dus goed daarin passen. Omdat een strijkbare mast niet echt klem hoort te zitten, hanteer ik inderdaad ongeveer twee millimeter speling in de breedte.
De mast mag wel stijf tegen de achterkant van de koker leunen.
Om de stevige neerwaartse krachten (o.m. van de grootschoot, wanten, voorstag, vallen) op te vangen, adviseer ik om de onderkant van de mastvoet precies te laten steunen op de schuine bodemplaat in de koker; als deze krachten uitsluitend door de mastbout opgevangen zouden moeten worden, verbuigt deze of beschadigt het boutgat in de mast.

Zoals ik aan Pylk adviseerde, zeg ik ook nu: meet heeeeeel precies de mastkoker op, inclusief alle tekortkomingen en scheefheden. Meet met een nauwkeurigheid van een halve millimeter of beter. De ervaring heeft mij geleerd dat geen enkele mastkoker zuiver haaks en symmetrisch is, en dat bij vrijwel elke mastkoker de boring voor de mastbout scheef zit. Soms maar een half millimetertje, soms veel meer.
De voet van de mast maak je dan net zo krom en scheef als de koker. Dan past-ie er precies in. En ook het boutgat boor je precies goed scheef.
Verder raad ik aan om in de mastvoet rond het boutgat twee wybertjes in te laten, waarop de bout steunt. Neem bij voorkeur roestvast stalen plaatjes van minstens 6 mm dik en pakweg 80 x 80 mm groot, vastgezet met rvs schroeven en ingebed in kit. Als je dit doet, kun je het boutgat in de mast wat ruimer boren dan de diameter van de bout, zodat die bout vrij blijft van het hout. Dan heb je meteen ruimte om het hout in dat gat vol en zat te smeren met vet, tegen inwatering en rot.

Veel plezier met je nieuwe oude mast!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#4
Dan zondig ik kennelijk tegen alle adviezen in.
Mijn mast past heel ruim in de koker en staat volledig op de mastbout. In de mast zit wel een RVS pijp met wybertjes in het gat. Gelukkig is het schip LEO (Lomp En Onhandig) gebouwd met een mastbout van ruim 25mm
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#5
Dank allen! Dat helpt mij zoals altijd weer goed vooruit. Voor mij is het goed nieuws om te horen dat de mast relatief strak in de mastvoet mag passen, dat betekent dat ik er niet veel materiaal hoef af te schaven.

De RVS plaatsjes zitten bij de mast meegeleverd dus die kan ik ook toepassen.

Hebben jullie een goede tip voor het nauwkeurig opmeten van de mastvoet? Ik heb natuurlijk wel een schuifmaat, maar mijn mastvoet staat tegen de voorkant van de kajuit aangelast. De breedte van de mastvoet aan de kajuitkant is niet bereikbaar met een schuifmaat en een rolmaat zal niet nauwkeurig genoeg zijn. 

Ik bedoel dus de kant met de X-jes, als dit de mastvoet van boven gezien is:

xxxxxxxxxxx
|               |
|                |
|                |
|                |
Antwoord
#6
Wat is er mis met een rolmaat waarvan de breedte bekend is? Meestal staat dat er ergens op, als dat niet is even zelf opmeten (kan met de schuifmaat). Dan rolmaat met z'n rug tegen een van de zijkanten en uitschuiven tot de overkant. Aflezen en breedte er bij optellen.

Zo is onze mastkoker opgemeten voor de nieuwe mast. Die past er keurig in.
Antwoord
#7
Misschien denk ik te moeilijk Wink dank!
Antwoord
#8
Hout werkt! Dan vind ik twee millimeter speling erg weinig! Wanneer de mast stijf op de bodemplaat rust zal daar makkelijk vocht tussen blijven staan wat kan optrekken in de mastvoet met als gevolg uitzetting. Maar wanneer de ervaringen anders uitwijzen ruil ik deze mening graag in. Heb zelf een speling van ca. 5 millimeter op een mastvoet van 12,5 cm en nooit het gevoel gehad dat dat te veel was.  

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)