This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Houtvuller equivalent voor staal
Ik ben bezig de stalen kozijnen te ontroesten. Nu zien sommige er echt slecht uit. Kleine gaten waar je zo door naar buiten kan kijken. Als ik met hout werkte gebruikte ik altijd houtvuller. Is er een soort gelijk product voor staal?

[Afbeelding: 2i89lc9.jpg]
Antwoord
Bij onze schouw hebben we het indertijd schoon geflext, nieuwe stukjes ingelast, daarna weer op maat gemaakte, geverfd enz. Een aardige klus.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Je bedoelt waarschijnlijk de 2C. houtvuller. Is epoxy! 
Ik zou hier ook epoxy gebruiken. Roest weghalen. Insmeren met epoxy, en opvullen met ingedikte epoxy. Na uitharden kun je het in vorm schuren en verven.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
In principe zou je het dus ook met houtrotvuller kunnen doen. Impregneren en daarna vullen, maar met epoxy ben je goedkoper uit en heb je meer mogelijkheden om het in te zetten.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
thanks!

Ik begrijp hieruit dat epoxy en ingedikte epoxy 2 verschillende producten zijn?

Kan je die gewoon bij een grote bouwmarkt halen?
Antwoord
(21-03-2019, 9:49)bootaapje schreef: thanks!

Epoxy is een naam die we gebruiken voor een min of meer vloeibaar mengsel van hars plus harder.
Zo'n mengsel is dikker te maken met vulstoffen, bijvoorbeeld tot pindakaasdikte, waarmee bepaalde toepassingen makkelijker worden.

Overigens lijkt het mij niet verstandig om jouw roestramen zomaar met epoxy te behandelen. Het is geen wondermiddel. Als je de ondergrond niet brand- en brandschoon krijgt en 100,0000% vrij van roest, dan zal het staal gewoon doorgaan met roesten onder de epoxyvuller. De roest drukt dan die epoxy er weer van af. Zonde van de moeite en het geld. Het kan zelfs gebeuren dat het glas wordt kapotgedrukt door de roest. Als ijzer roest neemt het volume met ongeveer factor 10 toe.

De methode die Pylk beschreef (troep wegslijpen, gaten oplassen) is met afstand de beste.
Voor nood (een lekplek effe dichtstoppen) kun je beter kit gebruiken. Het liefst slechte lelijke kit, zodat je niet in de verleiding komt om die noodreparatie járen te laten zitten.

O ja, bedenk dat lekkage van bovenaf veel erger is dan lekkage onder water. Want: lekkage van onder ben je al gauw zat en zul je snel verhelpen, terwijl lekkage van boven sluipenderweg enorme schade kan toebrengen aan de betimmering, bedrading en inrichting.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Citaat:Overigens lijkt het mij niet verstandig om jouw roestramen zomaar met epoxy te behandelen.

Dat heb ik ook niet gezegd!
Citaat:Als je de ondergrond niet brand- en brandschoon krijgt en 100,0000% vrij van roest, dan zal het staal gewoon doorgaan met roesten onder de epoxyvuller. De roest drukt dan die epoxy er weer van af. Zonde van de moeite en het geld. Het kan zelfs gebeuren dat het glas wordt kapotgedrukt door de roest. Als ijzer roest neemt het volume met ongeveer factor 10 toe.
Dat is de vraag. Epoxy is dampdicht. Wanneer er bij staal geen zuurstof kan komen staat het oxydatieproces volgens mij stil.
Ik weet dat je geen fan bent van epoxy, maar ik heb het in verschillende situatie tot volle tevredenheid toegepast!

Groet, Jack.
Antwoord
(21-03-2019, 9:49)bootaapje schreef: thanks!

Misschien is het verstandig om af en toe ook even op internet te zoeken wanneer je iets niet weet.

Groet, Jack.
Antwoord
Hoi!

Ik heb vandaag het eerste raam er uit gehaald. 

