This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overwinteren met staande of liggende mast
Voor de schouw heb ik een winterkleed, dat over de liggende mast heen ligt. Ik haal daarvoor de mast uit de koker en leg hem precies op de steven, hij steekt dan net boven de hak van het roer uit.

Nu vraag ik mij af wat verstandig is: de mast onder het dekkleed of juist de mast staande te houden de winter over?
Voor de duidelijkheid: ik laat de schouw in de haven overwinteren.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik zou het kleed wel vrij houden van de mast zelf.
Wij laten de mast altijd staan.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Wij lieten de mast overwinteren in de loods en hadden een vervanging van de mast voor onder het dekkleed.
Antwoord
Bij mij gaat de mast in de loods en de dektent over de boot.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Wij laten de mast in de winter staan. Onze ervaring is dat het onder het kleed de mast meer last heeft van vochtinwerking. Staand droogt ie aan de wind.
Vallen en blokken gaan er wel vanaf.
Antwoord
Wij gaan hetzelfde doen met onze nieuwe holle mast. Bij laten liggen is er altijd een risico van vochtophoping van binnen. 
Bij de schouw hebben we hem wel eens een winter zoals jij beschrijft onder het winterkleed gelegd. Eigenlijk nooit een nadeel van ondervonden. De mast zat altijd goed in de beits en het kon onder het kleed doorwaaien.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)