This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mast zeeschouw
#1
Photo 
In het topic even voorstellen is al aangegeven dat de mast van de Zeeschouw in mindere staat verkeerd.

Achter de schermen heb ik een gesprek gehad met Berghout over de staat van de mast. Hierin is aangegeven dat de mast in Harlingen gebroken is na reparatie en hieruit de conclusie dat het gevaarlijk is om te repareren na het zien van donkere plekken.

Als je hier over artikelen leest komt het ook door de stalen plaat waarachter rot was weggewerkt terwijl hij dit wist. Daarom zit deze man ook vast. Buiten dit ben ik toch eigenwijs en heb ik de frees in de mast gezet en daarna met de invalzaag een aantal stukken verwijderd tot het hout dat schoon is. Nu dacht ik zelf om op het optische schone hout nieuwe stukken te lijmen met een epoxy lijm. Natuurlijk goed pas en 1/12 schuin laten lopen.

Echter word er ook gezegd dat als er iets rot aan het hout zit je nooit een spot repair kan doen maar het door heel het hout zit.

Hieronder een aantal foto's van de stand van zaken. Ben benieuwd wat de reacties hierop zijn.

https://imageshack.us/i/pntbLk1Vj
https://imageshack.us/i/pna2tHKPj
https://imageshack.us/i/plCx4EKzj
Antwoord
#2
Vind het lastig om dit vanaf foto te beoordelen. In het algemeen denk ik bij dit soort reparatie altijd dat je het beste heel ruim kunt wegzagen. De hoeveelheid werk is niet veel meer als je een groter stuk moet vervangen en de kosten zijn ook amper meer.
Bison heeft een product waarmee je de houtrotschimmel doodt, ik heb het wel eens bij een slechte plek in een zwaard gebruikt. Daarna jaren later geen rot terug gevonden, maar misschien had ik wel gewoon genoeg hout weggezaagd......
Verder heb ik geen ervaring met epoxy en rondhouten. Ik gebruik de twee componenten polyurethaan lijm van Bison. Bevalt altijd goed.
Antwoord
#3
Lastig om te beoordelen maar het lijkt mij tijd voor een andere mast.
Antwoord
#4
Bedankt voor de tip van Bison. Zag dat zelfs de Hornbach dit verkoopt.

Jollenbaas, waar baseer je, je mening op? Het is inderdaad wel lastig om zoiets vanaf een foto te beoordelen.
Antwoord
#5
De epoxy kan slecht tegen zon, ook ik gebruik de twee componenten D4 polyurethaan lijm van Bison. Bevalt altijd goed.

Wat ik schreef is lastig maar bij dergelijke grote ingrepen is een andere (nieuwe?) mast te overwegen.
Ook al omdat er mogelijk schimmelsporen achter blijven.
Antwoord
#6
(04-11-2018, 20:06)Jollenbaas schreef: De epoxy kan slecht tegen zon, ook ik gebruik de twee componenten D4 polyurethaan lijm van Bison. Bevalt altijd goed.

Wat ik schreef is lastig maar bij dergelijke grote ingrepen is een andere (nieuwe?) mast te overwegen.
Ook al omdat er mogelijk schimmelsporen achter blijven.

Wij hebben recent een nieuwe mast laten maken voor ons schip (14,75mtr met contragewicht). Ik heb een groot deel van mastenmakend Noord-Nederland gesproken en verschillende offertes gekregen die enorm uiteen liepen in aanpak, levertijd en prijs.
Wij zijn inmiddels erg tevreden met een massieve mast van SRF (Harlingen) die is opgebouwd uit gelamineerd Siberisch Larix. Snel geleverd, erg voordelig en bovendien voorzien van oplossingen voortkomend uit voortschrijdend-mastbouw-inzicht.
Ik kan niet in iemands portemonnee kijken maar na het geval Amicitia ben ik zelf weer met iets meer behoudendheid naar masten gaan kijken doordrongen van het feit dat een mast, net als veel andere onderdelen aan boord, nu eenmaal ook een beperkte levensduur heeft..
Vissermanschouw Ro16
Antwoord
#7
Zoals eerder al eens aangegeven, wij moesten dit voorjaar ook de afweging maken of we gingen repareren of nieuw. Ook op veilig gegaan en voor nieuw gekozen. Bijna iedereen in het noorden wel aan de lijn gehad, alleen SRF en Boersma masten hadden tijd.
Uiteindelijk voor een verlijmde mast van Boersma gegaan, uitermate tevreden!! Maar ook hier, ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
Antwoord
#8
Ik heb in 2009 deze mast gerepareerd met ingedikte epoxy.
Na reparatie zag hij er zo, en zo uit.
Dus geen 1/12 schuin, maar de stukken waarmee gerepareerd is laten verspringen.
Ziet er nu nog steeds uit, na een lakbeurt vorig jaar, als vlak na de reparatie!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#9
(04-11-2018, 20:06)Jollenbaas schreef: De epoxy kan slecht tegen zon, ook ik gebruik de twee componenten D4 polyurethaan lijm van Bison. Bevalt altijd goed.