Nadat het raam er net uit was: 

[Afbeelding: 2exx9wg.jpg]

[Afbeelding: 2mxkd1.jpg]

Daarna met krabber en schuurpapier aan het werk gegaan. Het grootste deel van het kozijn ziet er nog prima uit. Hier kan ik straks gewoon 2C primer overheen schilderen en daarna aflakken. Troubles zitten beneden. Zie de laatste 2 fotos. Na het verwijderen van het roest is er nog een heel dun stalen balkje over gebleven. 

After1: 

[Afbeelding: 2vmsdb5.jpg]

After 2:

[Afbeelding: 35dbyp5.jpg]

After 3:

[Afbeelding: 2zobrjl.jpg]

After 4:

[Afbeelding: 4vjmle.jpg]

Graag advies over hoe ik het onderste deel (goed te zien op after 3 en after 4) het beste kan aanpakken. Ik kan zelf niet lassen. Als dat echt noodzakelijk is..dan een lasser inhuren?

Alvast bedankt Smile
Antwoord
Behandelen met een roest omvormer zoals fertan
Polyurethaan hars er op.
Schilderen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
(23-03-2019, 23:19)WADnWIND schreef: Behandelen met een roest omvormer zoals fertan
Polyurethaan hars er op.
Schilderen.

Dus eerst een laag fertan.

Dan polyurethaan hars (is dat hetzelfde als epoxy?)

Daarna schilderen zeg je. Eerst 2 lagen primer, dan lak? (ik heb de primer en de lak al in huis..beide zijn 2C..kan dat over die hars denk je?
Antwoord
Zou dit wat zijn voor de onderkant:

https://www.polyservice.nl/epoxy/277-epo...gJW2PD_BwE
Antwoord
Bootaapje,
Goed dat je de ramen verwijderd hebt.
Op de detailfoto's is te zien dat er op de onderrand nog veel roestkorsten zitten. Je kunt dat checken door er met een gehard stalen voorwerp op te slaan, bijvoorbeeld met een bikhamer of een koudbeitel. Als er dan vonken afvliegen, dan zit er roest. Als je àl die roestkorsten verwijderd hebt (en dat is een kutklus) dan zal er bijna geen staal meer over zijn.

Ik raad je sterk aan om die roestige shit goed aan te pakken, anders blijf je problemen houden. Dus: het oude hoeklijn wegslijpen en vervangen door nieuw. Kost wat (als je daarvoor een lasser moet inhuren), maar dan heb je ook wat.
Hoe meer jij zelf voorbereid hebt, hoe sneller de lasser klaar is en hoe minder het kost.
Hou wel brandwacht!!!!!!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(23-03-2019, 12:35)popeye schreef: ......................................

Ik weet dat je geen fan bent van epoxy, maar ik heb het in verschillende situatie tot volle tevredenheid toegepast!

Groet, Jack.

Nou, Jack, ik ben groot voorstander van goede toepassingen van materialen. Ook van epoxies die uitstekende eigenschappen kunnen hebben.

Roestige shit behandelen met epoxy valt niet onder die goede toepassingen. Dan heb je het over lapmiddelen, goed bedoeld maar zinloos.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(24-03-2019, 14:49)Berghout-2 schreef:
(23-03-2019, 12:35)popeye schreef: ......................................

Groet, Jack.

Nou, Jack, ik ben groot voorstander van goede toepassingen van materialen. Ook van epoxies die uitstekende eigenschappen kunnen hebben.

Roestige shit behandelen met epoxy valt niet onder die goede toepassingen. Dan heb je het over lapmiddelen, goed bedoeld maar zinloos.

Wim.

De keuzes om problemen aan te pakken hangen meestal af van hoe goed je portemonnee gevuld is. Je kunt eventueel een andere boot kopen, of de ouwe naar een werf brengen met de opdracht dat hij er weer als nieuw uit moet zien. Je kunt natuurlijk ook de boot van de hand doen omdat je de oplossingen van berghout-2 niet kunt betalen.

