This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe kluiverboom plus beslag
Ik vind de kluiverboom van mijn 8,5m Zeeschouw net iets te kort. Dit weekend een (gebroken) uithouder van een Skutsje gekregen, van Oregon Pine. De helft die te behouden is is een krap metertje langer dan mijn huidige kluiverboom. De diameter is net iets minder dan van mijn huidige kluiverboom, dus beslag omzetten lijkt niet mogelijk (en ik wil bij voorkeur de bestaande boom als reserve houden).

Ik heb voor het afmaken van mijn klus drie vragen:

1. Het "nieuwe" rondhout is niet uit 1 stuk, hij is verlijmt uit planken. In welke richting zal ik deze het beste monteren? Planken horizontaal of verticaal?
2. Het te bestaande beslag bestaat uit 2 doppen. Ik had al begrepen dit beter te vervangen door ringen op de kopse einden van het rondhout niet in te sluiten. Van welk materiaal zal ik de ringen laten maken. RVS? Ik twijfel omdat (a) ik liever roest krijg op het beslag dan rond de besvestiging dan op mijn stalen dek (liever helemaal niet natuurlijk? (Of voorkom ik dat door bv carosserieringen van nog armer metaal te gebruiken bij de bevestiging?) (b) ik het beslag liever bedek met een verflaag (heb verder behalve enkele harpjes en dergelijke geen rvs onderdelen), en dat bij RVS niet goed houdt? 
3. Hebben jullie nog tips waar het beslag voor een schappelijk prijsje te laten maken?
Antwoord
sinds ik kunststof ringen plaats tussen het rvs en het staal van het schip op de bevestigingspunten heb ik vrijwel geen last meer van roest op de bevestigingspunten
https://www.montagetechniek.nl/assortime...ringen-wit
Antwoord
Dag Paul,
Als antwoord op je drie vragen:
1. Maakt niet uit. De belasting op je kluiverboom gaat alle kanten op. Als de boom van zichzelf een kromming heeft, doe dan de bolle rug aan de bovenkant.
2. Doppen op de uiteinden zijn inderdaad uit den boze. Vooral aan de lage kant. Blijft water in staan, en rot binnen drie jaar.
Op de nok is een mooi stabiel bandje het beste, liefst leunend op een hommertje.
Op het draaipunt aan dek (ervan uitgaande dat er een draaipunt is) kun je een bandje om de stok maken, of aan beide kanten een plaatje vastschroeven waar de bout doorheen steekt.
Maak alles van rvs. In principe is 304 (A2) goed genoeg, tenzij je schouw permanent op zout ligt. Voor het schilderen even opdoffen met schuurpapier K60 tot 150, ontvetten en dan verven. Tencoferro is makkelijk en droogt snel, maar is geen hoogglans.
Je hoeft echt er niet bang voor te zijn dat de kop van je boot er opeens afroest als je daar een stukkie rvs monteert. Daar gaan allerlei spookverhalen over, maar ik geloof niet in spoken.
3. Je kunt in principe terecht bij bijna elke jachtwerf of dorpssmid. Check wel vooraf wat de diameter is van de sluitingen die erop moeten passen, en laat de gaten in de lippen dan ietsje groter dan dat boren. Geef alle maten in millimeters door, dat zijn ijzerwerkers gewend.
Groet!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Aansluitend op de laatste zin van mijn laatste bericht hierboven:
Lang geleden, voordat ik mijn vriendin leerde kennen, woonde zij op een katwijker van 20 meter. Ze wilde graag een stalen tussendek laten maken van pakweg anderhalf bij tweeëneenhalf meter met een opening voor een schuifluik.
Zo nauwkeurig mogelijk heeft ze alles opgemeten en getekend, en ging met die tekening naar de scheepswerf Van Vliet.
Ze reageerden daar wat vreemd, vond mijn vriendin, zo in de trant van "Kun je dat niet zelf?".
De volgende dag was het klaar.
Mijn vriendin keek totaal appelig naar het plaatje staal dat op tafel lag, nog kleiner dan een A4-tje, met een uitgesneden vierkantje van 60 x 60 mm.

Ze had alle maten in centimeters genoteerd....
Het plaatje heeft nog lang als trofee op haar schip gelegen.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(29-04-2019, 11:58)Elswout schreef: sinds ik kunststof ringen plaats tussen het rvs en het staal van het schip op de bevestigingspunten heb ik vrijwel geen last meer van roest op de bevestigingspunten
https://www.montagetechniek.nl/assortime...ringen-wit

1- ik zou zwarte UV bestendige ringen kiezen. Bij mij waren ze na enkele jaren gekrakeleerd in de zon. in de scheurtjes zat vocht en vorst doet de rest.

2- Ik gebruik 3mm neopreen schuim met gesloten cel. Zit nu 11 jaar zonder problemen en roest.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)