Wat ik schreef is lastig maar bij dergelijke grote ingrepen is een andere (nieuwe?) mast te overwegen.
Ook al omdat er mogelijk schimmelsporen achter blijven.

Ik ben het met je eens. Als je een dergelijke groot gat / ingreep wilt doen aan je mast, vindt ik op basis van die foto's het beyond repair.

Je zal maar degene zin die het schip met die mast koopt. Ik zou me bekocht voelen.

Alles is ingegeven op basis van financiële schade beheersing, dat is vaak een slechte raadgever. Ik vind dat verkeerde zuinigheid.

Wij hadden ook plotseling een schimmel in de mast tot boven de mastbout, erg tricky om te repareren, want je weet nooit hoe ver de sporen zijn.
Het werd en nieuwe mast, nauwelijks duurder dan de reparatie offerte zonder garantie en nu al 10 jaar een uitstekend goed gevoel en geweten.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#10
Misschien denken jullie: waar blijft Berghout-2?
Wel, zoals de topic-starter al aangaf, heb ik met hem op de achtergrond een uitwisseling van persoonlijke boodschappen gehad voordat deze rubriek geopend werd.
Ik hem hem daarin sterk afgeraden om te gaan klooien met latjes inzetten, lijm, epoxy en ander gedoe, met grotendeels dezelfde argumenten die door verschillende schrijvers hierboven zijn aangevoerd.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#11
Tweecomponenten PU-lijm ken ik niet, maar hier nog maar eens het filmpje van een test die ik een paar jaar terug met "gewone" PU-lijm heb gedaan. https://youtu.be/c3pBQ0sVwUE
Hoe (2c) PU-lijm zich houdt in een minder goed passende situatie heb ik niet getest.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#12
Ik had hetzelfde probleem, (zie Und jetzt?? Mastrot ) gelukkig kon ik een mooie mast op Marktplaats kopen.
De winter is nog lang, vrijwel elke winter worden er wel één of meer masten aangeboden die in jouw categorie vallen. Met een beetje geluk kun je volgend jaar wel met een veilige mast zeilen. 
Mijn mast kostte me inclusief antischimmel en conservering uiteindelijk een dikke 200 euro, en aangezien je de huidige "mast" toch met beide moet behandelen......
En anders: je lijkt me handig met houtgereedschap als ik de foto's zo zie, dan moet een mast ook goed te maken zijn. Bij Almenum kunnen ze je voor zo'n 300 euro wel van een aardige balk voorzien.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#13
Foto's van mast, gisteren gemaakt.

[Afbeelding: 2z8xpg4.jpg]
[Afbeelding: vi1c0z.jpg]
[Afbeelding: akir7q.jpg]

Normaal zie je er niks van, maar zo vlak voor je neus dus wel.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#14
Bedankt mannen voor jullie antwoorden.

De laatste twee weken even geen tijd gehad voor de mast en alleen bezig geweest met het lakwerk van de romp.  Marktplaats word goed in de gaten gehouden en er is ook een offerte voor het hout binnen.

Natuurlijk met een nieuwe mast weet je zeker dat je geen rot hebt. Nu alleen nog de vraag of ik de mast zelf ga maken of dat ik het over laat aan een professional zoals Berghout.

Het meeste gereedschap zal ik er wel voor hebben, alleen de ervaring van een mast vormen nog niet. 

Zal jullie van de voordringen op de hoogte brengen.
Antwoord
#15
De reactie heeft even geduurd maar het is een mast van Marktplaats geworden. Een mast die niet helemaal klopte maar door het verbreden van de mastvoet en het aanpassen van het beslag zal de huidige tuigage moeten passen.

De mastvoet was te smal en is met 2k Bison lijm verlijmd met twee stukken nieuw lariks. Daarna weer terug geschaafd om de juiste dikte te krijgen. Het gat boren van de mastvoet was even spannend maar is gelukt.

Hebben jullie een messing pijpje door het gat? Of direct de mastbout er door heen.
Antwoord
#16
(10-04-2019, 19:24)Veelen schreef: De reactie heeft even geduurd maar het is een mast van Marktplaats geworden. Een mast die niet helemaal klopte maar door het verbreden van de mastvoet en het aanpassen van het beslag zal de huidige tuigage moeten passen.

