This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
een bootje in 2 delen
Het lekt nog steeds niet meer bij de schroefas. Maar aan de rechterkant loopt er wel weer water in. Hier zit een stuk beton. Daar lijkt het water onder door te lopen. Ik weet niet of dit nog een restant is wat zich in een hoger gelegen deel van de boot bevond, of dat ik het lek gewoon nog niet gevonden heb. Boot wel droog achter gelaten. Benieuwd wat ik morgen aan tref.

Ik heb nog geprobeerd om vet in schroefaskoker te stoppen. maar ik krijg dat verdraaide ding maar niet open. Eerste paar rondjes gaan prima en soepel, dop komt ook omhoog..maar daarna gaat het heel erg stroef. Met de water pomp tang kan ik met heeeel veel moeite hele kleine stukjes omwenteling maken. Op den duur gestopt mede ook vanwege invallende donkerte. Ik wil de schroefdraad niet kapot draaien. Kan het zijn dat het zo moeilijk gaat? Of gaat daar iets mis..

foto 1: met een lading aan vet

https://imgur.com/a4vAKiz

foto 2: beetje schoongemaakt en aangedraaid (net zo vast dat je nog net met de hand de schroef as kan draaien)

https://imgur.com/uuoSUP1

foto 3: close up van de zijkant van de dop (die ik er dus niet af krijg)

https://imgur.com/pK1HhEh
Antwoord
Je hebt kennelijk ergens een gewoon ordinair lekje in de huid?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Ik weet het niet. Ik trof gister op 2 plaatsen na een compleet droge boot aan (incl schroefas). Op twee plaatsen lag een klein plasje water. Maar niet te vergelijken met de hoeveelheid water die er de afgelopen nachten in gelopen is. Of een heeeel klein lekof het ks nog pufd water.

Vetkoker ook los gekregen. Heel raar. Eerste dag kreeg ik de dop met de tang niet eens open. Volgende dag fluitend met de hand. Soms moet je kennelijk gewoon wat geduld hebben Wink

Nu straks weer kijken hoe het er voor staat. Als die twee kleine plasjes blijven komen. Wat dan? Heb ik dan een lek in de huid? Moet de boot daarvoor op het droge?
Antwoord
(22-11-2018, 10:08)bootaapje schreef: …. nog pufd water....

Wat is dat voor water?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(22-11-2018, 10:08)bootaapje schreef: Vetkoker ook los gekregen. Heel raar. Eerste dag kreeg ik de dop met de tang niet eens open. Volgende dag fluitend met de hand. Soms moet je kennelijk gewoon wat geduld hebben Wink
Je trok vacuüm bij het losdraaien. Dat moet eerst langzaam opvullen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Met een tang kan je hem ook ovaal knijpen, dan gaat hij ook veel zwaarder
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
schroefas nog steeds droog. maar wel weer 2 kleine plasjes. zeg 1 cola glas per plas. Op 2 plekken dus. Het lijkt wel alsof de plasjes kleiner worden. Eerst waren het nog halve liter hoeveelheden..nu dus iets minder...elke dag maar wegzuigen met een stofzuiger..en nog even aanzien. Het lijkt weg te komen van een kant waar ik nog niet bij kan. Is afgetimmert zonder luik in de vloer. Kunnen deze hoeveelheden condens zijn? (de boor wordt niet verwarmt)

Nu ook vet in de vetkoker geplamuurd..en met een zwengel aangedraaid.

Ik had nog een vraag over pompen. Toen de nood zo hoog was heb ik een dompel pomp gekocht bij de horn bach (iets vergelijksbaars als de link van jack)..300w...deze pompt van vanaf 3.5cm water weg . Op dit moment zit er geen bilge pomp in de boot. Dat wil ik wel graag. Kan ik daar een dompel pomp voor gebruiken? Of moet ik echt een aparte bilge pomp aanschaffen?
Antwoord
(22-11-2018, 11:55)Pylk schreef:
(22-11-2018, 10:08)bootaapje schreef: …. nog pufd water....

Wat is dat voor water?

Haha..dat moest oud water zijn Wink
Antwoord
(22-11-2018, 18:50)WADnWIND schreef:
(22-11-2018, 10:08)bootaapje schreef: Vetkoker ook los gekregen. Heel raar. Eerste dag kreeg ik de dop met de tang niet eens open. Volgende dag fluitend met de hand. Soms moet je kennelijk gewoon wat geduld hebben Wink
Je trok vacuüm bij het losdraaien. Dat moet eerst langzaam opvullen.

Thanks!
Antwoord
Het voordeel van een bilgepomp is dat je deze automatisch kan laten inschakelen in geval van water.  Een dompelpomp kan dat ook maar het exemplaar dat ik ken heeft een vlotter die de pomp inschakelt op het moment dat deze zich boven het niveau van de pomp bevindt.  Daarmee heb je voor automatisch inschakelen al erg veel water in je boot. Daarnaast is een bilgepomp vaak op 12v en een dompelpomp op 230v.
Antwoord
vandaag voor het eerst weer naar de boot sinds 2 dagen. op 1 van de twee plekken waar steeds water kwam lag nu niets (juich) en op de andere lag een glas vol. Maar heb dus zeker het idee dat het minder wordt en dat die water hoeveelheden dus oud lekwater waren. Yes!

