This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
staaldraad of Dyneema?
hallo medeschippers,

Wij hebben een Zeeschouw Westerdijk van 8 meter. 
Nu heb ik een vraag over het vernieuwen van de kraanlijn.
Die bestaat gedeeltelijk uit een staalkabel en verder een vioolblok en een val en natuurlijk geleid door een e 1 schijfsblok in de masttop. 

De staaldraad van 4.8 mm dik, 13, 5 meter lang is op enkele plekken kapot / er steken kleine draadjes uit. Ik wil hem vervangen. Heb recent een nieuw grootzeil en bang voor beschadiging. 
Nu overweeg ik het te vervangen door Dyneema.
Hebben jullie hier ervaring mee? Ik zie wel veel info over Dyneema voor vallen, want maar niet voor de kraanlijn bij een platbodem. 

groet Willem / de Brandaan.
Antwoord
Ik heb met beiden geen ervaring als kraanlijn.  Maar volgens mij moet dat wel kunnen.  Overigens ben ik gewoon een kraanlijn gewend die van hetzelfde materiaal is gemaakt als een val. Ben benieuwd wat de leden hier over te melden hebben.
Antwoord
Ja hoor, je kunt dyneema gebruiken voor de kraanlijn. Lekker licht en zacht.
Maar dyneema vindt het (net zoals staaldraad) niet fijn om over een klein schijfje te lopen, dan gaat 't snel kapot. En omdat een kraanlijn bijna altijd met hetzelfde stukkie op de schijf zit, is het verstandig om een fatsoenlijk blok met een flinke schijf op te hangen.
Zorg er ook voor dat de kraanlijn nergens schavielt.

Dat biedt mij de gelegenheid om op te merken dat ik bijna alle blokken, die in de platbodemwereld gebruikt worden, te klein vind. Dat brengt extra slijtage en zwaarder lopen met zich mee.
Toevallig bestudeerde ik gisteren een heel oude foto van een klipper, waar de familie trots poseerde onder de top van de gestreken mast.
De blokken in die masttop waren bijna anderhalf keer zo groot als de hoofden van die mensen, dus een centimeter of 40. Heel wat anders dan die kleine pieledingetjes die tegenwoordig gebruikt worden!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Wij hebben nu twee jaar Dyneema voor de grootzeilvallen (8 mm.) en de zwaardvallen, (6 mm.) beide omdat ze op een lier zitten. Het bevalt mij tot nu toe beter dan staaldraad. Ik zie geen reden dat Dyneema niet geschikt zou zijn voor de kraanlijn.

Wel zie ik ook geen grote reden om het wel te gebruiken. Bij ons (schokker 12m) voldoet een Roblon lijn van 16 mm prima.

Natuurlijk sluit ik me bij de opmerking van Wim aan dat de schijven groot genoeg moeten zijn.
Antwoord
Ik heb gewoon 12mm geslagen lijn.
Rekt een beetje maar sterk genoeg.
Na dat de grootschoot doorgehaald is durf ik de kinderen gerust op de giek te laten spelen. Dat is 5x 75kg =365kg op de schoot, 20kg giek en 40kg kinderen.
325kg kan dat makkelijk hebben en als er bovenin slijtage zichtbaar is kort ik de dirk weer een stukje in.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Zo, bedankt , al 4 reacties. Ik lees dat het i.i.g wel zou kunnen. Bij ons is er eigenlijk veel staaldraad. Naast de dirk/kraanlijn is ook de ''kraanlijn'' [?] van de kluiverboom, de verstaging van de kluiverboom en de mastverstaging van staaldraad.
De kraanlijn van 12 mm geslagen lijn is echter ook een optie...en ook goedkoper.
Een groter blok klinkt ook weer logisch.
Weer nieuw denkvoer.
Antwoord
Wanneer je niet kunt kiezen, koop je toch gewoon touw bij Staal! Big Grin
Volgens mij heb ik zoiets, evenals voor mijn landvasten, alleen in een andere dikte. Nog nooit het idee gehad dat ik iets anders had moeten kiezen.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Bedankt voor alle advies. Ga de site van staal ook bekijken.
Bij ons op de schouw zat er al veel RVS. kraanlijn , kluiver, zwaarden.
Mischien ga ik toch wel voor alles hetzelfde.
Ben nu even thuis aan het klussen. Door al het bootwerk hadden we wat achterstand.
groet Willem
NB Wij liggen in Hellevoetsluis/ haringvliet sinds een jaar / mooi vaargebied.
Allen fijne zomer.
Antwoord
Ik heb voor alles gewoon Roblon 14mm. Alleen de bakstagen 6mm dynema. Zwaardvallen 5 mm RVS.
Dyneema is prima, als het maar niet schavielt
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Mijn vallen zijn 12 mm en de reeflijnen 10 mm, beide van Leoflex. De bakstagen 8 mm Dyneema.
Antwoord
Die 14 mm is zuiver om het goed te kunnen vastpakken, niet voor de treksterkte.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)