This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opknappen Lelieschouw, mast, zwaard en gaffel
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier maar brand gelijk los:
Bij de zeeverkennersgroep van mijn dochter ben ik 3 Lelieschouwen aan het opknappen. Grootste probleem zijn de ontbrekende onderdelen.
Wellicht kunnen jullie daarbij helpen!

Mast
Mastring met hanepoot.
Waar kan je dit soort mastbeslag kopen? Gaat om de middelste ring op dit plaatje.
Ring heeft een diameter van 8,2 cm en een binnendiameter van 7,4cm

Zwaard
Wat is de "bestelnaam" van de metalenstrip rond het zwaard (de zandloper).
En waar kan je zoiets bestellen?
Afdekplaatjes: De zwaardbout komt dor het roer en op de roerkop hoort dan zo'n metalenplaatje (vierkant) zodat de kop van de zwaardbout niet in het hout vreet. Hoe heet dat plaatje en waar kan je dit krijgen?

Gaffel
Aan het uiteinde van de gaffel zit bij 1 van de 3 gaffels een ovalen ring (de doorsnede van de gaffel is min of meer ovaal) met een oog.
Volgens mij om de spanning op het achterlijk op te vangen. Hebben die ringen een naam en kan ik die ergens krijgen.

Alle tips zijn welkom!

Heb je toevallig of weet je toevallig een oude mast, roer of zwaard voor een Lelieschouw dan hoor ik dat graag (eigenlijk geldt dit voor alle onderdelen van een Lelieschouw).

Dank alvast,

Jan
Antwoord
Welkom Jan, 

Een kluspapa, dat is weer eens wat anders dan helpende kluskinderen Big Grin .
Bij jouw vraag moest ik denken aan de enorme hoeveelheid informatie die Henk Bos verzameld heeft. zie
Lelievlet info

ps
Ik heb nog beslag liggen van mijn oude mast, mocht je er belang bij hebben stuur maar een PM.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Dag Jan, welkom hier!

Voor dat beslag van de lelyvlets kun je denk ik het beste contact opnemen met scouting Nederland. Waarschijnlijk hebben zij adressen van leveranciers die het in serie maken. Dan ben je het goedkoopst uit.
Als dat niet lukt, kan iedere ijzerwerker of werf zulk beslag maken (ik ook), maar dan wordt 't maatwerk. Relatief duur, dus.

De benamingen: mastring of mastband met vaste hanepoot;
Rondom het zwaard zit het randbeslag. Dat kun je ook zelf maken: een stalen platstrip of halfrond op lengte maken, rond buigen en daarna gaten boren (niet eerst boren en dan buigen, want dan gaat 't knikken).
Het plaatje onder de zwaardbout noem ik meestal simpelweg "wybertje". Waarschijnlijk kun je toe met een standaard vierkante volgplaat, te verkrijgen bij elke goede gereedschapshandel voor enkele dubbeltjes.
Het nokbeslag van de gaffel (inderdaad om het achterlijk aan te bevestigen) is maatwerk. Check scouting.

Veel plezier met de boten!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Thanks Wim.
Het zijn Lelieschouwen (geen vletten). Die worden niet meer gemaakt. 
Maar goede tip, wie weet weten de lelievlet bouwers een adresje.
Antwoord
Henk Bos heeft ook over de Lelieschouw een heleboel informatie verzameld. Voor jouw maatvoering is "het bestek" interessant.
info Lelieschouw

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Stuur even een berichtje aan Ferry hier op het forum, die is van de lelieschepencommissie en kan je vast verder helpen Wink

(Bij mij op de groep trouwens ook twee lelieschouwen, de 70 en de 91)
Antwoord
Als ik naar de gegevens kijk is Ferry al bijna een jaar niet meer ingelogd op het forum.  Je kunt hem wel een privé bericht sturen, want die komt in zijn email aan.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)