Nu een beetje de bodem aan het schoonmaken. Ligt een boel drap. Wat is de beste aanpak. Met papier alle meuk zo goed mogelijk proberen op te dweilen? En daarna de huid opnieuw invetten?
Antwoord
(28-11-2018, 18:03)bootaapje schreef: vandaag voor het eerst weer naar de boot sinds 2 dagen. op 1 van de twee plekken waar steeds water kwam lag nu niets (juich) en op de andere lag een glas vol. Maar heb dus zeker het idee dat het minder wordt en dat die water hoeveelheden dus oud lekwater waren. Yes!

Nu een beetje de bodem aan het schoonmaken. Ligt een boel drap.  Wat is de beste aanpak. Met papier alle meuk zo goed mogelijk proberen op te dweilen? En daarna de huid opnieuw invetten?

Gelukkig!
Neem (koop) een waterstofzuiger, bijvoorbeeld zo'n gele Karcher. Daarmee kun je de zaak lekker schoonzuigen.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dank je. Imiddels druk bezig met schoonmaken!

Ik wou de huid daarna insmeren met vet. Heb ik daar speciaal vet voor nodig? Waar kan ik dat het beste kopen? En gewoon met de hand insmeren?
Antwoord
(08-12-2018, 13:21)bootaapje schreef: Dank je. Imiddels druk bezig met schoonmaken!

Ik wou de huid daarna insmeren met vet. Heb ik daar speciaal vet voor nodig?  Waar kan ik dat het beste kopen? En gewoon met de hand insmeren?

Goed bezig!

Je kunt daar elk smeervet voor gebruiken, of speciaal conserveringsvet.
Geen schroefaskokervet, want dat is te zepig.

Bedenk wel, dat vet veel vuil aanpikt in de loop der tijd. Het kan een vieze boel worden. En conserveringsvet verspreid soms een onprettige geur.
Je kunt ook overwegen om te conserveren met een drogende coating. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld op bitumenbasis (heel goedkoop, soortnaam bijvoorbeeld "silolak") of gewone goedkope verf op alkydharsbasis, dus niet waterafdunbaar, eventueel opgevet met een flinke scheut gekookte lijnolie.

Groet!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Update:

Ik heb uiteindelijk voor gekookte lijnolie gekozen. Overal waar ik bij kon heb ik het vlak nu ingesmeerd met dit goedje. Ik heb wel weer opnieuw
een plens water in mn schip gehad. De wind was gedraaid en blies nu vol op de kade. Hierdoor ontstond er veel golfslag. En waar de kabel die het roer met het stuur verbind het schip ingaat kwam veel water naar binnen. 2 dagen niet wezen kijken, en 50 liter water in de buik. Imiddels weer droog, en handdoeken in de gaten gepropt. Ik vind het zelf erg grote gaten..die kabel is misschien een cm in diameter..maar de gaten zijn zeker 10cm breed.

Op de eerste foto zie je de achterkant van het schip van binnen. Op de grond is beton gestort. Het water kwam dus hier binnen..en liep toen onder het beton door naar de buik van het schip. Moet ik hier nog wat aan doen? b.v met kit of iets anders de boel dicht smeren zodat het water niet meer onder het beton kan komen?

Mbt de andere fotos...dit is allemaal de achterkant. mijn idee was licht opschuren (ergste roest er af)..van zowel het wiel...als de stalen spanten..en dan ook in de lijn olie. Is dat ok?

Laatste vraag..waar moet ik die kabel mee insmeren..kan dat ook gewoon met lijnolie..of kan ik daar beter vet voor gebruiken...

Alvast heel erg bedankt Smile

[Afbeelding: 10d5wf4.jpg]

[Afbeelding: 2en6zad.jpg]

[Afbeelding: a1supl.jpg]

[Afbeelding: biqfzq.jpg]

De laatste foto laat een ruimte zien waar ik niet bijkan. Dit is de slaapkamer. De betimmering zit zodicht tegen het vlak aan dat ik hier onmogelijk bij kan. Kan ik dit gewoon zo laten? Of zijn er truukjes om hier wel bij te kunnen komen?

[Afbeelding: 34td1cm.jpg]
Antwoord
https://www.mercuriustools.nl/gereedscha...fertan-ht/

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
dank je. maar volgens mij heb ik hier ook een spuit pistool nodig...kan ik er ook wat anders opsmeren? Wat gewoon met een kwast kan?

Of was deze tip bedoeld voor de ruimte waar ik fysiek niet kan komen?
Antwoord
(23-01-2019, 18:26)bootaapje schreef: Of was deze tip bedoeld voor de ruimte waar ik fysiek niet kan komen?

Ja.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
Hoi Jack,

Ik snap niet precies wat je bedoel. Hoe gaat dat precies in zn werk met zon pistool en dat goedje? Neem iig aan dat ik een
compressor nodig heb?

Alvast bedankt!
Antwoord
Met dat rooie reservoir. 
07&masterId=100232474]Of dit.
En een compressor hebben ze ook!

Groet, Jack.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)