Mijn ervaring is dat je epoxy in veel gevallen goed kunt inzetten. Dat moet je wel goed doen en daarom is het belangrijk dat je je verdiept in een goede verwerking. Dat ga ik bootaapje niet allemaal vertellen want dat is wel op het WWW te vinden.
Een mooie eigenschap van epoxy is dat het waterdampdicht is. Daar kun je gebruik van maken bij de verwerking. Ik vertel alleen hoe ik het zou doen!

Dezelfde ervaring heb ik ook gehad bij het bouwen van de drie woningen die ik in het verleden voor mijzelf gebouwd heb. Vaak kwamen er bezoekers met de opmerking: "Als ik jou was zou ik zus of zo!" Meestal koste dat geld. Wanneer ik al die adviezen had opgevolgd had ik die woning niet kunnen bouwen.

Dat jij er anders over denkt (de epoxy) is mij bekend.

Groet, Jack
Antwoord
Als je besluit om niet te gaan lassen zou je nog kunnen overwegen om de roest te lijf te gaan met een klein straalpistool op de compressor. Die hebben we hier eerder al eens besproken. Je bent wel even bezig maar dan heb je waarschijnlijk alle roest wel weg. Hopelijk staat er dan nog genoeg staal (foto is niet echt bemoedigend...) dat direct in een goede epoxyprimer en dan weer opbouwen.
Antwoord
ik heb even mijn budget gecheckt. En een lasser inhuren behoort helaas niet tot de mogelijkheden. Ik zal het dus zelf zo goed en zo kwaad als dat gaat moeten oplossen. Zal dus geen perfectie opleveren. Maar jah..cest la vie.

De allerergste roestkorsten zijn weg. Maar als ik de methode van wim met de beitel ga hanteren zal er van het plaatje idd niets meer over blijven.

Iemand ervaring met Owatrol? Een roest omvormer. Ik verwacht geen wonderen..maar misschien is dat voor mijn portomonee toch het beste. Denk nu aan:

1. Behandelen met owatrol
2. met staalplamuur (of epoxy) de gaten opvullen
3. 2c primer (2 lagen)
4. 2c lak

@jack sorry als ik te veel dingen vraag die ik ook kan opzoeken. Dit project groeit me op dit moment even boven mn hoofd. Dit (staal herstellen) gedeelte is nml niet het enige waar ik mee bezig ben. Zit ook tot over mn oren in de boot electra (zonnepanelen, accus, chargers, mppt controllers, etc). Waar ik me nu dus in rap tempo aan het inlezen ben. Even geen bits over om nu zelf in de epoxy te duiken, dus ik dacht ik vraag bij ervarings deskundigen om advies. Kan me voorstellen dat het soms lijkt alsof ik de makkelijkste weg kies. Maar tis op dit moment een kwestie van even geen energie om me opnieuw helemaal in nieuwe materie te verdiepen.

Vandaag komt er een monteur die de dieselmotor een beurt gaat geven. Benieuwd wat dat oplevert Smile

Iig bedankt voor al het advies jongens! Appreciate it!

Cheers!
Antwoord
Probeer toch echt zoveel als mogelijk de roest te verwijderen, ook al valt er dan vanalles om. Dat gaat dan toch wel gebeuren, alleen pas als de boel weer in elkaar zit.

Kies een roestomvormer die past bij een tweecomponenten product. Bij Owatrol moet je dan de CIP versie pakken volgens mij.
Voordat je gaat plamuren beter eerst (epoxy) primer over de roestomvormer.
Antwoord
(24-03-2019, 10:02)bootaapje schreef:
(23-03-2019, 23:19)WADnWIND schreef: Behandelen met een roest omvormer zoals fertan
Polyurethaan hars er op.
Schilderen.

Dus eerst een laag fertan.

Dan  polyurethaan hars (is dat hetzelfde als epoxy?)

Daarna schilderen zeg je. Eerst 2 lagen primer, dan lak? (ik heb de primer en de lak al in huis..beide zijn 2C..kan dat over die hars denk je?

