Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichting
Gister aan boord bij Johan eens aan het discussiëren geweest over het voeren van de juiste verlichting op een platbodem en dan zowel onder zeil als op de motor.

In mijn beleving moet je op de motor altijd een toplicht voeren, 225 gr naar voren. Dat toplicht moet (minimaal) een meter boven de boordlichten zitten. Ook moet je een heklicht voeren. Hoe is dit op een platbodem goed toe te passen? Op de bol heb ik een driekleurenlicht/ankerlicht bovenin en nog losse boordlichten. Maar daarmee dus geen toplicht.

Ook gelden voor BPR en RPR weer andere regels wat wel/niet mag...

Wie weet het juiste antwoord?

Edit 1: Van Heech-by-de-mar word je ook niet heel veel wijzer hoe je dat praktisch oplost: http://www.heechbydemar.nl/algemeen/vaar...n-je-schip

Edit 2: Volgens BPR Artikel 3.13, lid 1 zou je ook boordlichten en rondom schijnend licht mogen voeren. Dat is goed te doen, alleen is mijn rondom schijnend licht een anker licht, dus niet zo fel. Die zou ik dan feller en minder fel moeten kunnen zetten. Hoewel ik ook de lampjes kan vervangen door LED, dat is een stuk zuiniger en dan maakt het niet zo uit dat het ankerlicht wat feller is.
Antwoord
BPR
kleine schepen (< 20m):
motorboot:
minimaal:
1 lantaarn met 2 boordlichten op het voorschip (rood / groen)
1 rondomschijnend wit licht minimaal meter hoger dan boordlichten

maximaal:
2 boordlichten gescheiden links en rechts van de kajuit
1 toplicht minimaal meter voor de boordlichten en op gelijke hoogte of hoger dan de boordlichten
1 heklicht

Tussenvormen zijn mogelijk

Kleine motor- en zeilboten (< 7m en < 13 km/u)
- rondom schijnend wit licht

zeilboot:
zie motorboot maar dan zonder toplicht (wel heklicht)
of
driekleurenlicht in de mast

Bron: lesmateriaal VB1
Antwoord
Vraag is nu hoe in de praktijk dit praktisch gedaan kan worden
Antwoord
Praktisch zou je moeten zorgen dat je drie schakelaars hebt voor je verlichting, die voor drie scenario's werken:
1. Boordlichten en heklicht
2. Stoomlicht
3. Ankerlicht
Op deze wijze heb je altijd een mogelijkheid aan de wet te voldoen: varend op de motor: 1+2 , varend op zeil 1 ,op anker: 3 .

Op Bolster hebben we dat als volgt opgelost:
op het steven links en rechts een apart licht (rood/groen)
op de spiegel een heklicht
in de mast een stoomlicht
op de mast een ankerlicht.

Op een bol is het natuurlijk wat lastiger om de boordlichten op het steven te bevestigen dan op een schouw vanwege de ronde kop. Je zou kunnen overwegen op de kajuit boordlichten te maken en op je roer het heklicht.
Antwoord
Wij hebben het net zo op gelost als op de Bolster, behalve dan het ankerlicht, die hijsen we indien nodig apart.

- De boordlichten zijn gemonteerd aan de zijztagen
- Het heklicht aan de overloop, zodanig dat de grootschoot kan doen wat hij moet doen
- top (stoom) licht aan de voorkant van de mast, boven het aangrijppunt van de voorstag.

De boordlichten en het heklicht zitten op 1 schakelaar, en het toplicht op een 2e schakelaar.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Zijn er nog eisen aan het wattage van navigatie verlichting?
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Wettelijk moet je het lampje dat de fabrikant voor het type lamp voorschrijft voeren, dan voldoe je aan de eisen.
Dat moet dus een gloeilamp zijn, ook om de reden dat dit een perfecte puntbron is en de uitstraal hoek van het armatuur dus klopt.
Persoonlijk heb ik mijn toplicht/ankerlicht vervangen voor een led-lamp, om zuinigheids redenen en dat de uitstraal hoek toch 360* is.
De andere lampen zijn gloeilampen, ook om de reden dat de kleur groen blauw wordt bij led.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik heb namelijk deze armaturen nog liggen, hier passen geloof ik lampjes in van 5w t/m 21w

[Afbeelding: 20150330_135748.jpg]
Groeten René

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
De ligste standaard gebruikte navigatielamp is 10W, de volgende maat is 25W.
Ik zou dus voor 21W gaan.
Wel even kijken of het plastic glaasje niet te warm wordt.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Lightbulb 
Glaasjes zijn van (gekleurd) glas, kunnen dus wel wat hebben.  Smile Nu alleen nog een mooi plekje vinden op de boot.
Groeten René

