This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
12v elektra en krimpverbindingen
Op onze houten schouw gaan we deze winter beginnen met de elektrische installatie. Omdat we alles nog moeten aanleggen kunnen we het in één keer goed doen. Een beetje advies is dan ook van harte welkom.
Voor de bekabeling en leidingen zijn we er wel uit., alle bedrading (2.5 soepel) komt te liggen in slagvaste (grijze) pvc leiding en ook gaan we gebruik maken van standaard kabeldozen (IP65).
Voor het maken van de krimpverbindingen voor de kabelschoenen lees je echter zoveel verschillende adviezen dat het mij een beetje duizelt.
Ik wil een goede krimptang aanschaffen voor de verbindingen die toegepast gaan worden aan boord. Maar hier zit nu net het probleem. Is het voldoende om de standaard geïsoleerde kabelschoentjes te nemen en die met krimpkous af te werken, of moet je kiezen voor de de duurdere waterdichte kabelschoenen en de daarbij passende krimptang.
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Ik weet niet wat je met standaard kabelschoentjes bedoeld. Als je het goed wil doen kies je voor AMP. Misschien zijn er meer goede merken, ik weet uit ervaring dat AMP goed is. Die troep van het tankstation en bouwmarkt beter links laten liggen.
Sowieso moet je een goede tang hebben met een ratelmechanisme dat waarborgt dat de kabelschoen voldoende aangeknepen is. Zo'n huis tuin en keukending waar je ook boutjes mee af kan knippen moet je alleen voor dat knippen gebruiken, niet om een kabelschoen aan te knijpen.

Zolang je een passende kabel (soepel!) gebruikt bij de kabeldozen zie ik niet wat waterdichte kabelschoentjes toevoegen. Kwaad zal het ook niet kunnen.

Wel nog even een vraag, hoe ga je de verbindingen maken, komen er nog klemmen in die kabeldozen?
Antwoord
In eerste instantie komen er geen klemmen of verbindingen in de kabeldozen. Alle(soepele) bedrading bestaat uit een plus en min kabel die zonder onderbreking loopt vanuit één centrale kast naar elk van de verschillende verbruikers. Later kan door uitbreiding oid het voorkomen dat er incidenteel klemmen in de kabeldozen komen.
De waterdichte kabelschoentjes zijn alleen waterdicht rondom de kabel, blijkbaar tegen oxidatie van de klemverbinding. Deze komen voornamelijk achter de instrumenten en schakelpaneeltjes.
Waar koop je voordelig die AMP kabel- schoentjes en ogen?
Groeten René

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Rene,

Klemmen op soepel draad is een goede keuze. Maar je moet meer rekening houden met je spanning verlies door de lengte van je bedrading. Hoe langer de draden hoe meer spanning verlies en hoe hoger de ampere. Nu zou je denken het is maar een meter of 9 maar dat is voor elektriciteit 18 meter. 
Check deze site eens https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator en kijk wat de lengte van bedrading doet met je draaddikte. Met een koelkast van 8 ampere kom je op 9 meter (is dus 18 meter) aan een draad dikte van 6mm2 i.p.v. 2,5 mm2 (mm2 is millimeter in het kwadraat) Dunner re draden zijn dan potentiele brand haarden in een houten boot.
Ook het punt waar de min leidingen bij elkaar komen moet de som van de verbruikers (alle lampjes apparatuur etc.) aan kunnen. Hier kan je de calculator ook voor gebruiken. 
Elke "groep"die je maakt zekeren en als het kan ook een hoofd zekering op je accu zetten.
Gelukkig hoef je je geen zorgen te maken over de min pool en een stalen romp...

Hopelijk heb ik e.e.a. goed uitgelegd zoniet dan zie ik de vragen wel verschijnen.

Groet,

Wim
Antwoord
Zolang je geen vorkjes of oogjes nodig hebt zou je trouwens ook kunnen overwegen om draadbusjes te gebruiken in plaats van kabelschoentjes . Daar kom je vaak beter mee weg bij het aansluiten van lampen en kleine klemmenstroken op apparaten.
Antwoord
Lees hier maar eens:

https://zeilersforum.nl/index.php/forum-...6;d#901368

https://zeilersforum.nl/index.php/forum-...6;d#991348

Die Wago lasdoppen bevallen ons al jaren prima!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Bedankt voor alle reacties, dit geeft de burger moed.

-Lengte van de bedrading gaat reuze meevallen heb ik al gemeten. De langste afstand is van de schakelkast naar het voorpieklicht. Dit is een kleine 6 meter en geeft stroom aan een 2x6w led armatuur. 
-Die Wago 221 klemmen zien er goed uit en zullen zeker gebruikt gaan worden.
-Draadbusjes kan inderdaad handig zijn maar vereisen weer een eigen krimptang.... mmmh moet ik nog even over denken
-Ik las nog iets over labelprint hulsen voor de P-touch labeltang maar kan deze nog niet vinden.

Het begin is er, De grijze kast bevat alleen plus bedrading. De min komt in een losse kast ernaast. de eerste kabeldoos rechts op de foto is de afslag voor de bilgepomp.

Groeten René

Antwoord
Nog even over die draadbusjes, die gaan ook wel onder de naam adereindhulsjes. Als je even zoekt op adereindhulstang kom je voor een paar tientjes al prima tangen tegen.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)