Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 3 stemmen - gemiddelde waardering is 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelkast
#1
Wil je een koelkast aan boord, zijn er heel wat mogelijkheden.
In ons "verrassingspakket" zat een oude Waeco koelkast (een redelijk compacte) met een peltier element.
Ik heb deze gisteren thuis getest op een 12V voeding.
Hij trekt continu +/- 3,5 Ampére, waarmee het een uur of 5 duurt voordat een fles cola (1,5ltr) van af kamer temperatuur een stukje terug gekoeld is (21° terug naar +/-16°).
De koel capaciteit valt dus tegen.

Eigenlijk ben ik opzoek naar een betere oplossing, als die er al is.
Ik wil vooral geen energie slurper, wij hebben een 75Ah licht accu, en verder vooral een zeilboot. Wanneer we veel motoruren maken zou het wel goed moeten gaan zonder de accu onderuit te trekken, echter zijn we toch van plan veel te zeilen.

Wat gebruiken jullie aan boord?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#2
Hoi Ferry,

Wij gebruiken vlakkoeling. In het keukenblok heb ik in een kastje de vloer weggelaten, de wanden nog isoleren. In de zestienkwadraat, bewaarden we alles in de "hel": op het vlak onder de buikdenningBig Grin

Is een electrische koelbox een idee?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#3
Het ding wat we nu hebben is in principe het zelfde als een electrische koelbox. Ik verwacht dan ook dat een electrische koelbox evenveel slurpt van mijn accu als deze koelkast.
Vlakkoeling is denk ik best een aardig idee. Een goede om mee te nemen bij het verbouwen van de betimmering. Hoog zomer doet het wel iets minder, maar koel is koel Tongue
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#4
Wij hebben een compressor koelkast (85l+diepvries) van isotherm. Daar worden dezelfde koelelementen in gebruikt als in een Waeco compressor koelkast.(Danfoss) Een compressor koelkast koelt gewoon wat beter dan de andere oplossingen en is zuiniger met stroom. Toch hebben wij een grote accu (225 Ah), maar ook een grote koelkast. Eenmaal koud valt het gebruik van een koelkast wel mee. De koelkast pakt niet constant stroom. Volgens opgave is dit 380W per 24 uur. Dat kun je nog verbeteren door een koude accu te monteren of koelelementen te gebruiken.

De accucapaciteit is berekend op 3 a 4 dagen zonder motor en walstroom. Dat is een keuze die wij gemaakt hebben omdat het voor ons betekent dat we en lekker kunnen eten en drinken aan boord en daarvoor dus niet de haven/horeca in moeten met bijkomende kosten.
Antwoord
#5
Ook wij hebben een Waeco Compressor koelkast deze is ehter zelf gemaakt zodat je hem kunt bouwen in de vorm en op de lokatie die je het beste uit komt. Het energie verbruik is volgens de specificatie zo'n 1 Amp uur, dat hangt natuurlijk wel af van de isolatie dikte af. De aanschaf van een zelf bouw set is globaal de helft van een komplete koelkast. Wat je kiest hangt af van je finacieen en hoe koud je je spullen wilt bewaren. Persoonlijk vind ik het wel fijn als er van die condens pareltjes langs mijn bier glas lopen Angel. De beste oplossing is zoals Bolster zegt een koude accu te monteren deze bevriest zodra er voldoende ernegie geleverd word b.v door een draaiende motor of walstroom, en laat zijn koude weer los als er geen energie levering is.
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
#6
Koude accu klinkt interresant.

Vandaag was ik aan boord, waar het best warm was, lekker in het zonnetje.
Ik opende een bakskist.... en daar was het lekker koel.
Dat gaan we dus "effe" goed isoleren, en dat wordt dan een mooie koelkast! Wellicht met koude accu. Eens kijken wat dat kost en hoe dat werkt.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#7
Wat ook helpt: Je spullen thuis al terugkoelen, meenemen in een koelbox zodat je niet direct je koelkast aan boord al hard aan het werk zet. Als je bv een pak jus d'orange of melk meeneemt, die in bevroren toestand meenemen. Daar kunnen die pakken tegen en je hebt gelijk al een prima 'koude-accu' (werkt dus ook in de vlak-koelkast)
Antwoord
#8
Houd er wel rekening mee dat de mooie koude bakskist gekoeld word door het nog steeds te koude buiten water, als het goed is word het ook dit jaar nog eens zomer Cool en als die dan eindelijk komt zal ook de water temperatuur op lopen tot max 20 C denk ik , dus als je je bakskist isoleerd en de bodem vrij laat krijg je wel een mooie konstante temperatuur maar of het in de zomer echt koel is betwijvel ik Dodgy
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
#9
Voorlopig stroomt er allemaal water uit de bergen door onze rivieren, das koud spul.
Maar inderdaad: zodra het nog eens echt zomer wordt wordt het wel te warm.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#10
Ik ben op dit moment bezig die modderpoel op te varen, waterstand in Bazel is 262 cm gestegen in 24 uurUndecided. Als je van eventuele aangroei van je boot af zou willen moet je nu wezen het gaat van zelfBig Grin
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
#11
Nou ben ik nogal ruim behuisd, maar wij kiezen voor een A+++ koelkast op 220v. Af en toe de motor laten draaien om de recreatieaccu's op te laden en 's nachts de koelkast uit. Deze koelkast blijft zonder stroom ook 10 uur koud. Het verbruik is zo laag dat we prima op pad kunnen met zo'n koelkast.
In de toekomst willen we ook een paar zonnepaneeltjes erbij om volledig self-supported te kunnen zijn wanneer we weg zijn.
Antwoord
#12
Kan deze A+++koelkast ook tegen beweging ? Niet iedere koelkast kan daar goed mee om gaan en moet een aantal uren stilstaan indien er te veel beweging is.
Antwoord
#13
Tegenwoordig kunnen koelkasten veel meer hebben als vroeger. Ik heb nog geen problemen ondervonden met 'gewone' koelkasten aan boord. Ik verwacht ook met de A+++ koelkast geen problemen op dat gebied. Wij verachten eigenlijk hooguit problemen met de omvormer, omdat deze niet altijd hele mooie stroom levert. Dat heeft ons bij stroomuitval waarbij de omvormer het over nam een senseo gekost. Nu hebben we een betere omvormer aangeschaft en verwachten dat ook dat probleem dan is opgelost. De oude omvormer/huidige is een gemodificeerde sinus omvormer en de nieuwe is een sinus omvormer en geeft volwaardige sinusvorm.
Antwoord
#14
http://www.natuurenwetenschap.be/new-pub...e-koelkast
In dit artikel wordt ook gezegd dat dit tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig is. Volgens mij was het zo dat bij het verdwijnen van FREON ook de noodzaak om een koelkast stil te laten staan verdween, maar dat kan ik zo snel niet terug vinden.
Antwoord
#15
Oke, weer wat geleerd Smile
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)