This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nieuw boordnet aanleggen
ik ben bijna toe aan het boordnet. In de boot die ik gekocht heb is al het 1 en ander aanwezig. Echter heeft de boot 4 jaar aan de walstroom gelegen, en is het boordnet daar dus voornamelijk op ingesteld. Ik ga offgrid op mn boot wonen, en wil dus het volgende systeem aanleggen:

- 12v netwerk waar ik het meeste op wil laten draaien
- een omvormer die ik alleen aanzet als ik b.v een wasmachine wil laten draaien

Wat er nu in zit:

2 x 220Ah accu : de verkoper zei tegen me dat die best eens aan vervanging toe zijn. Hoe test je dat? Kwestie van met een volt meter kijken hoeveel voltage er nog afkomt nadat ze vol geladen zijn? En bij hoeveel volt is de accu nog oke?

Momenteel worden deze beide ook als start accu gebruikt.

Zelf had ik het idee om deze units sowieso te vervangen voor 220Ah deep cycle gel accus. (best een grote investering..a 500e per accu)

Verder zit er nog een victron omvormer/acculader 1500 watt (piek 2500watt) 

Ik moet nog uitzoeken of alle bedrading (naar de lampen b.v) uit gaat van 12v of van 220v die de omvormer levert..ik hoop 12v...anders zal ik wss alle draden moeten vervangen door dikkere draden (klopt dat? vanwege de hogere stroom die er door gaat lopen)

probleem is voor ik wil beginnen dat ik nog erg weinig verstand heb van electriciteit. Ik weet wel wat, maar wat ik op het vwo met natuurkunde geleerd heb moet van ver weg komen :Big Grin

Dus eigenlijk zoek ik wat tips of literatuur die ik zou kunnen raadplegen. Om mn electra kennis wat op niveau te brengen zodat ik alles juist en veilig kan aanlegggen.

Alvast bedankt Smile
Antwoord
Je vraagt nogal wat. Volgens mij doe je er goed aan om er iemand bij te halen die er verstand van heeft en ervaring op boten.

Even uit de losse pols wat antwoorden, accu's kun je laten testen. Als je gaat vervangen zou ik een apart startcircuit aanleggen. Het voordeligst is nog altijd om gewone natte loodaccus te kiezen zolang de ruimte en gewicht geen bezwaar is.

Om die dikkere kabels voor verlichting zou ik me niet snel zorgen maken zolang alles nu netjes en goed aangelegd is en je ledlampen gaat gebruiken.
Wel even uitvogelen welke ledlampen, veel goedkope troep veroorzaakt storing op radio en Marifoon.
Antwoord
Victron Energy heeft een (commerciële) handleiding / kennisdocument online staan. 
Deze staat hier
Antwoord
(15-02-2019, 9:21)swblom schreef: Om die dikkere kabels voor verlichting zou ik me niet snel zorgen maken zolang alles nu netjes en goed aangelegd is en je ledlampen gaat gebruiken.

Ledlampen ga ik zeker gebruiken. Maar als alle lampen nu op dunne draden lopen via de omvormer (die 220v afgeeft)..en ik sluit alles nu op 12v aan...dan zal er toch een veel hogere stroom door de draden naar de led lampen lopen? Met brand gevaar als gevolg?
Antwoord
(15-02-2019, 9:21)swblom schreef: Even uit de losse pols wat antwoorden,  accu's kun je laten testen. 
Kan je dat niet zelf doen? Die dingen zijn looood zwaar Tongue
Antwoord
(15-02-2019, 9:21)swblom schreef: Als je gaat vervangen zou ik een apart startcircuit aanleggen.  

Ben benieuwd waarom je hiervoor zou gaan? Is de enige reden dat mocht je qua verbruik te veel gebruiken..je niet meer kan starten als alles op 1 circuit zit? Of heeft het ook met accu behoud te maken?

Het geeft nml best nog wat "gedoe" met zich mee. De normale accus worden door de zonnepanelen en de windmolen weer opgeladen. Maar de startaccu zal ik ook moeten blijven opladen. Stel ik blijf ergens 3 weken liggen. Dan moet ik toch de start accu ergens mee opladen. 

