This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
een bootje in 2 delen
#1
Hoooi

Ik heb recent deze boot gekocht:

[Afbeelding: 21ltjev.png]


De eigenaar dacht dat het een tjalk in 2 delen was. Maar op een ander forum dachten ze aan een praam. Mij maakt het iig niet veel
uit ik ben er supppperrrr blij mee  Big Grin  Het is iig een platbodem Smile


Boot is 5 jaar niet uit het water geweest, en ik mag op de werf waar hij nu staat 2 weken aan de boot werken. Eerst prioriteit heeft
het onderwaterschip. Nu ben ik al dagen aan het grasduinen op verschillende fora. Boel wijzer geworden..maar toch ook nog een boel vragen  Idea

Het plan so far:

1. met perago schijf het onderwaterschip aanpakken. Verf en roestplekken kaal maken.

2. aantal lagen primer aanbrengen.

Van de werf kan ik een dtm epoxy primer kopen. Maar die is best prijzig (38e per liter, waren ze gewoon open en eerlijk over)....nu denk ik zelf
aan international intertuf  203.  Dit zou ik zowel voor het onder als bovenwater schip kunnen gebruiken.

Mijn vraag:


1. Goed plan dat intertuf? 

2. Zo ja, hoeveel lagen gewenst?

3. Moet er na intertuf nog een laag antifouling op het onderwaterschip?

4. Bovenwater wil ik graag een stoere zwarte (matte) look. Het moet geen glanzende jacht worden zeg maar. Kan iemand me wat aanraden in die richting?

5. Qua timing: hoe snel moet de primer op het onderwaterdeel worden aangebracht. Stel ik trek een deel kaal..moet dat deel direct in de primer? Of kan ik eerst in een paar
dagen het vlak (gedeeltelijk) kaal trekken..en dan in 1 keer de primer er overheen.

Alvast bedankt Smile

Groetjes, bootaap.
Antwoord
#2
De afbeelding is weggevallen, althans we zien niks
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#3
Hoi
Het is duidelijk een tjalk
Wat voor tjalk is op de foto niet goed te zien.
Met een foto van de voor- en achter-steven is meer te zeggen over het oorspronkelijke type.
Het is nu in ieder geval een motorboot.


Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#4
Als je nou toch de moeite neemt om met een Perago tot op het kale staal te gaan vind ik het zonde om daar een eencomponent product als Intertuf op te zetten. Ik zou indien mogelijk ook voor een epoxyprimer gaan. Zo snel mogelijk na het kaal maken opzetten. Ik zie wel een risico in het feit dat je in de komende weken aan de slag gaat. Als het zo koud blijft zou je wel eens een probleem kunnen hebben om het vocht weg te houden. (of sta je binnen in een verwarmde loods?) Dat geldt ook voor Intertuf...
Googel maar eens op verf en dauwpunt.

Als je een matzwarte uitstraling wil is zowel Intertuf als een zwarte epoxyprimer een prima oplossing. Die epoxyprimer zal door de jaren heen langzaam verkrijten. Wij hebben dat ook op de boot, eens in de vijf jaar of zo rollen we een nieuwe laag.

Boot is volgens mij een als motorboot gebouwde tjalkachtige en lijkt mij geen zeil of vrachtverleden te hebben. Denk ook niet dat je er een "officieel" label aan kunt hangen. Mijn beste gok is iets boltjalkachtigs.
Antwoord
#5
Ik sta helaas niet binnen in een loods. Maar het word de komende week wel wat warmer gelukkig. En weinig kans op regen. Maar tis idd geen lekkere timing.

Dank voor je advies! Smile
Antwoord
#6
Dag Bootaapje,

Om te beginnen: je leuke boot is geen tjalk. Het is een opgeboeide en opgebouwde praam, zoals er heel wat rondvaren, vooral in Friesland.
Er zijn mensen die zoiets een tjalk noemen, maar die hebben er te weinig verstand van (sorry Eddy K.!).

