This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blazen in de mast.
De houten mast (Oregon pine) van mijn Staverse jol is hol verlijmd en nu 15 jaar oud. Voordat de mast voor het eerst werd geplaatst was hij 10 keer gelakt.
Zo op het eerste gezicht is hij in nieuw staat en het lakwerk glimt je tegemoet.
Nergens een verkleuring of inwatering.

Elk najaar wordt de mast geschuurd en gelakt bij droog en mooi weer. In de winter ligt ze op het schip onder de geventileerde wintertent van katoendoek.

Helaas is de mast gemaakt van kwartiers en half kwartiers (dosse) hout ipv. volledig kwartiersgezaagd hout.
Al na twee jaar had ik plots een blaas.
De laatste vijf jaar is het telkens met zonnig weer en alleen in het voorjaar raak: een blaas aan de zonnekant en steeds onder het dosse gezaagde hout.
Daar baal ik van....

Ik denk er nu over om de mast kaal te halen en opnieuw te gaan lakken. Een beste klus.
Maar ik betwijfel of dat de remedie is.
Volgens mij is het dosse gezaagde hout de boosdoener en is een nieuwe mast de enige juiste (maar dure) oplossing.

Graag jullie advies.

Ps.
Dit staat ook op het Zeilersforum.
Antwoord
Het leven zit vol met broodje-aapverhalen. Soms is dat best amusant.
Ook het scheepsleven kent deze verhalen, heel wat zelfs.
Dat kwartiers hout het beste zou zijn voor rondhouten, dat is typisch zo'n apenbroodje.

Ik denk dat jouw mast goed gemaakt is en heel goed onderhouden. De laklaag zal wel een millimeter dik zijn geworden in de loop der jaren.
Ondertussen is de onderste laklaag een beetje aangetast door weer en wind en UV, evenals het allerbuitenste houtlaagje.
De dikke laklaag (met z'n eigen uitzettings- en krimpgedrag) kan niet meer goed genoeg in bedwang worden gehouden door de afgenomen hechting op het hout.

Ik raad je aan om je trouwe mast kaal te halen en te verwennen met een nieuwe jas. Dat heeft-ie wel verdiend.

Succes!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Beste Wim,

Dank je voor je heldere en geruststellende reactie.

Dacht dat de combinatie van dosse gezaagd en wellicht ook vocht de oorzaak was. Nooit geweten dat dosse gezaagd soms zelfs beter is. Ben ff nieuwsgierig waarom.

Zal de mast komende winter of in het voorjaar kaal halen, schuren en voorzien van 10 verse lagen blanke lak.

Zet er nog ff een detailfoto bij van de mast deze middag.

Thanks!

Groet, Robert[Afbeelding: 82d0c8378b4e4997fe43097a6f67d9b8.jpg]
Antwoord
Even zonder dollen: je overwoog toch niet serieus om een klokgave mast af te danken omdat er nu en dan een blaasje in de lak verschijnt??
Antwoord
Nee hoor. Als het probleem maar blijft bij het vervangen van de verouderde laklaag. Smile
Antwoord
Voor de volledigheid kopiëer ik hieronder het antwoord dat ik gaf op hetzelfde onderwerp op het Zeilersforum:

De foto geeft een beeld van een goed gemaakt gezond stukkie mast. Als de rest ook zo is, mag je er blij mee zijn.

Je bent benieuwd waarom dosse soms beter is dan kwartiers.
Wel, dat hangt samen met hoe een boom groeit en hoe die gezaagd wordt.
Een naaldboom groeit bijna altijd spiraalsgewijs, wat betekent dat de houtvezels enigszins als een kurketrekker van beneden naar boven lopen.
Zodra een boom tot planken wordt gezaagd, lopen de vezels dus schuin door die planken heen.
Vooral een kwartierse plank (dat is een plank die straalsgewijs uit een stam komt, dus vanuit het hart naar de schors) kan flink verzwakt zijn door de richting van die vezels.
Als een mast zo'n kwartierse plank aan de buitenkant heeft, dan is het zeer waarschijnlijk dat de vezelrichting daar schuin naar binnen loopt (en daarmee ook het potentiële breukvlak).

Je ziet ongeveer hetzelfde gebeuren bij eiken zijzwaarden (hoewel bij eiken meestal geen spiraalgroei is): een kleine verstoring in de boomgroei zorgt voor een golf in de vezelstructuur, wat bij kwartiers hout tot een ernstige verzwakking kan leiden. Over het algemeen zal een zwaard uit kwartiers hout gevoeliger zijn voor breuk dan eentje uit dosse hout.

Groet!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ook ik kopiëer voor de volledigheid hieronder het antwoord dat ik gaf op hetzelfde onderwerp op het Zeilersforum:

Beste Wim,

Dank je weer wat geleerd. Smile

De mast ziet er verder net zo uit als op de foto.

De kopse kant van de mastvoet en de masttop staan in de injectiehars. De masttop staat in de zwarte zijdeglans vinylverf. Werkt al jaren prima.

Zal de mast kaalhalen, lakken en verder zo goed mogelijk verzorgen. Smile

Groet, Robert
Antwoord
Ik ben veel te lui om voor 1 blaas op een verder prachtige gave mast, de hele mast kaal te halen! Confused

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)