Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuipbediening (met Vissertuig)
#1
Lekker onderwerp voor discussie visserstuig laat staan kuipbediening op een platbodem! Soort van vloeken in de kerk.

Ivm met een operatie aan mijn handen ben ik genoodzaakt het zeilen ( hijsen en strijk) te vergemakkelijken door visserstuig en kuip bediening. Moet zeggen dat het super werkt!,[Afbeelding: 148ffc354d7df5cb8d75c2f5dc0c5008.jpg][Afbeelding: 62091fe7705853421cf6c601b23a0949.jpg]

Ps heb reeds ogen gemaakt bij de blokken onder aan de mast en gewone harp zo dat het niet zo raar zit.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#2
Er zijn er wel meer met vissermanstuig hoor. Als je niet hard en hoog wil geen enkel probleem.
En die kuipbediening is goed gedaan hoor. Nog een keer mooi in de lak zetten en je bent klaar. Heb je de lier en klampen door en door geboord of had je genoeg ruimte om draad te tappen in de roef?
Heb je die Hoek design lemmeraken wel eens gezien? Visserman uitvoering en nog niet bij de mastvoet kunnen die hebben niet voor niks aan beide zijde zeillieren. Niet origineel, maar het werkt wel.
(Ik heb ook een verstelbare genua(botterfok)rail met talie vanuit de kuip, kan ik lekker spelen tijdens het zeilen)


Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#3
waarom heet het vissersmanstuig? En als vissers dat destijds ook al deden is dat eigenlijk origineel en geen 'vloeken in de kerk'
Antwoord
#4
(06-05-2019, 12:00)Elswout schreef: waarom heet het vissersmanstuig?   En als vissers dat destijds ook al deden is dat eigenlijk origineel en geen 'vloeken in de kerk'

Vissers hadden (en hebben) een hekel aan overbodige dingen aan boord.
Daarom werd het zeil (zo noemden zij het grootzeil, maar in het kader van overbodige dingen weglaten, lieten ze dus het "groot" weg), het zeil dus, gezet en gestreken met 1 val, de zeilsval, die klauw- en piekeval tegelijk was.
Het halende part (de kant van de val die bij de meeste schepen los zit) zat vast op de gaffel, bij de klauw. Zo kon dat losse deel nooit naar boven wegschieten, ook niet als je het zeil naar beneden liet donderen voor een snelle strijk in het donker.

De echte zeilsvallen waren van dik naar dun geslagen. Dik bij het staande part (het deel waar de gaffel aan hing), dun bij het halende part.
De touwslager Deetman in Elburg maakt het nog steeds zo.
Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#5
Op mijn Staverse jol heb ik een klauw- en piekeval. Meen dat de jollen het grootzeil vroeger altijd met twee vallen hesen. Konden ze het zeil even minderen door de piek te laten zakken.
Het einde van de twee grootzeilvallen zitten elk met een stoppersknoop gezekerd door de twee open kikkers bij de mastkoker.

Heb er wel gedacht om dit te gaan veranderen in een zeileval maar laat het maar zo.

Het halende part van mijn fokkeval zit wel terug op het bovenste oog van de fok. Raak ik hem idd niet kwijt.
Antwoord
#6
dank voor de informatie!

maar zij bedienden de vallen dus gewoon bij de mast en niet vanuit de kuip ?
Antwoord
#7
Ja hoor, gewoon op klampen op de mast. (Die mast staat bij een visserman wel behoorlijk dicht bij de kuip....)
Antwoord
#8
Er was een draadje over het doorschieten van vallen, en hoe ik dat heb opgelost!
https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=337

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)