Lezend tussen de regels door, begrijp ik dat je budget beperkt is.
Ik raad je aan om het eenvoudig (en goed) aan te pakken, op een manier die ook wordt toegepast bij werkschepen:
na ontroesten en schoonmaken, het onderwaterschip in de Hempatex Hi-build 46330. Dat is een uitstekende en goedkope coating op chloorrubberbasis, die een beetje matzwart wordt.
Als je boot regelmatig het water uitgaat, zeg minstens eens per twee jaar, dan hoeft er geen antifouling onder. Dat scheelt geld en gif.

Ook boven water kun je chloorrubberverf gebruiken, matzwart of andere kleuren. Dit soort verf heeft een aantal grote voordelen: het is goedkoop, heeft een matte uitstraling (precies wat jij wilt), kan onder bijna alle omstandigheden worden aangebracht zolang het maar droog is, en is erg gemakkelijk in onderhoud want je kunt er later zó weer overheen smeren (nadat je het effe schoongemaakt hebt). Een volgende laag lost namelijk altijd een onderliggende laag een beetje op, waardoor de hechting helemaal optimaal is. Net zoals vroeger bij teer.
En het is supersnel droog; als je de kwast te langzaam beweegt dan zit-ie vast!
Let wel op met olie en diesel: daar kan chloorrubberverf niet tegen.

Chloorrubberverven zijn niet verkrijgbaar bij de Gamma en Karwei en zo, dus ga even naar een professionele handel in verfwaren, bij voorkeur gespecialiseerd in scheepsbenodigdheden. Grote bunkerstations hebben het ook.

Veel plezier!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#7
Hoi Wim,

Dankje voor je uitgebreide antwoord. Budget is idd krap Wink De boot zal niet vaak het water uit gaan. (ik ga er op wonen). Dacht eerder aan eens per 5/6 jaar. Ik zal er wel regelmatig stukjes mee varen. Antifouling dan wel handig zeker?

In dit topic: http://forum.waterscouting.com/viewtopic.php?t=10935

nog meer goede verhalen over hemotex. Vooral dat je er mee kan werken in de koude maanden spreekt mij erg aan.

Plan is nu:

1. verfweghalen + ontroesten

2. Hempatex aluminium   (2 lagen)

3. Hempatex Hi-build 46330.  (2 lagen, misschien 3?)

4. Antifouling (?)

Dit wou ik iig voor het onderwater deel gaan doen. Kan ik dezelfde werkwijze (op (4) na)  ook toepassen op het vrijboord? De opbouw wou ik wel met een glanslak gaan afwerken.
Antwoord
#8
(24-09-2018, 13:45)bootaapje schreef: Hoi Wim,

Dankje voor je uitgebreide antwoord. Budget is idd krap Wink De boot zal niet vaak het water uit gaan. (ik ga er op wonen). Dacht eerder aan eens per 5/6 jaar. Ik zal er wel regelmatig stukjes mee varen. Antifouling dan wel handig zeker?

In dit topic: http://forum.waterscouting.com/viewtopic.php?t=10935

nog meer goede verhalen over hemotex. Vooral dat je er mee kan werken in de koude maanden spreekt mij erg aan.

Plan is nu:

1. verfweghalen + ontroesten

2. Hempatex aluminium   (2 lagen)

3. Hempatex Hi-build 46330.  (2 lagen, misschien 3?)

4. Antifouling (?)

Dit wou ik iig voor het onderwater deel gaan doen. Kan ik dezelfde werkwijze (op (4) na)  ook toepassen op het vrijboord? De opbouw wou ik wel met een glanslak gaan afwerken.

