This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Peiling: kopse eind zwaarden wel of geen epoxy
wel epoxy
100.00%
2 100.00%
geen epoxy
0%
0 0%
Totaal aantal stemmen: 2 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nieuwe zwaarden maken
Beste forumleden, ik kan u meedelen dat er 2 nieuwe zwaarden ter wereld zijn gekomen! Na een dikke winter lang denken tekenen, lezen, werken zijn de 2 zwaarden van Europees eiken af: 2 foto's van begin en eind product. Het was een hele bevalling van: hout uitzoeken, ordenen, vlakbank, van diktebank, messing staafjes geplaatst, mal maken van oude zwaard, nieuwe uitgefreesd, verdikking voor zwaard-as erop gelijmd, randen rond frezen, en alles schuren. Nu nog stalen ster maken en uitfrezen, en laken laken laken enz. Ik heb de exacte maatvoering van de oude (verrotte) zwaarden aangehouden. Er is veel discussie over holle en bolle de zin en onzin ervan geschreven. ik denk dat ik geen verschil merk met mijn zeil kennis. ik heb veel gehad aan andere foto serie op dit forum over het proces hiervan; veel dank hiervoor. ik heb een heleboel vragen gehad en nog, maar een is: zal ik de kopse kanten met een transparante epoxy insmeren? als alles klaar is zal ik een foto laten zien van de inwerking zijnde zwaarden.
ik krijg de foto"s nog niet op de goede volgorde!
[attachment=1128]

[attachment=1132]

[attachment=1137]    

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Mooi hoor!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
(18-02-2019, 22:31)WADnWIND schreef: Mooi hoor!

dank voor reactie en compliment
Antwoord
Maar nog steeds geen antwoord op de vraag ....
Antwoord
Voor zover ik oudere zwaarden heb gezien kan ik mij geen grote problemen op de kopse kanten voor de geest halen. Die waren hoogstwaarschijnlijk geen van allen met epoxy behandeld. Waar ik zelf op zit te broeden is wat te doen met de schroefgaten van het beslag (de zandloper). Daar ontstaat in mijn ervaring wel houtrot. Zo ook bij onze huidige zwaarden.

De meeste schroefgaten hebben wat ruimte gekregen en eerste rotverschijnselen zijn zichtbaar. Ik ben van plan om met een overmaatse boor de gaten uit te boren en er dan eikenhouten pennen in te lijmen. (2K PU lijm).
Misschien zou ik in plaats van die pennen de gaten kunnen vullen met ingedikte epoxy? Kan me voorstellen dat ik dan niet weer op termijn aan de beurt ben...
Antwoord
(19-02-2019, 1:19)Fred schreef: Maar nog steeds geen antwoord op de vraag ....

Epoxy op de kopse kanten heeft hier geen enkele zin. Niet doen, dus.
Gebruik voor het bevestigen van het beslag uitsluitend roestvast stalen schroeven, die met een tipje kit in goed voorgeboorde gaten worden gedraaid.
Neem de schroeven wat dikker dan wat je gevoel je ingeeft. En bij voorkeur met torx-kop.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Hoi Wim en Visserman, dank voor reactie; en beetje antwoord. ik wil alleen wel elk jaar of om het jaar de zandlopers eraf halen.
de schroeven mogen dus niet te vast gekit zitten. Maar een tikje kit als de schroef er bijna inzit misschien.
en dan gebruik ik geen epoxy aan de kopse kant maar ga ik lekker opbouwen met 1K lak Epifane of Schooner Gold.
Ik heb nog een half Hammerite zwart, zou je daar de zandlopers mee kunnen (moeten) schilderen? is dat zinvol of liever gewoon lekker metaal verf. er zit nog voor 90% verf op en lekker geschuurd, nauwelijks roest.
Binnenkort ga ik ook de ster bij het ophangpunt in de kop frezen en met beitel bij de puntjes. Ik heb een stalen 5punt ster laten snijden (5 mm) die ik dondergroen wil schilderen kleur komt ook terug in mn boot. Lijkt me mooi. Hartelijke groet Cees
Antwoord
Mooi Cees, goed bezig!
Het tipje kit aan de schroefpunten is bedoeld als glijmiddel bij het indraaien. Je hoeft niet bang te zijn dat je daarmee de schroef vastplakt.

Gebruik liever geen Hammerite als er al andere verf aanwezig is, want die verdragen elkaar niet zo goed. Gewone verf op alkydbasis is dan beter. Eventueel Tenco-ferro, wat snel droogt en roestwerend is (maar het is geen hoogglans).

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
dank Wim, ga ik doen; vandaag de zandlopers kwasten!. Het op jou avatar (plaatje) is wel even een stuk groter zeg.geweldig
gr cees
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)