Antwoord
wat de verlichting betreft nog een vraag:   ik heb nog wel eens een storing in de navigatieverlichting, maar gebruik deze hoogst zelden.   Nu ben ik erg gecharmeerd van de nieuwe ledlampen van navisafe op batterijen.   Voor die enkele keer dat ik in het donker vaar zou dit mijn ideale verlichting zijn (op het toplicht na).    Probleem is dat ik niet zeker weet of het in Nederland als basis lichtbron wordt erkent.  In duitsland niet, in amerika wel.  Kortom ingewikkeld.   Heeft iemand daar een goede kijk op.
Voor info zie The Navisafe Navi Light TriColor  http://www.navisafe.com/project/navi-light-360-2nm/   (Navi Lights are the first battery operated LED navigation light to receive US Coast Guard two nautical miles approval as a navigation light)
Antwoord
In Bunschoten zag ik dat veel platbodems de boordslichten onder de stootklos/aanvaarklamp voor het zwaard hebben.
Nu heb ik dat ook Big Grin , maar ik kan op de foto van de Bruinvisch niet gewaar worden of je stootklossen hebt.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ja klossen heb ik, maar zit de verlichting dan niet heel laag? weet niet of ze onder water kunnen Blush 
Ik zat meer voorop of opzij aan de voorkant van de kajuit te denken ofzo.
Groeten René

Antwoord
Led verlichting mag hier alleen als het complete set (armatuur en lamp) hier voor gekeurd zijn.
Officieel mag je dus niet zomaar er een led lamp in douwen.
Vooral omdat de sectoren (hoek van uitstraling) dan niet meer klopt, en omdat de licht opbrengst niet gegarandeerd is.
De completen sets met led verlichting zijn wel gekeurd en meestal ook water dicht.

Ik heb het zelfs ín de aanvaarklampen gezien, erg netjes.
En over te laag staat niks omschreven in het BPR.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(30-03-2015, 21:18)Bruinvisch schreef: Ja klossen heb ik, maar zit de verlichting dan niet heel laag? weet niet of ze onder water kunnen Blush 
Ik zat meer voorop of opzij aan de voorkant van de kajuit te denken ofzo.

Met wat kit kun je het glas goed afdichten. Ik heb van oude rubber laarzen een paar "pakkingen" gemaakt, dat sluit blijkbaar goed af. Nu ik bezig ben met het kaalhalen van het boeisel zijn ze eraf: Het was mooi droog in de lampjes.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Bij ons stonden de onder de aanvaringsklampen gemonteerde navigatielampen toch steeds weer vol water. Ze iets hoger aan de verstaging maken levert weer problemen op bij gebruik van botterfok.

Dus heb ik de hele santekraam boven in de mast gemonteerd. Op de voorkant de tweekleuren rood/groen en daarboven (75 cm.) het stoomlicht. Achterop het heklicht. Ankerlicht hijsen we aan een lijntje.
Ik besef dat ik hiermee niet geheel voldoe aan de regels. In de praktijk ben ik hiermee wel ten alle tijden duidelijk zichtbaar over de volle 360 graden.
Antwoord
Ik heb alleen driekleuren en top licht.

Voor anker toplicht
Zeilend driekleuren

Op de motor heb ik een blok met sjorbandje voor om de mast met gecombineerde boordlichten.
Deze prik ik op de aansluiting voor mijn toplicht en lis deze ook weer door naar mijn toplicht.
Zo heb ik boordlichten en stoom en heklicht in één in de top.
Dit voldoet trouwens gewoon volgens BPR.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Bolster had op de botteloef 2 navigatielampen (led) die voldeden aan de regelgeving.  Daarnaast een stoomlicht, een heklicht en een ankerlicht.  Het ankerlicht vervangen door een LED exemplaar omdat dat de lamp is die het langste brandt.  Elke verlichting was apart inschakelbaar waardoor je in alle situaties (motor en zeil) kon voldoen aan het BPR. 
Antwoord
(30-03-2015, 20:53)Pylk schreef: In Bunschoten zag ik dat veel platbodems de boordslichten onder de stootklos/aanvaarklamp voor het zwaard hebben.
Nu heb ik dat ook Big Grin , maar ik kan op de foto van de Bruinvisch niet gewaar worden of je stootklossen hebt.

Ik zou daar geen verlichting onder willen hebben, buiten het feit dat het erg laag is, gaat dat bij ons vaak door het (zoute) water!

~aanvaarklamp, aanvaringsklamp, zwaardstootklos, stootklos, kopklamp, zwaardklamp, spiegelklamp.
klamp voor de kop van het zwaard om deze, vooral bij het invaren van sluizen en bruggen, te beschermen.
[Staal:A> nr.2, hout:A>]

http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaartt...ringsklamp
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)