Ja, dit is een goede aanpak. Je kunt het wel wat beperken: na een of twee lagen alu is het echt wel genoeg als je daarna nog twee of drie lagen met ander spul aanbrengt, dus totaal 4 lagen.
Antifouling? Tja, ik begrijp wel dat je een hekel hebt aan een laag mosselen op je boot. Maar elke antifouling is giftig. Daarom groeit er niks op. Met elke laag antifouling vergiftig je in feite ook je omgeving. In ieder geval heb ik al lang geleden besloten dat ik geen antifouling meer gebruik voor mijn eigen boten.
Als je even zoekt zul je verslagen vinden van ernstige vervuiling/vergiftiging van waterbodems in jachthavens door antifoulings.

Ik heb even je link naar het scoutingverhaal gevolgd. Helder verhaal waar ik het grotendeels mee eens ben. Één puntje: bij scouting gebruikten ze een komstaalborstel op een machine. Uit ervaring zeg ik: doe dat niet. Gebruik nooit (en daarmee bedoel ik: NOOIT) staalborstels op een machine, want a). het is gevaarlijk (die staaldraadjes vliegen met 250 km/uur om je oren)  b). het werkt niet zoals gehoopt  en c). je polijst vuil en roest tot een prachtig glanzend resultaat. Waarmee ik bedoel: je maakt een prachtig glanzende roest- en vuilkorst waarop geen enkele verf goed zal hechten.
Koop dus geen komborstel en als je er al eentje hebt: donder hem in de oudijzerbak.
Succes!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#9
(24-09-2018, 11:39)Berghout-2 schreef: Om te beginnen: je leuke boot is geen tjalk. Het is een opgeboeide en opgebouwde praam, zoals er heel wat rondvaren, vooral in Friesland.
Er zijn mensen die zoiets een tjalk noemen, maar die hebben er te weinig verstand van (sorry Eddy K.!).
Geen punt Berhout-2
Op mijn telefoon is de foto waarschijnlijk te slecht om te beoordelen.
(Tjalk of) tjalk achtige is wat er zonder detail van te maken is.
Maar je zou best gelijk kunnen hebben.
Dat zou de vreemde vorm kunnen verklaren en ja, van pramen varen er in veel verschillende vormen genoeg rond.
En zelfs daar kan je eindeloos in overleg wat voor praam het is, net als bij de tjalk achtige.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#10
(24-09-2018, 5:45)swblom schreef: Als je nou toch de moeite neemt om met een Perago tot op het kale staal te gaan vind ik het zonde om daar een eencomponent product als Intertuf op te zetten. Ik zou indien mogelijk ook voor een epoxyprimer gaan. Zo snel mogelijk na het kaal maken opzetten. Ik zie wel een risico in het feit dat je in de komende weken aan de slag gaat. Als het zo koud blijft zou je wel eens een probleem kunnen hebben om het vocht weg te houden. (of sta je binnen in een verwarmde loods?) Dat geldt ook voor Intertuf...
Googel maar eens op verf en dauwpunt.

Als je een matzwarte uitstraling wil is zowel Intertuf als een zwarte epoxyprimer een prima oplossing. Die epoxyprimer zal door de jaren heen langzaam verkrijten. Wij hebben dat ook op de boot, eens in de vijf jaar of zo rollen we een nieuwe laag.

Boot is volgens mij een als motorboot gebouwde tjalkachtige en lijkt mij geen zeil of vrachtverleden te hebben. Denk ook niet dat je er een "officieel" label aan kunt hangen. Mijn beste gok is iets boltjalkachtigs.


Elke epoxyprimer gebruiken jullie?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#11
Hoewel niet gevraagd, waren wij wel fan van de Sigmarine producten.  Als Epoxy primer hebben wij Sigmacover 280 gebruikt.  Dat was en betaalbaar en met van alles overschilderbaar.  https://docs.td.ppgpmc.com/download/429/...acover-280
Antwoord
#12
Tongue 
@wim nou die komborstel (+nog 3 staalborstel opzet stukken voor boormachine) heb ik toevallig gisteren gekocht. Tongue   Maar als je ik goed begrijp moet ik die dus niet mee nemen Wink Ik had ze gekocht om bij de hoekjes en randjes te gebruiken waar de 3schijfs perago schijf niet bij kan komen.

