This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mast zeeschouw
Photo 
In het topic even voorstellen is al aangegeven dat de mast van de Zeeschouw in mindere staat verkeerd.

Achter de schermen heb ik een gesprek gehad met Berghout over de staat van de mast. Hierin is aangegeven dat de mast in Harlingen gebroken is na reparatie en hieruit de conclusie dat het gevaarlijk is om te repareren na het zien van donkere plekken.

Als je hier over artikelen leest komt het ook door de stalen plaat waarachter rot was weggewerkt terwijl hij dit wist. Daarom zit deze man ook vast. Buiten dit ben ik toch eigenwijs en heb ik de frees in de mast gezet en daarna met de invalzaag een aantal stukken verwijderd tot het hout dat schoon is. Nu dacht ik zelf om op het optische schone hout nieuwe stukken te lijmen met een epoxy lijm. Natuurlijk goed pas en 1/12 schuin laten lopen.

Echter word er ook gezegd dat als er iets rot aan het hout zit je nooit een spot repair kan doen maar het door heel het hout zit.

Hieronder een aantal foto's van de stand van zaken. Ben benieuwd wat de reacties hierop zijn.

https://imageshack.us/i/pntbLk1Vj
https://imageshack.us/i/pna2tHKPj
https://imageshack.us/i/plCx4EKzj
Antwoord
Vind het lastig om dit vanaf foto te beoordelen. In het algemeen denk ik bij dit soort reparatie altijd dat je het beste heel ruim kunt wegzagen. De hoeveelheid werk is niet veel meer als je een groter stuk moet vervangen en de kosten zijn ook amper meer.
Bison heeft een product waarmee je de houtrotschimmel doodt, ik heb het wel eens bij een slechte plek in een zwaard gebruikt. Daarna jaren later geen rot terug gevonden, maar misschien had ik wel gewoon genoeg hout weggezaagd......
Verder heb ik geen ervaring met epoxy en rondhouten. Ik gebruik de twee componenten polyurethaan lijm van Bison. Bevalt altijd goed.
Antwoord
Lastig om te beoordelen maar het lijkt mij tijd voor een andere mast.
Antwoord
Bedankt voor de tip van Bison. Zag dat zelfs de Hornbach dit verkoopt.

Jollenbaas, waar baseer je, je mening op? Het is inderdaad wel lastig om zoiets vanaf een foto te beoordelen.
Antwoord
De epoxy kan slecht tegen zon, ook ik gebruik de twee componenten D4 polyurethaan lijm van Bison. Bevalt altijd goed.

Wat ik schreef is lastig maar bij dergelijke grote ingrepen is een andere (nieuwe?) mast te overwegen.
Ook al omdat er mogelijk schimmelsporen achter blijven.
Antwoord
(04-11-2018, 20:06)Jollenbaas schreef: De epoxy kan slecht tegen zon, ook ik gebruik de twee componenten D4 polyurethaan lijm van Bison. Bevalt altijd goed.

Wat ik schreef is lastig maar bij dergelijke grote ingrepen is een andere (nieuwe?) mast te overwegen.

Wij hebben recent een nieuwe mast laten maken voor ons schip (14,75mtr met contragewicht). Ik heb een groot deel van mastenmakend Noord-Nederland gesproken en verschillende offertes gekregen die enorm uiteen liepen in aanpak, levertijd en prijs.
Wij zijn inmiddels erg tevreden met een massieve mast van SRF (Harlingen) die is opgebouwd uit gelamineerd Siberisch Larix. Snel geleverd, erg voordelig en bovendien voorzien van oplossingen voortkomend uit voortschrijdend-mastbouw-inzicht.
Ik kan niet in iemands portemonnee kijken maar na het geval Amicitia ben ik zelf weer met iets meer behoudendheid naar masten gaan kijken doordrongen van het feit dat een mast, net als veel andere onderdelen aan boord, nu eenmaal ook een beperkte levensduur heeft..
Vissermanschouw Ro16
Antwoord
Zoals eerder al eens aangegeven, wij moesten dit voorjaar ook de afweging maken of we gingen repareren of nieuw. Ook op veilig gegaan en voor nieuw gekozen. Bijna iedereen in het noorden wel aan de lijn gehad, alleen SRF en Boersma masten hadden tijd.
Uiteindelijk voor een verlijmde mast van Boersma gegaan, uitermate tevreden!! Maar ook hier, ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
Antwoord
Ik heb in 2009 deze mast gerepareerd met ingedikte epoxy.
Na reparatie zag hij er zo, en zo uit.
Dus geen 1/12 schuin, maar de stukken waarmee gerepareerd is laten verspringen.
Ziet er nu nog steeds uit, na een lakbeurt vorig jaar, als vlak na de reparatie!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
(04-11-2018, 20:06)Jollenbaas schreef: De epoxy kan slecht tegen zon, ook ik gebruik de twee componenten D4 polyurethaan lijm van Bison. Bevalt altijd goed.

Ik ben het met je eens. Als je een dergelijke groot gat / ingreep wilt doen aan je mast, vindt ik op basis van die foto's het beyond repair.

Je zal maar degene zin die het schip met die mast koopt. Ik zou me bekocht voelen.

Alles is ingegeven op basis van financiële schade beheersing, dat is vaak een slechte raadgever. Ik vind dat verkeerde zuinigheid.

Wij hadden ook plotseling een schimmel in de mast tot boven de mastbout, erg tricky om te repareren, want je weet nooit hoe ver de sporen zijn.
Het werd en nieuwe mast, nauwelijks duurder dan de reparatie offerte zonder garantie en nu al 10 jaar een uitstekend goed gevoel en geweten.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Misschien denken jullie: waar blijft Berghout-2?
Wel, zoals de topic-starter al aangaf, heb ik met hem op de achtergrond een uitwisseling van persoonlijke boodschappen gehad voordat deze rubriek geopend werd.
Ik hem hem daarin sterk afgeraden om te gaan klooien met latjes inzetten, lijm, epoxy en ander gedoe, met grotendeels dezelfde argumenten die door verschillende schrijvers hierboven zijn aangevoerd.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Tweecomponenten PU-lijm ken ik niet, maar hier nog maar eens het filmpje van een test die ik een paar jaar terug met "gewone" PU-lijm heb gedaan. https://youtu.be/c3pBQ0sVwUE
Hoe (2c) PU-lijm zich houdt in een minder goed passende situatie heb ik niet getest.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
Ik had hetzelfde probleem, (zie Und jetzt?? Mastrot ) gelukkig kon ik een mooie mast op Marktplaats kopen.
De winter is nog lang, vrijwel elke winter worden er wel één of meer masten aangeboden die in jouw categorie vallen. Met een beetje geluk kun je volgend jaar wel met een veilige mast zeilen. 
Mijn mast kostte me inclusief antischimmel en conservering uiteindelijk een dikke 200 euro, en aangezien je de huidige "mast" toch met beide moet behandelen......
En anders: je lijkt me handig met houtgereedschap als ik de foto's zo zie, dan moet een mast ook goed te maken zijn. Bij Almenum kunnen ze je voor zo'n 300 euro wel van een aardige balk voorzien.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Foto's van mast, gisteren gemaakt.

[Afbeelding: 2z8xpg4.jpg]
[Afbeelding: vi1c0z.jpg]
[Afbeelding: akir7q.jpg]

Normaal zie je er niks van, maar zo vlak voor je neus dus wel.

Groet, Jack.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)