This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Houtvuller equivalent voor staal
Bedankt iedereen!

Ik snap dat uitslijpen en opnieuw lassen de beste manier is. Ik wil zo zelfvoorzienend mogelijk leven. En omdat ik in een stalen huis leef is het plan om als de boot klaar is een lascursus te gaan doen. En veel te oefenen. En dan ga ik het zelf vervangen.

Maar dat zal nog zeker meer dan een 1-2 jaar gaan duren. Dus ik ga nu nu gewoon zo goedmogelijk proberen te sealen. Een tijdelijke oplossing. Als het hele plaatje wegroest is opzich ook niet erg toch? Die word uiteindelijk toch vervangen.

Krijg vandaag de Fertan binnen. Eerst nog even een enkele perago schijf halen...mijn 3 schijfs bleek gisteren te groot...zo veel mogelik roest weghalen en dan Fertan er overheen. Hoppa!
Antwoord
(29-03-2019, 11:30)bootaapje schreef: Bedankt iedereen!

Ik snap dat uitslijpen en opnieuw lassen de beste manier is. Ik wil zo zelfvoorzienend mogelijk leven. En omdat ik in een stalen huis leef is het plan om als de boot klaar is een lascursus te gaan doen. En veel te oefenen. En dan ga ik het zelf vervangen.

Maar dat zal nog zeker meer dan een 1-2 jaar gaan duren. Dus ik ga nu nu gewoon zo goedmogelijk proberen te sealen. Een tijdelijke oplossing. Als het hele plaatje wegroest is opzich ook niet erg toch? Die word uiteindelijk toch vervangen.

Krijg vandaag de Fertan binnen. Eerst nog even een enkele perago schijf halen...mijn 3 schijfs bleek gisteren te groot...zo veel mogelik roest weghalen en dan Fertan er overheen. Hoppa!

Goed zo!
Aan het werk, vlerk!! Tongue
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Haha aye aye captain Wink

De eerste twee kozijnen met enkele perago schijf ontroest en staan inmiddels in de fertan. Omdat de temp onder de 20 graden is laat ik het 2 dagennintrekken alvorens met de hars te sealen.

Groetn uut patjewold Big Grin

[Afbeelding: x5yuep.jpg]
Antwoord
De polyurethaan hars zit er op. Deed me qua substantie erg denken aan de epoxy coating die ik op het onderwaterschip heb gesmeerd.

Is 1 laag voldoende?

Ik wou er vervolgens 2 lagen 2c primer over heen schilderen.

Toen ik met epoxy werkte. Was het zo dat als je binnen 24h de 2de laag er overheen deed. Je niet hoefde te schuren. Geldt dat ook voor de hars als ik morgen 2c staal primer er over heen ga schilderen? Of toch eerst even schuren?
Antwoord
Even de pukkels er afschuren en dan afvegen met een schone doek met thinner.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ok bedankt!

Heeft iemand hier ook ervaring met polycarbonaat ramen (luxe vorm van plexiglas)? Mn 2 achterste ramen zijn gemaakt van slecht plexiglas (volledig bekrast)..die moet ik dus vervangen...en de overige ramen zijn allemaal enkel glas. Dubbel glas is geen optie. Dus ik dacht wellicht polycarbonaat (iig voor de 2 achterste ramen)..maar als dat beter isoleert dan enkel glas..wellicht alle ramen...

iemand ervaring? Of andere opties?
Antwoord
Polycarbonaat is een prima alternatief. Dat krassen kan wel een dingetje zijn, het blijft gevoeliger dan glas. Er zijn ook polycarbonaat platen met kraswerende coating.

Mijn praktijkervaring is dat ik het ruitje van het voordekluik van een nieuwe polycarbonaat (zo'n 10 mm dik, kraswerende coating) plaat heb voorzien. Daar werdt af en toe zelfs op gelopen. Na tien jaar gebruik nog steeds prima te doen.

Bij de nieuwe boot dus weer hiervoor gekozen.
Antwoord
Thanks!

Ik kom net aanlopen bij mn schip. Maar die hars is nog niet helemaal droog. Is nu 22h geleden. Het plakt nog een klein beetje. Is dat normaal? Neem aan dat de volgende laag 2c primer er pas over heen kan als de hars each hard is?
Antwoord
(03-04-2019, 11:02)bootaapje schreef: Thanks!

Ik kom net aanlopen bij mn schip. Maar die hars is nog niet helemaal droog. Is nu 22h geleden. Het plakt nog een klein beetje. Is dat normaal? Neem aan dat de volgende laag 2c primer er pas over heen kan als de hars each hard is?

Oeh!
Heb je de twee componenten heel precies afgewogen?
En (klinkt lullig maar dit gaat vaak mis) heb je verdomd goed geroerd? Met de nadruk op verdomd!