Als je niet wil slijpen en lassen:
https://www.vosschemie-benelux.com/nl/pr...s-a-b-1-kg

https://www.vosschemie-benelux.com/execu...rue&id=490

Dat doe ik dus over de Fertan ( die je wel volgens de beschrijving aangebracht hebt en gewassen).

Ik ben tamelijk enthousiast hierover.
De Fertan is om de roest te passiveren en stabiliseren, de Urethaan hars om te sealen en hechten.
Ik gebruik die hars al 20 jaar voor allerlei technische doeleinden, vandaar dat ik goed weet wat die hars kan en doet.

Antwoord
Om een strak geheel te krijgen kun je er misschien een strip in lijmen, met epoxy of polyurethaanhars. Dat spul ken ik niet, maar is misschien een goeie optie.

Groet, Jack.
Antwoord
Bedankt voor alle tips! Smile

Plan:

1. Nog een keer zo veel mogelijk roest weghalen
2. Behandelen met Fertan roestomvormer

(hier hoeft dus niet eerst een primer tussen?)

3. polyurethaan hars (link van WadNWind)
4. 2C primer
5. 2C lak
Antwoord
(28-03-2019, 10:36)bootaapje schreef: Bedankt voor alle tips! Smile

Plan:

1. Nog een keer zo veel mogelijk roest weghalen
2. Behandelen met Fertan roestomvormer

(hier hoeft dus niet eerst een primer tussen?)

3. polyurethaan hars (link van WadNWind)
4. 2C primer
5. 2C lak

prima joh.
Denk eraan bij het roest wegkloppen: zolang er vonken van afvliegen zit er nog roest, ook al lijkt dat soms niet zo.
En draag bij het roestbikken een bril, want die roestplakken kunnen als kogels rondvliegen.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Bedankt!

Ik vroeg me nog af..waarom een polyurethaan hars wordt aangeraden...ipv bv dit:

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/mondia..._BwE#66699
Antwoord
(28-03-2019, 17:29)bootaapje schreef: Bedankt!

Ik vroeg me nog af..waarom een polyurethaan hars wordt aangeraden...ipv bv dit:

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/mondia..._BwE#66699

Dat is polyester.
Ben ik niet kapot van. Is een thermoplast met een beetje accelerator.
Poly-urethaan (thermoharder) is wel wat betrouwbaarder op staal. Hoewel ik mijn ernstige twijfels blijf houden of er bij jou genoeg schoon staal overblijft om er uberhaupt iets aan vast te plakken.
Als er onverhoopt roest blijft zitten (en dat is soms erg moeilijk te zien als je daar niet zoveel ervaring mee hebt), dan plak je de hars ongewild op die roest. En Fertan of niet, de roest zet zich dan voort.

Maar goed, ik heb mijn mening hierover al eerder geschreven.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
@Bootaapje

Uitslijpen en opnieuw inlassen is natuurlijk de beste oplossing voor de toekomst. Maar ik kan begrijpen dat je een dergelijke , toch forse, ingreep liever wilt voorkomen. Mogelijk betimmering die weg moet en weer opnieuw hersteld moet worden, brandgevaar, echte vakman er bij als je het zelf niet kunt etc.

Als het materiaal zo dun als een krant is, is uitsnijden en inlassen het beste. Als het voldoende dik is en wat putting dan kan smeren nog helpen.
Kleine platbodems zijn vaak al nieuw gebouwd van krantenpapier zo dun, dus houdt je al snel niks meer over.

Mijn methode hersteld niets, maar sealed alleen, de basis moet er natuurlijk wel zijn. Polyurethaan is geen plamuur.
Daarbij komt dat plamuur een hoge stijfheid heeft en de dunne ondergrond mogelijk niet meer, Polyurethaan is in enige mate flexibel. Waarom polyurethaan? Omdat ik dat industrieel al 25 jaar gebruik om elektronica zeewaterdicht te maken. Van lieverlee ga je dan empirisch bepalen wat er allemaal wel en niet mee kan.......
Alle eigenschappen die de fabrikant noemt ontdekte ik voordat het genoemd werd Wink

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)