Verder heb ik nog schuurpapier en staalborstels met een houten handvat gekocht. Heb jij nog tips om bij die moeilijk bereikbare plekken te komen? (Sommige beweren dat je daar een perago 1schijfs voor kan gebruiken)
Antwoord
#13
Hallo Bootaapje, jouw schip is idd een opgeboeide praam. 
Ik gebruik de Hempatex HiBuild ook op onder mijn schouw, ik ben daar erg tevreden over. in 2015 heb ik het boeisel en het dek kaal gehaald. op de plaatsen waar bijna geen epoxy zat lukte dat erg goed met de Perago,die ik op een kringloopboormachine gebruikte Tongue .(ik heb hem nog) Omdat het lastig is om de Perago steeds op dezelfde afstand van het vlak te houden heb ik een soort van houder gemaakt van een stuk PVC-buis. Een stuk goedkoper dan de officiële houder en, voor mij, praktisch doordat ik de boormachine om twee bouten op hoogte in kon stellen. Misschien geeft mijn site en de foto ervan jou inspiratie.

Succes.
[Afbeelding: zeeschouw18c.jpg]

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#14
(24-09-2018, 18:23)bootaapje schreef: ................Heb jij nog tips om bij die moeilijk bereikbare plekken te komen? (Sommige beweren dat je daar een perago 1schijfs voor kan gebruiken)

Een scherpe driehoeksschrapper. Die je af en toe slijpt.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#15
Mij bevalt de Sigma 280 Epoxyprimer ook goed. Die gebruik ik voor het bijwerken van beschadigingen. Heb wel het idee dat hij wat langzamer droogt dan andere Epoxyproducten. Is alleen niet in zwart te verkrijgen. Voor de laatste lagen heb ik  Zandleven Acraton HSU gebruikt. Daar was onze vorige boot in gespoten na het stralen. Dat heb ik toen maar gewoon gekopieerd. 
Ook wel met Jotun epoxy gewerkt, dat geeft een wat "grovere" afwerking.

Voor de kleine hoekjes gebruik ik een naaldenbikhamer. Ooit eens via Marktplaats op de kop getikt.
Antwoord
#16
Morgen ga ik beginnen!

De Hempatex aluminium laag. Is het van belang dat die op het kale staal gaat? Stel er zijn nog plekken die er nog super goed uitzien. Kan ik dat zo laten, en er
gewoon over heen schilderen met hempatex? Of adviseren jullie sowieso kaalhalen?

Heb besloten geen antifouling te gaan doen. Wil de onderwater wereld niet nog meer belasten dan ik al doe. (hoeveel kwaad kan dat..een kudde mossels die aan je boot hangen Big Grin..op brandstof verbruik na..kunnen ze de huid ook aantasten? Ik zal veel op dezelfde plek liggen..af en toe korte tochtjes..soms een keer een lange naar de wadden)
Antwoord
#17
nog een vraagje..bedacht ik me net opeens..hoe zit het met het roer en de schroef? Hoe behandel je dat?
Antwoord
#18
(25-09-2018, 19:15)bootaapje schreef: Morgen ga ik beginnen!

De Hempatex aluminium laag. Is het van belang dat die op het kale staal gaat? Stel er zijn nog plekken die er nog super goed uitzien. Kan ik dat zo laten, en er
gewoon over heen schilderen met hempatex? Of adviseren jullie sowieso kaalhalen?

Heb besloten geen antifouling te gaan doen. Wil de onderwater wereld niet nog meer belasten dan ik al doe. (hoeveel kwaad kan dat..een kudde mossels die aan je boot hangen Big Grin..op brandstof verbruik na..kunnen ze de huid ook aantasten? Ik zal veel op dezelfde plek liggen..af en toe korte tochtjes..soms een keer een lange naar de wadden)

Als de bestaande bescherming goed vastzit: lekker laten zitten! Beetje opruwen en goed schoonmaken en dan Hempatex erover.

