This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe Coelan te verwijderen?
Besten,

Bij ons aan boord zit vrijwel al het houtwerk buiten (zwaarden, luiken, giek, denningdelen, koekoeks) in de Coelan. Om eerlijk te zijn heb ik niet zo'n hoge pet op van dit spul. Het wordt dof, trekt vuil aan en is (ondanks de dikke lagen) vrij kwetsbaar. Ik wil er dus graag gefaseerd vanaf.
Ik ben begonnen met het kaalmaken van de (teakhouten) koekoek met een scherpe krabber en de föhn maar door de elasticiteit van het spul icm de warrige draad van het teak levert dat veel happen en hakken op, zonde.
Tweede poging was met een excentrische schuurmachine met lage toeren en grove korrel maar daarbij loopt de schijf vrijwel direct vol.
Het plan is nu om eerst de boel in te soppen met verfafbijt. Is er iemand onder ons die daar ervaring mee heeft op Coelan & teak?
Zijn er nog andere manieren die ik over het hoofd zie?
Bedankt alvast!

Groet Matthijs
Vissermanschouw Ro16
Antwoord
Coelan is kunststof en zal denk ik niet oplossen met afbijt.
Ik zou met een verffohn proberen of je er dan hele vellen af trekt.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Coelan kwetsbaar? Dat is mij nog nooit opgevallen. Wel dat coelan na enkele jaren vuil wordt. Inderdaad: na enkele jaren.
Eigenlijk wil ik je aanraden om die Coelan lekker te laten zitten, want aan de hand van je omschrijving begrijp ik dat het grotendeels heel goed vastzit.
Na al die jaren kan het geen kwaad om onderhoud te plegen. Maak de coelan schoon en dof het op met korrel 60. Waar het los zit: snij het weg en behandel de kale plekken met coelan-primer. Vervolgens alles ontvetten en in een frisse laag nieuwe coelan (de kaalgemaakte plekken natuurlijk wat meer lagen) en je hebt er voor járen geen omkijken meer naar.

Mocht je desondanks toch kiezen voor kaalhalen: afbijt werkt niet. Schrappen is link, want het hout is zachter dan de coelan.
Probeer het er in vellen af te trekken, zoals WADnWIND beschreef, waarbij je een scherp geslepen plamuurmes eronder duwt, vlakliggend op het hout.
Schuren kan met een bandschuurmachine of met een fiberschijf op de haakse slijptol, maar beide raad ik je ten stelligste af als je daar niet heel veel ervaring mee hebt, anders verwoest je de zaak. De Coelan laat zich immers véél moeilijker wegschuren dan het onderliggende hout.
Met de elektrische schaaf gaat het ook, afstellen op 1 mm diepte. Vlijmscherpe messen inzetten!
Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Smile 
Dank beiden voor de reacties!
Het 'vellen trekken' ging uitstekend waar het vocht eronder al enigszins zijn werk gedaan had.
Op de plekken waar dat niet zo was, zit de Coelan muurvast.

Ik heb met de föhn en verschillende krabbers met verschillende slijphoeken geprobeerd maar dat levert alleen happen op in het hout waar de Coelan zijn grip verliest. Schaven is geen optie ivm de aanwezigheid van allerlei profieltjes, randjes en uitsteeksels.

Om eerlijk te zijn heb ik de optie 'opnieuw Coelan smeren' in zijn geheel niet overwogen maar ik ga hem bij deze mee nemen in de te kiezen aanpak. Hoe simpel kan het soms zijn.. Zo zorgt het product voor zijn eigen marketing

Dank!

Groet Matthijs
Vissermanschouw Ro16
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)