Berichten: 839
Topics: 47
Lid sinds: Nov 2012
Wil je een koelkast aan boord, zijn er heel wat mogelijkheden.
In ons "verrassingspakket" zat een oude Waeco koelkast (een redelijk compacte) met een peltier element.
Ik heb deze gisteren thuis getest op een 12V voeding.
Hij trekt continu +/- 3,5 Ampére, waarmee het een uur of 5 duurt voordat een fles cola (1,5ltr) van af kamer temperatuur een stukje terug gekoeld is (21° terug naar +/-16°).
De koel capaciteit valt dus tegen.
Eigenlijk ben ik opzoek naar een betere oplossing, als die er al is.
Ik wil vooral geen energie slurper, wij hebben een 75Ah licht accu, en verder vooral een zeilboot. Wanneer we veel motoruren maken zou het wel goed moeten gaan zonder de accu onderuit te trekken, echter zijn we toch van plan veel te zeilen.
Wat gebruiken jullie aan boord?
Berichten: 1.051
Topics: 95
Lid sinds: Mar 2013
Berichten: 839
Topics: 47
Lid sinds: Nov 2012
Berichten: 1.537
Topics: 221
Lid sinds: Jan 1970
14-05-2013, 17:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-05-2013, 17:56 door Fred.)
Wij hebben een compressor koelkast (85l+diepvries) van isotherm. Daar worden dezelfde koelelementen in gebruikt als in een Waeco compressor koelkast.(Danfoss) Een compressor koelkast koelt gewoon wat beter dan de andere oplossingen en is zuiniger met stroom. Toch hebben wij een grote accu (225 Ah), maar ook een grote koelkast. Eenmaal koud valt het gebruik van een koelkast wel mee. De koelkast pakt niet constant stroom. Volgens opgave is dit 380W per 24 uur. Dat kun je nog verbeteren door een koude accu te monteren of koelelementen te gebruiken.
De accucapaciteit is berekend op 3 a 4 dagen zonder motor en walstroom. Dat is een keuze die wij gemaakt hebben omdat het voor ons betekent dat we en lekker kunnen eten en drinken aan boord en daarvoor dus niet de haven/horeca in moeten met bijkomende kosten.
Berichten: 446
Topics: 19
Lid sinds: Nov 2012
Berichten: 839
Topics: 47
Lid sinds: Nov 2012
Koude accu klinkt interresant.
Vandaag was ik aan boord, waar het best warm was, lekker in het zonnetje.
Ik opende een bakskist.... en daar was het lekker koel.
Dat gaan we dus "effe" goed isoleren, en dat wordt dan een mooie koelkast! Wellicht met koude accu. Eens kijken wat dat kost en hoe dat werkt.
Berichten: 1.537
Topics: 221
Lid sinds: Jan 1970
Wat ook helpt: Je spullen thuis al terugkoelen, meenemen in een koelbox zodat je niet direct je koelkast aan boord al hard aan het werk zet. Als je bv een pak jus d'orange of melk meeneemt, die in bevroren toestand meenemen. Daar kunnen die pakken tegen en je hebt gelijk al een prima 'koude-accu' (werkt dus ook in de vlak-koelkast)
Berichten: 446
Topics: 19
Lid sinds: Nov 2012
Berichten: 839
Topics: 47
Lid sinds: Nov 2012
Voorlopig stroomt er allemaal water uit de bergen door onze rivieren, das koud spul.
Maar inderdaad: zodra het nog eens echt zomer wordt wordt het wel te warm.
Berichten: 446
Topics: 19
Lid sinds: Nov 2012
Berichten: 38
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2014
Nou ben ik nogal ruim behuisd, maar wij kiezen voor een A+++ koelkast op 220v. Af en toe de motor laten draaien om de recreatieaccu's op te laden en 's nachts de koelkast uit. Deze koelkast blijft zonder stroom ook 10 uur koud. Het verbruik is zo laag dat we prima op pad kunnen met zo'n koelkast.
In de toekomst willen we ook een paar zonnepaneeltjes erbij om volledig self-supported te kunnen zijn wanneer we weg zijn.
Berichten: 1.537
Topics: 221
Lid sinds: Jan 1970
Kan deze A+++koelkast ook tegen beweging ? Niet iedere koelkast kan daar goed mee om gaan en moet een aantal uren stilstaan indien er te veel beweging is.
Berichten: 38
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2014
Tegenwoordig kunnen koelkasten veel meer hebben als vroeger. Ik heb nog geen problemen ondervonden met 'gewone' koelkasten aan boord. Ik verwacht ook met de A+++ koelkast geen problemen op dat gebied. Wij verachten eigenlijk hooguit problemen met de omvormer, omdat deze niet altijd hele mooie stroom levert. Dat heeft ons bij stroomuitval waarbij de omvormer het over nam een senseo gekost. Nu hebben we een betere omvormer aangeschaft en verwachten dat ook dat probleem dan is opgelost. De oude omvormer/huidige is een gemodificeerde sinus omvormer en de nieuwe is een sinus omvormer en geeft volwaardige sinusvorm.
Berichten: 38
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2014
Berichten: 1.537
Topics: 221
Lid sinds: Jan 1970