Ik vind het fijn dat je aan je omgeving denkt en geen antifouling gaat gebruiken! Dat zouden meer mensen moeten doen.
Als je af en toe van zoet naar zout water gaat, vallen de mosselen er vanzelf af. Eventueel kun je, als het water niet te koud is, zelf het water in en je onderwaterschip schoonvegen. Wel werkhandschoenen aan, want mosselschelpen zijn scherp!

Het roer: net zo behandelen als de rest van 't schip.
De schroef: schoonmaken en verder niks aan doen.
Als er sprake is van serieuze roestvorming aan het onderwaterschip, raad ik je aan om aluminiumanodes aan te brengen.

Groet!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#19
Heeft iemand ervaring met Sigmacover 380 boven water?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#20
Nee geen ervaring mee, Heb er even op gegoogled, zou ook een aflak zijn. Omdat het een epoxyprodukt is vraag ik me wel af hoe het zit met verkrijten. Bij een aflak zou je verwachten dat er geen invloed zou zijn van UV. Pure epoxy is dat wel...
Waarschijnlijk ten overvloede, maar toch. Het is een tweecomponent produkt. Dat gaat meestal niet over een eencompnent heen.
Antwoord
#21
(24-09-2018, 19:57)Berghout-2 schreef:
(24-09-2018, 18:23)bootaapje schreef: ................Heb jij nog tips om bij die moeilijk bereikbare plekken te komen? (Sommige beweren dat je daar een perago 1schijfs voor kan gebruiken)

Een scherpe driehoeksschrapper. Die je af en toe slijpt.

Oude beitels werken ook heel goed.
Ik koop mijn verf de Verfgroothandel daar is het wat minder duur dan in de winkel.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#22
Ben nu zon 4 dagen bezig. Het onderwaterschip is bijna kaal. De werf raad mij aan om er een dtm epoxy primer op te smeren (2 componenten). Als ik dat doe, kan ik daar overheen nog de Hempatex Hi-build 46330 schilderen? Hecht dat?

Een 2de vraag. Kan ik de Hempatex Hi-build 46330 ook voor de romp (bovenwater) gebruiken? De verfwinkel waar kk het gekocht heb zegt dat deze verf speciaal voor het onderwater deel is..nu twijfel ik dus
Antwoord
#23
Hempel geeft zelf op hun site aan dat het geschikt is als toplaag, zelfs onder water. Geen probleem dus
Antwoord
#24
(30-09-2018, 7:21)bootaapje schreef: Ben nu zon 4 dagen bezig. Het onderwaterschip is bijna kaal. De werf raad mij aan om er een dtm epoxy primer op te smeren (2 componenten).  Als ik dat doe, kan ik daar overheen nog de  Hempatex Hi-build 46330 schilderen? Hecht dat?

Een 2de vraag. Kan ik de Hempatex Hi-build 46330 ook voor de romp (bovenwater) gebruiken? De verfwinkel waar kk het gekocht heb zegt dat deze verf speciaal voor het onderwater deel is..nu twijfel ik dus

Jachtwerven zijn gewend aan epoxygebruik en hebben meestal geen ervaring met Hempatex, vandaar dat advies denk ik.
Hempatex hecht niet goed op epoxy. Je doet er verstandig aan om te kiezen: òf epoxy, òf Hempatex.

Je kunt Hempatex ook boven water gebruiken. Het wordt niet vaak gedaan omdat het zo dof wordt, maar ik begreep dat jij dat juist mooi vindt. En je kunt er altijd nog een laagje chloorrubberverf overheen schilderen in een kleur naar keuze, ook een jaar later.

Groet!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#25
[Afbeelding: d9f82da1f1fe5cf7a397778c716e6483.jpg]
Niet zo gek dat ik het haar in de categorie tjalken zette.
Kwam dit in een oud boekje tegen
Ronde en platbodems van Jan Luneburg en W. Haentjens


Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)