Als minstens 1 van deze twee vragen niet met een eenduidig "ja" beantwoord kan worden, zul je alles overnieuw moeten doen.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Wat was de temperatuur? Ben niet bekend met deze specifieke hars maar als het echt koud is wil het wel eens langer duren voordat tweecomponenten polyurethaan uithard.
(Hoewel nog plakkerig na 22 uur wel verdacht is)
Antwoord
(03-04-2019, 14:33)swblom schreef: Wat was de temperatuur? Ben niet bekend met deze specifieke hars maar als het echt koud is wil het wel eens langer duren voordat tweecomponenten polyurethaan uithard.
(Hoewel nog plakkerig na 22 uur wel verdacht is)

Welk merk heb je?

Ik heb 1 keer gehad dat ik een verkeerde harder (component B) had. Het uitharden duurder 5-8 dagen, niet echt werkbaar.
De harder moet licht tot middelbruin zijn als het van Flexovoss is.

Normaal gesproken begint het te geleren in 20-30 minuten en is het in 2-4 uur hard. en na 8 uur doorgehard.

Ik zou even bellen als het flexovoss is!

Ik kreeg de hele bestelling keurig opnieuw, omdat ik ook component A verspeelt had.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Flexovoss idd. Incl verharder (bruinig goedje).

Heb alles met een digitale kookweegschaal afgemeten. En redelijk lang geroerd.

Gisteren direct met leverancier gebeld. Vertelde me dat het best nog plakkerig kan zijn na 24h als de temp laag is. En tis hier in het noorden nog best fris.

Ga nu weer naar de haven fietsen en hooop dat het nu wel hard is.
Antwoord
Nou. Het is beter dan gisteren. Een stuk beter. Het geeft niet af. Maar ik zou het zeker  nog niet keihard willen noemen. Gisteren kon ik duidelijk delen nog lichtjes indrukken. Voelde dat er speling was. Dat is nu niet meer zo erg (bobbels kan ik nog steeds licht indrukken). Maar voel nog wel  klein beetje plakkerigheid. Dat geluid als je met je hand er op drukt en weer los laat.

What to do? Nog maar een dag wachten? 2c primer er overheen en bidden? Alles er af?
Antwoord
Contact gehad met de leverancier. Resterende inhoud A en B component gewogen. Blijkt dat ik een 5:1 verhouding heb gebruikt ipv een 4:1. Geen idee hoe dat kan. Ik weet zeker dat ik 200g en 250g op de weegschaal heb zien staan. Maar volgens de resterende hoeveelheden heb ik 300g en 60g gebruikt. 

Ze adviseren me om alles er af te halen. Crap.

Jullie ook?
Antwoord
(04-04-2019, 10:12)bootaapje schreef: Nou. Het is beter dan gisteren. Een stuk beter. Het geeft niet af. Maar ik zou het zeker  nog niet keihard willen noemen. Gisteren kon ik duidelijk delen nog lichtjes indrukken. Voelde dat er speling was. Dat is nu niet meer zo erg (bobbels kan ik nog steeds licht indrukken). Maar voel nog wel  klein beetje plakkerigheid. Dat geluid als je met je hand er op drukt en weer los laat.

What to do? Nog maar een dag wachten? 2c primer er overheen en bidden? Alles er af?

Tja, ik kan er verder weinig zinnigs over zeggen zonder het gezien/gevoeld/geroken/geproefd te hebben.

Overigens kan er een verbluffend groot verschil zitten tussen "redelijk lang roeren" en "verdomd goed roeren".
Nog steeds, na meer dan 35 jaren professioneel plakken (hè, wat allitereert dat lekker) controleer ik mezelf: als de lijm uitgehard is check ik altijd de resten in het bakje waarin ik het aangemaakt heb. Checken op resten niet-uitgeharde dus slecht geroerde lijm.
Er zijn mensen universitair afgestudeerd op roer- en mengtechnieken.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Snap dat het lastig oordelen is op afstand.

Een fabrikant zal altijd het optimale advies geven. En zn vingers niet branden. Maar de fabrikant hoeft die hele bende er niet weer af te krabben Wink

Ik vraag me nu af hoe erg het is als ik gewoon door ga. Hetzij met een 2c primer hetzij met nog een laag polyurethane (dit keer in de goede verhouding Wink )

Of is dat echt allemaal wishful thinking. En moet het er echt af omdat ik ander dikke problemen ga krijgen.
Antwoord
Ik heb toch nog een paar dagen gewacht. (het was toch te koud om te schilderen). En het is uiteindelijk nog best uitgehard. Ben blij dat ik het er niet vanaf heb gehaald.

Inmiddels heb ik de eerste 3 polycarbonaat ramen besteld. 8mm dik.  Ik zal fotos plaatsen als ik ze gezet heb.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)