This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
opbouw opknappen
het begint iets warmer te worden en ik ga deze maand beginnen met het opknappen van de opbouw. Er zijn een aantal plekken waar flink wat roest begint te ontwikkelen.

Na hier wat topics te hebben gelezen lijkt als primer Sigma 280 een goede keuze te zijn. 

Plan van aanpak:

1. zo veel mogelijk roest wegbikken
2. met perago schijf die plekken kaal schuren
3. sigma 280 op die plekken aanbrengen
4. rest van de opbouw (die er nog goed uitziet) licht opschuren
5. alles aflakken (want ik wil het graag in een andere kleur als wat er nu opzit)

(uiteraard alvorens te schuren, ontvetten)

Lijkt dit een goed plan?

Verder nog 3 vragen:

1) hoeveel lagen sigma 280. Is eentje voldoende? Of adviseren jullie er 2?

2) na de primer...hoe lang moet ik wachten tot ik er een aflak laag op kan aanbrengen?

3) voor de laatste lak laag, kan ik in principe gewoon elke lak verf voor metaal hier voor gebruiken? Zag een topic voorbij komen waarbij iemand verf van de action gebruikte  Big Grin Dat kan dus blijkbaar gewoon? 

Alvast bedankt Smile
Antwoord
Goed plan, ik zou wel twee lagen Sigma doen. De kans dat je bij een enkele laag wat mindere plekjes hebt is altijd aanwezig.
Snap niet zo goed waarom je als je eerst voor kwaliteit kiest als laatste laag ineens naar de action gaat. Bij grondlagen in twee componenten verf zou ik dat ook voor de laatste laag doen. Pak een goede tweecomponent polyurethaan lak.
Antwoord
Sigma producten heb ik in het verleden altijd erg voordelig kunnen aanschaffen bij de CIV in Lauwersoog.  Misschien een beter idee dan naar de Action te gaan voor dit soort producten....
Antwoord
Bedankt! (CIV lauwersoog ziet er goed uit idd!)

Die action verf was maar een suggestie omdat ik dat net gelezen had en iemand er erg enthousiast over was Smile Ik heb er zelf weinig verstand van.

Mbt de laatste lak laag: Punt is, ik weet niet goed wat er nu op zit. En ga niet alles kaalhalen. Meeste is nog goed. Stel er zit nu een 1-componenten lak laag op..dan kan ik daar niet met een 2 componenten lak laag overheen toch?  (Andersom wel..vandaar dat ik voor een 1 component laklaag wou gaan.)

(Ik ga alles in de kleur Oker Geel schilderen)
Antwoord
Ik heb mijn verf de afgelopen jaren gekocht via verfgroothandel.nl dat scheelt ongeveer een derde van de prijs.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Als je toch met Sigma twee componenten aan de gang gaat kun je even proberen hoe het over de bestaande verf heengaat. Theoretisch zou het problemen moeten geven, praktisch hoor je regelmatig dat het prima kan.
Antwoord
(06-03-2019, 17:50)swblom schreef: Als je toch met Sigma twee componenten aan de gang gaat kun je even proberen hoe het over de bestaande verf heengaat.  Theoretisch zou het problemen moeten geven, praktisch hoor je regelmatig dat het prima kan.

Maar is het niet handiger om gewoon de 2 componenten primer (sigma 280) op alle kale plekken aan te brengen. En dan vervolgens een 1 componenten aflak laag over het geheel? 

Of raad je dit af?
Antwoord
Dat is natuurlijk ook een optie. Ik ben zelf nogal fan van tweecomponenten verf. Als de boot eenmaal goed in de tweecomponenten zit hoef je echt alleen maar bij te houden. Mijn ervaring met eencomponent is gekoppeld aan de jaarlijkse strijd tegen roest.
Antwoord
(07-03-2019, 16:53)swblom schreef: Dat is natuurlijk ook een optie. Ik ben zelf nogal fan van tweecomponenten verf. Als de boot eenmaal goed in de tweecomponenten zit hoef je echt alleen maar bij te houden. Mijn ervaring met eencomponent is gekoppeld aan de jaarlijkse strijd tegen roest.

Ok. Snap ik. 

Hoe vind je trouwens uit of er 1 of 2 componenten lak op het staal zit? Misschien zit er wel 2 componenten spul op (al lijkt me dat wel stug).

Ik heb ook ergens gelezen dat je over 1 componenten lak een primer kan schilderen, en daar boven op kan je weer een 2 componenten lak aanbrengen.
Antwoord
Ik heb er geen ervaring mee maar heb me laten vertellen dat je een proefje met thinner kan doen. Eencomponent wordt dan week, tweecomponent blijft hard.
Antwoord
Thanks!

Heb besloten om voor deze producten te gaan:

primer (tussen laag, 1 component - 2 component)

https://www.bestel-verf.nl/nelfaprime-mu...oestwerend

aflak:

https://www.bestel-verf.nl/2-componenten...ns-coating

Voor het kale staal (de delen waar flink wat roest zat) gebruik ik eerste een 2 componenten primer gevolgd door de 2 componenten lak. Maw daar komt geen tussenlaag primer aan te pas.
Antwoord
Interessant, geen ervaring met die producten. Ziet er in de presentatie goed uit. Succes ermee.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)