De mastvoet was te smal en is met 2k Bison lijm verlijmd met twee stukken nieuw lariks. Daarna weer terug geschaafd om de juiste dikte te krijgen. Het gat boren van de mastvoet was even spannend maar is gelukt.

Hebben jullie een messing pijpje door het gat? Of direct de mastbout er door heen.

Hartstikke mooi dat je het zo hebt kunnen oplossen!

Mijn advies: geen pijpje in de mast bij de mastbout, want dat heeft alleen maar nadelen.
Het beste is: aan beide zijden een plaatje rvs inlaten, bijvoorbeeld 80x80x10mm waarmee de mast mooi op de bout draagt, en het gat door de mast wat ruimer boren en lekker invetten.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#17
(10-04-2019, 19:24)Veelen schreef: Hebben jullie een messing pijpje door het gat? Of direct de mastbout er door heen.

Volgens mij heb ik het gat ruim geboord en daar een pvc-buisje in epoxy ingemonteerd. De mastbout is een dik stuk draadeind waarvan ik de schroefdraad tussen de moeren glad gemaakt heb met ook weer ingedikte epoxy. Dat zeg ik: "epoxy!". Big Grin

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#18
Mast staat op het dek en past perfect. Helemaal tevreden met de aanpassing van de mast voet. Het gat voor de bout heb ik vanaf twee kanten ruim geboord en met rvs platen afgedekt. Platen verzonden in de voet en na het lakken veel vet in het gat gespoten.

Maken jullie zelf de trompet boven op de mast? Zo ja nog tips?

Volgende project is de nagelbank. De pennen heb ik gedraaid uit rvs en deze week de bank zelf maken.

Bijna te water dus dan moet die aardig klaar zijn. Foto's zullen volgen
Antwoord
#19
Goed werk!

Meestal maak ik al het mastbeslag zelf, behalve de trommelstok (die jij trompet noemt).
Ik laat de trommelstok maken door Blom skipsbou te Hylpen (die van de Lemsteraken, Hindeloopen). Zij leveren perfecte strakke kwaliteit uit roestvast staal.
Op marktplaats adverteert iemand uit Oppenhuizen met trommelstokken, als ik me goed herinner (al een tijdje niet gekeken) in drie maten, ook RVS. Zoekterm: trommelstok. Ik heb zijn producten nog niet gezien dus niet beoordeeld.

Prijzen: om en nabij 100 tot 150 euro. Daar kan ik het zelf niet voor maken.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#20
Dank voor de tip, bedoel inderdaad de tommelstok. Worden ze ook wel eens van zink gemaakt? Omdat dit makkelijk te bewerken en te solderen is.
Antwoord
#21
Puur zink weet ik niet, ik denk dat die van mij van verzinkt plaatstaal is.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#22
Vorig jaar heb ik er één gemaakt van een rvs buisje. Gewoon een driehoek er uitgesneden, en de slijp kanten over een gedraaide houten binnenmal bij elkaar gebracht en dichtgelast. Ook nog een buisje voor de wimpel er op.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#23
Een andere mogelijkheid is http://www.varionvaarplezier.nl/producte...k-masttop/ .
Antwoord
#24
(16-04-2019, 19:15)Veelen schreef: Dank voor de tip, bedoel inderdaad de tommelstok. Worden ze ook wel eens van zink gemaakt? Omdat dit makkelijk te bewerken en te solderen is.

vroegâh werden ze meestal van blik gemaakt, soms zelfs van een oude kachelpijp. Omdat er geen rvs bestond.

Mijn mening: niet doen. Gewoon rvs nemen. Blik, al dan niet verzinkt, gaat namelijk rotten, vooral aan de binnenkant waar het tegen het hout zit. En dan gaat de mast meerotten. (dit is natuurlijk een dom advies van mij, want hoe meer masten rotten, hoe meer potentiële omzet ik heb ....)
Trouwens, het zal je tegenvallen om zelf een trommelstok te maken. Het is verdraaid lastig om 'm deukvrij en strak te krijgen. (Dit schrijf ik uit ervaring; daarom láát ik ze maken).

Als je zo'n rvs trommelstok wilt verven, dan wel even opruwen en ontvetten.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#25
Weer bedankt voor de tips, mast staat er op en we hebben gezeild alleen nog wel zonder de tommelstok.

Dit is het komende project. Dit weekend de nieuwe lieren monteren en de kluiverboom lakken en beslag bij elkaar zoeken.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)