This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
een bootje in 2 delen
(27-04-2019, 14:39)Berghout-2 schreef:
(26-04-2019, 14:43)bootaapje schreef: Er zit oude maar voornamelijk goed verf op grote delen van de romp. Hoe kom ik er achter of dit 1 of 2 componenten verf is?

Iemand een tip?

Wrijf er stevig over met een doek met thinner. De meeste eencomponentige verven lossen een beetje op, de tweecomponentige niet.
De meeste, niet allemaal.
Wim.

Bedankt wim! Ik ga het proberen! Kan een ervaren oog het ook zien? Maw heeft het zin om er iemand naar te laten kijken? Naar de wat afgebladderde stukken..of kan het er allemaal hetzelfde uit zien?
Antwoord
Nou kleine deceptie verder. Heb het apparaat van de advertentie tegen oververhitten mercedes 636 gekocht. Daarna de verkoper fotos van mn motor gemailt voor wat installatie vragen. Zegt ie dat dit helemaal geen 636 motor is. Terwijl de werf waar ik deze boot gekocht heb dit heeeel duidelijk wel zo aan mij verkocht heeft.

Volgens de verkoper is het een OM 621 of  OM615. 

Dit is een foto van het motor blok: 

[Afbeelding: 9gwraf.jpg]

Wss een OM 615 dus. 

Zeer onprofessioneel van de werf toch? Of ben ik nu gek? Ik zit iig nu met een poelie van 80euro waar ik niets mee kan. En nog steeds met het oververhittings probleem. 

Antwoord
Wat zie ik daar nu op je motorblok zitten, links boven het nummer? Is dat een klodder vet? Of een gat?
Nummer begint met 615, ff googlen hoe mercedes zijn nummers opbouwt.
Wel jammer dat mijn heldenstatus nu meteen weer verdwenen is.
Antwoord
OM 615 is een later type mercedes motor dan de 636. Eigenlijk gewoon beter dus. Iets meer PK. Lijkt er voor de rest heel erg op. Gat is een klodder vet denk/hoop ik Big Grin

Begin juni komt er een monteur kijken of ik de poelie toch niet met wat kunst en vliegwerk op dit blok kan krijgen Smile

UPDATE:

Met de ramen loopt het nog niet zo gesmeerd. Het ontroesten, ontkitten, fertan, 2 lagen 2C primer, en lakken kost VEEL tijd. Inmiddels 10 ramen gedaan. Maar de nieuwe ramen zitten er nog niet in. Baby steps dus. Maar wel een goed gevoel dat alles straks weer netjes is.

Vandaag het eerste polycarbonaat raam geplaatst. Alleen nog maar gelijmt met sabatack 780 lijmkit. Later sealen met sababuild (nummer weet ik even niet uit mn hoofd).
Antwoord
10 ramen?
Is het rondvaartboot?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
hahaa nee..maar er zitten wel een bak ramen in.

Tijdje stil geweest. Veel ramen ellende meegemaakt. Update:

1. eerste raam er in gezet met de sabatack. zonder het raam te primeren. Want dat was niet nodig volgens de kit leverancier. Raam zat er strak in. En na 3 dagen dacht ik, prima..de volgende. Toen er 8 in zaten, begon raam 1 ineens los te komen. Wat bleek..geen hechting tussen kit en polycarbonaat. Ik kit leverancier bellen, hij verwees me naar de fabrikant. Die zei: altijd primeren.

2. Alle ramen er weer uit. Kozjinen ontkit, kaal gehaald, 2 lagen primer, 2 lagen lak.

3. Nieuwe poging. Ramen primeren met saba primer. En opnieuw plaatsen. Eerst thuis een testje gedaan met 2 stukjes polycarbonaat, primer en kit. Zat na 2 wk nog muurvast. Dus hoppa raam 1 er in. Paar dagen gewacht. Zat nog goed. Toen de volgende 7 ramen er in. Pot jan 3..wederom na het 8ste raam..begon het eerste raam weer los te komen. Niet zo erg als de vorige keer. Maar niet goed dus. Kit fabrikant snapt er niets van.

Ik bel met een andere kit fabrikant. Sikaflex. En leg alles uit. Oa ook mijn raam zet methode. En bij dat laatste ging het dus mis. Als ik het raam plaatste dan drukte ik het raam ontzettend hard op het kozijn. Om de plaat zo strak mogelijk tegen het staal te krijgen. Dat is dus helemaal verkeerd. Je moet afstandhouders op het kozjin plaatsen (ik had wel rondom afstandhouders van 4mm geplaatst) maar dus niet tussen raam en kozijn. Zodat er altijd 4mm tussen raam en kozijn blijft zitten (die ruimte moet vol gekit).

4. ALLE ramen konden er dus opnieuw uit. Daar ben ik nu mee bezig. Zijn er nu 5 uit...dus er moeten nog 3.

5. heb nu kit van sikaflex besteld. sikaflex 295 UV. Deze kit kan ik zowel voor verlijming als voor afdichting gebruiken. En uitgebreid contact met iemand van de fabriek die me nu precies heeft uitgelegd hoe je ramen moet plaatsen.

Dit is het plan:

Stap 1: PC raam licht opschuren, en primeren met: Sikaprimer-209N zwart
Stap 2: kozijn schoon maken met: Sika Aktivator-100
Stap 3: PC raam met kit insmeren: Sikaflex 295UV
Stap4: Afstandhouders in de kitranden duwen
Stap5: Raam plaatsen, zachtjes aandrukken
Stap6: UV protection strips plaatsen aan de buitenranden van het raam en afkitten

veel geleerd..maar leuk is anders Wink

Cheers!
Antwoord
Heb net voor het eerst je hele draadje gelezen. Wat een avontuur! Hoop dat je ramen lekker zitten nu.
Antwoord
Not yet! Big Grin Maar het is idd nogal een avontuur geweest. Maar elke keer als ik weer in de haven aan kom..en mn scheepje zie liggen..word ik super blij Smile De vogels die om je boot heen vliegen en zwemmen..de geluiden van de masten van andere zeilboten. I love it Smile Deze boot kopen was ondanks alle tegenslag beste beslissing ooit.

Alle kozijnen zitten inmiddels weer strak in de lak. Vandaag ga ik de kit halen. Binnenkort eerste raam zetten. Eerst afstandhouders maken
van de kit. Kitrups spuiten op huishoudfolie, 24h laten drogen, en dan met stanley mes balkjes van 4mmx1cm uitsnijden. Deze druk je dan in de kit die je op het raam hebt aangebracht (en deze afstandhouders blijven dan ook zitten Smile )
Antwoord
Herkenbaar allemaal. Zowel het klussen en proberen ‘overal’ verstand van te krijgen, inclusief de missers (ben vandaag ín mijn mooie vlakke kitnaad gaan staan)... als het geluk als je de haven in komt lopen en je bootje ziet. Hou vol :-)
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)