This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
een bootje in 2 delen
Super bedankt voor alle tips! Ik heb besloten om dit niet alleen te gaan doen. Nu ken ik niemand met ervaring. Hoe kan ik iemand vinden om in te huren? Is daar een site voor oid? Smile
Antwoord
Even zoeken op 'opstapper gezocht' .  Dan vind je wel het een en ander aan personen die dat wel willen doen.
Antwoord
Dankje.

De epoxy coating die op het onderwaterschip zit is trouwens sigmacover 805 en niet de eerder genoemde sigma 850. For what its worth.
Antwoord
Nou ik heb inmiddels een ervaren schipper gevonden die met me mee wil varen. Nu het plannen van de route Smile

Hebben jullie tips over hoe dit het makkelijkst te doen? Ik heb dus geen kaarten. Is er een tomtom achtige app die goed werkt?
Antwoord
(23-10-2018, 11:15)bootaapje schreef: Nou ik heb inmiddels een ervaren schipper gevonden die met me mee wil varen. Nu het plannen van de route Smile

Hebben jullie tips over hoe dit het makkelijkst te doen? Ik heb dus geen kaarten. Is er een tomtom achtige app die goed werkt?

Je kunt een online waterkaart downloaden op je telefoon.
Je kunt denk ik het beste zien wat de beste manier is om op de Vecht te komen, en dan via de Randmeren en Zwarte Meer, via Vollenhove en Ossenzijl Friesland in. Dan kun je langs Heerenveen op het Prinses Margrietkanaal komen, en dan is het "recht zo die gaat" naar Groningen. Is denk ik de veiligste route met een onbekend schip.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Dank je voor de informatie Smile

Ik heb nog wel een vraag: hoe en waar download ik de juiste waterkaarten?

Ik heb zelf vaarroute.online geprobeert. Als ik daar een route laat plannen dan sturen ze me altijd over het ijsselmeer. En ik wil iig ook graag een route die niet over het ijsselmeer gaat.

opencpn heb ik ook geprobeerd. Kaarten gedownload. Maar ik krijg het maar niet voor elkaar om een route te laten plannen. Telkens als ik het begin en eind punt in vul. En dan op navigate klik, trekt het programma een rechte lijn tussen de 2 punten...ook al zit daar land tussen Big Grin
Antwoord
Hier misschien?

Ik doe het zelf alleen met de papieren versie. Een route plannen met het online programma kan natuurlijk, maar wanneer je weet waar je lang wilt is dat denk ik niet nodig, en je hebt een ervaren schipper aan boord die neem ik aan ook een beetje de weg weet op de Nederlandse wateren.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
(23-10-2018, 13:56)popeye schreef: Hier misschien?

Ik doe het zelf alleen met de papieren versie. Een route plannen met het online programma kan natuurlijk, maar wanneer je weet waar je lang wilt is dat denk ik niet nodig, en je hebt een ervaren schipper aan boord die neem ik aan ook een beetje de weg weet op de Nederlandse wateren.

Groet, Jack.

Precies!
Misschien kun je ergens waterkaarten lenen?
Bij de ANWB kun je ook een overzichtskaart kopen, die is niet gedetailleerd maar daar kun je wel heel Nederland overzien qua waterwegen.

Hou er trouwens wel rekening mee dat het oktober/november is: dan draaien de bruggen en sluizen een stuk minder dan in de zomer, zeker in de weekenden.

Goede reis!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ben inmiddels onderweg samen met een ervaren schipper en de anwb waterkaarten app!
Ben na 2 dagen varen op de helft van de reis Smile

Alles gaat goed op 1 momentje na. Toen we op de vecht kwamen wilden we iets harder gaan varen. De temperatuur vd motor liep toen snel van 95 (bij 9/10kmh) naar boven de 100. Niet goed opgelet en toen stond ineens de stuurhut blauw van de rook. Brandlucht ook. Geen vuur. Rook alarm werkte wel goed Wink

Direct minder toeren laten draaien en vervolgens geen problemen meer gehad. We varen nu 800 toeren per minuut a 9km/h. Motor is een mercedes 636 met 42pk.

Is dat een normaal toerental voor een dergelijke motor? Of is het raar dat de temperatuur vd motor zo snel oploopt als ik meer vermogen vraag.

Koelvloeistof en olie is bijgevuld. Koeling wordt geregeld via een koelbalk onder de boot.

Alvast bedankt en op naar het noorden Smile
Antwoord
Volgens mij moet de motor (OM636) wel meer toeren aankunnen.  Dus dat lijkt me niet helemaal in orde.  Nou kom je gelukkig met 8 a 9 km/u ook wel thuis.  https://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM636 .  Misschien dat je motor erg lang heeft stilgestaan.
Antwoord
800 toeren is bijna stationair dus daar is iets niet in orde. Weet je zeker dat het 800 toeren is? De snelheid die je maakt is vrij hoog voor een nagenoeg stationair draaiende motor.
Je schrijft dat de koeling via een koelbalk gaat, dan vermoed ik dat er maar 1 koelcircuit is.  Toch even kijken of er niet ergens een warmtewisselaar zit en je een tweede circuit hebt waar te weinig vloeistof in zit. (ooit een keer gezien op een boot waar een motor voor buitenwaterkoeling op interkoeling was aangesloten....)

Iets anders kan zijn dat er ergens lucht in het koelcircuit zit. Heb je in eerste instantie misschien heel veel bij moeten vullen?

Laatste wat ik zo kan bedenken dat er ergens een verstopping zit of dat de pomp een probleem heeft.

Puzzelen dus, of even iemand met vakkennis erbij halen.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)