Mijn voorkeur zou uitgaan naar 1 systeem...2 accus die zowel het boordnet als de start functie op zich nemen. Tenzij daar natuurlijk
grote bezwaren aan vast zitten. Bv dat het niet goed is voor de gel accus om als start accu gebruikt te worden.
Antwoord
(15-02-2019, 20:53)bootaapje schreef:
(15-02-2019, 9:21)swblom schreef: Om die dikkere kabels voor verlichting zou ik me niet snel zorgen maken zolang alles nu netjes en goed aangelegd is en je ledlampen gaat gebruiken.

Ledlampen ga ik zeker gebruiken. Maar als alle lampen nu op dunne draden lopen via de omvormer (die 220v afgeeft)..en ik sluit alles nu op 12v aan...dan zal er toch een veel hogere stroom door de draden naar de led lampen lopen? Met brand gevaar als gevolg?
Je had eerst 230V, dan had je dus 2,5mm2 (of 1,5mm2).
Hier mocht ongeveer 16A (of 10A) door heen.
Je neemt nu 12V maal 16A (of 10A) is 192W (of 120W).
Voordat je draden door branden moet je dus een zonnehemel aan leds nemen.
Het grootste probleem is spanningsval.
Maar de meeste leds gaan al branden bij een veel lagere spanning dan 12V en hier zie ik dus geen problemen in.
Of ga je ook andere apparaten aansluiten?
Belast de draden niet zwaarder dan ze mogen hebben (hoewel spanningsverlies door dunne draden belangrijker is).
En kies je zekering die past bij de belasting die op de draden is aangesloten.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
bedoel je met spannings verlies de weerstand die de draden hebben? Dunnere draden hebben hogere weerstand..wat meer verlies oplevert...

ik ga er ook een koelkast (compressor) en een laptop op aan sluiten. Laptop vraag 50Watt. wat dus neer komt op 4A (bij 12volt). dat mag in principe dus ook nog gewoon door die oude draden. klopt dat?

De omvormer laat ik wel gewoon zitten (en alle 230 circuits..door de hele boot zitten 220v stopcontacten..zal ze niet gebruiken..maar laat ze maar gewoon zitten..je weet nooit)..en zal ik aanzetten als ik apparaten gebruik die wat meer power nodig hebben (enige wat ik nu kan bedenken is een wasmachine..en gereedschap als ik wat moet klussen)
Antwoord
Jouw conclusie over spanningsverleis gekoppeld aan draaddiameter klopt. Dunnere aders hebben een hogere weerstand en zullen dus bij een bepaalde stroom een groter spanningsverleis geven.
Om die reden zou ik voor de compressorkoelkast wel even een aparte kabel aanleggen. Die hebben nogal eens moeite met een net te lage spanning als de compressor aanslaat.

Accu's kun je het beste testen met een belasting. Variabelen zijn de temperatuur, ladingstoestand van de  accu en belasting. Daar zijn volgens mij wel tabellen voor bij elkaar te googelen. Een accutester doet dat in een keer. Misschien kun je er een lenen bij de zaak waar je overweegt nieuwe accus te kopen?

Gescheiden startcircuit betekend niet dat je de startaccu apart moet laden. Je kunt mbv een FET scheider of een scheidingsrelais (Cirix) het zo maken dat alle accus gekoppeld zijn bij het laden maar gescheiden voor stroomafname.
Antwoord
@swblom Super bedankt!!! Ook mbt de info mbt het aparte start circuit. Ik weet alleen nog niet waarom je een apart start circuit adviseert...zelf kan ik geen voordeel bedenken (als je altijd zorg draagt dat alle accus goed geladen zijn..en dat zal ik doen aangezien het mijn enige vorm van energie gebruiken is)
Antwoord
Inderdaad, apart startcircuit is met name bedoeld om de motor te kunnen starten als de andere gebruikers teveel hebben afgenomen.
Antwoord
Succes!
Adviezen genoeg zou ik zeggen....
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Yes. Super bedankt! Ook voor de victron manual Fred! Genoeg leesvoer Big Grin

Cheers!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)